«Els cotxes de combustió haurien de portar una enganxina com els paquets de tabac perquè fan el mateix»

L’antic conseller de Governació de la Generalitat, Xavier Sabaté, és usuari i defensor del vehicle elèctric

Per . Actualitzat el

Xavier Sabaté, tarragoní i antic conseller de Governació de la Generalitat de Catalunya, fa temps que ha canviat la campanya política per la «campanya» a favor de l’ús del cotxe elèctric. Per Sabaté, «ja fem tard. Tot això és un problema de salut. L’àrea metropolitana de Barcelona té cada any 3.500 morts prematurs per culpa de la contaminació atmosfèrica produïda, en molt bona mesura, pel trànsit rodat. Si aquestes morts fossin produïdes per l’aigua contaminada que raja de l’aixeta no ens mouríem de les portes dels ajuntaments per manifestar-nos».

Sabaté, que ja va pel seu segon cotxe elèctric, recorda que «no es pot comparar el preu de compra. S’ha de comparar el preu de la seva vida útil. És més barat que el cotxe que contamina. Pel combustible, pel manteniment i perquè les administracions incentiven els cotxes elèctrics amb autopistes i zones blaves gratuïtes i altres avantatges». Cal tenir en compte que si el mercat fos més important, abaixarien de preu. «De fet, els cotxes elèctrics ja no pugen de preu, tot i que porten bateries més potents», diu Sabaté.

Per l’exconseller, però, més enllà de l’aspecte econòmic, es tracta d’un problema de salut pública: «els cotxes de combustió haurien de portar una enganxina com els paquets de tabac perquè fan el mateix: ens contaminen l’aire i ha arribat un punt que el tenim molt contaminat».

Sabaté considera que el ministra de Transició Ecològica del Govern de l’estat, Teresa Ribera, «ha estat massa prudent perquè altres països estan escurçant els terminis» i lamenta que «hi ha molts interessos de gent que vol que seguim consumint derivats de petroli. I el petroli s’ha de reservar per a altres usos, no per cremar-lo. Els nostres nets diran… que bojos que estaven els nostres avis que, tenint alternatives al petroli, el cremaven. Un petroli que ha costat milions d’anys fer-lo i nosaltres ens el volem polir en només 150 anys».