El cotxe elèctric ja surt a compte

Els municipis del territori comencen a preparar-se per substituir els vehicles de dièsel i gasolina per automòbils de zero emissions

Per . Actualitzat el

Poca gent dubta del fet que el vehicle elèctric és l’automòbil del futur. El que cal resoldre és quan arribarà aquest futur. Són moltes les veus que opinen que ara és el moment d’adquirir un vehicle lliure d’emissions de CO2. L’autonomia d’aquests automòbils ja supera els 300 quilòmetres, les càrregues es poden fer en només mitja hora i l’estalvi econòmic, tot i que el preu de compra és més elevat, és important ja a curt termini. Els inconvenients cada vegada són menys: cal incrementar la xarxa de punts de càrrega i cal que el govern de l’Estat publiqui al BOE les subvencions per a la compra d’aquests vehicles.

Aquesta setmana passada l’executiu central anunciava la prohibició dels vehicles dièsel i gasolina de cara el 2040. Sense saber com s’aplicarà aquesta mesura, queda clar que el món de la mobilitat tendirà cap al vehicle elèctric que, a diferència dels híbrids o els de gas liquat, no produeix emissions de diòxid de carboni. El cas més paradigmàtic és Noruega, país en el qual el 38,6% del parc automobilístic és elèctric pur. Segons dades de l’Asociación Española de Fabricantes de Automóbiles i Camiones (ANFAC), a la província de Tarragona només ho és un 0,05% del parc.

Tot i això, les vendes d’aquests vehicles pugen any rere any. Parlem amb Anton Ferrater, responsable comercial de Nikko Center, el concessionari de Nissan a Tarragona: «vam començar el 2012 venent uns 12 cotxes elèctrics a l’any i ara ja estem sobre els 50. En l’àmbit espanyol, l’any passat se’n van vendre menys de mil i enguany calculem que en vendrem gairebé 4.000. I no se’n venen més perquè s’ha aturat la subvenció estatal». El problema per Ferrater rau en la manca de punts de càrrega. Apunta que els municipis tarragonins han apostat més que no pas Barcelona, però que encara cal una oferta més elevada. «Al final no és tant una qüestió d’autonomia, sinó que el que cal és que hi hagi punts de càrrega a les carreteres. En cada gasolinera n’hi hauria d’haver un», comenta.
Hugo Valderrama, coordinador del Màster universitari en Tecnologies del Vehicle Elèctric de la URV, coincideix amb Ferrater: «el que fa patir una mica als clients és on endollaran el cotxe. Com més n’hi hagi, més s’animarà la gent a comprar un cotxe elèctric».

Avantatges del cotxe elèctric

Valderrama ens recorda que «l’únic cost de manteniment que tenen és carregar la bateria i canviar els pneumàtics; són cotxes que no tenen pràcticament cap cost de reparació perquè tenen moltes menys peces mecàniques i peces mòbils». En aquest sentit, Ferrater afegeix que amb un cotxe elèctric «t’estalvies 250 euros al mes entre estalvi combustible i el baix manteniment, perquè no hi ha filtres ni olis, els pneumàtics et duren pràcticament el doble perquè la conducció és menys agressiva, no cal canviar les pastilles dels frens perquè quan frenes es regeneren…». Pel que fa a la durabilitat de la bateria, Ferrater explica que Nissan garanteix que durant deu anys no perdrà ni el 20% de la seva capacitat i recorda que «el cotxe que vas comprar fa deu anys amb 110 CV de gasoil o 115 CV de gasolina, avui ja no els té».

Els usuaris de cotxes elèctrics del nostre país també gaudeixen de bonificacions molt atractives com, per exemple, la gratuïtat a les autopistes i a les zones blaves.
A banda de l’aspecte econòmic, els cotxes elèctrics no emeten gasos d’efecte hivernacle a l’atmosfera, amb tots els efectes mediambientals i de salut que se’n deriven. També fan molt menys soroll i, per tant, intervenen a la baixa en la contaminació acústica de les ciutats.

Alternatives al petroli

Els cotxes alimentats amb gas (GPL/GNC/GNL), com podem veure al gràfic, encara tenen més mercat al territori que els elèctrics. «El cotxe de gas natural contamina menys que el de gasolina perquè la seva composició bàsicament és metà, però també produeix CO2», explica Valderrama posant-nos nous exemples de cotxes alternatius.

Els híbrids també tenen un motor de gasolina però «està optimitzat per treballar en unes revolucions en què el rendiment del motor és més alt i consumeix menys gasolina i contamina una mica menys».

Els cotxes d’hidrogen són una altra alternativa, ja que pel tub d’escapament només surt vapor d’aigua. Però majoritàriament, «l’hidrogen no s’obté per hidròlisi de l’aigua sinó a partir del petroli», lamenta Valderrama que remarca la tecnologia de les piles de combustible d’hidrogen. «En el futur, el cotxe de pila de combustible podria tenir un paper important juntament amb l’elèctric pur, ja que els híbrids són una mica de transició entre un model i l’altre», conclou.

El rol dels ajuntaments

Tarragona ha instal·lat quatre estacions noves de recàrrega de vehicles elèctrics aquest 2018. El 2019 s’obrirà una altra estació a la plaça Imperial Tàrraco. També hi ha una consigna interna per apostar pels vehicles híbrids o elèctrics en la renovació dels automòbils. A més a més, els vehicles amb motor elèctric gaudeixen, a més, d’una bonificació del 50% en l’import sobre vehicles de tracció mecànica.

Un altre municipi que fa anys que bonifica els vehicles híbrids i elèctrics és Altafulla que està treballant per ubicar punts de càrrega dins del municipi.

A Vila-seca, les bonificacions són del 75% en l’import sobre vehicles de tracció mecànica per als elèctrics purs i del 25% per als híbrids. El municipi està atent a noves necessitats, però ja té punts de càrrega municipals gratuïts que cobreixen a bastament les necessitats dels 6 vehicles elèctrics del municipi i de totes les persones que els volen utilitzar.