Comença el curs escolar 2018-19

Baixa el nombre d’alumnes matriculats a infantil, primària i batxillerat però s’incrementa el dels de secundària i de formació professional

Per . Actualitzat el

Gairebé 154.000 alumnes començaran el curs escolar 2018-2019 a les comarques tarragonines. Aquesta xifra inclou els ensenyaments obligatoris i part dels postobligatoris, ja que, per exemple, no s’inclouen els alumnes matriculats a les universitats. Les dades, tot i que són provisionals, reflecteixen una disminució d’uns mil estudiants a infantil i primària i un increment, també d’un miler aproximat, a secundària. Així doncs, les xifres d’alumnes d’ensenyament obligatori es mantenen estables. Passa el mateix en el següent estadi lectiu en el qual el nombre d’alumnes que fan batxillerat disminueix en unes 100 persones, però els de formació professional s’incrementen en poc més d’un centenar.

Dels alumnes matriculats pel curs que comença aquest dimecres al Camp de Tarragona, uns 139.000 són de règim general. Aquest grup inclou els prop de 84.400 que cursaran estudis al sector públic i els 32.300 del sector privat. Dins de la privada, la majoria d’alumnes van a la concertada, gairebé 25.000.

Percentualment, en l’ensenyament obligatori, un 66% dels alumnes van a la pública; un 32,7%, a la privada concertada i un 1,3%, a la privada. Als ensenyaments postobligatoris, en canvi, i fixant-nos només en els més immediats un cop enllestit l’ensenyament obligatori (batxillerat i FP de grau mitjà) un 72% dels alumnes estan al sector públic; un 9%, al privat concertat i un 19%, al privat.

Pel que fa al nombre de docents, el departament d’Ensenyament amplia la plantilla en 50 professors més a la demarcació i es passarà dels 7.275 del curs passar als 7.306 d’enguany. Com en el cas anterior, la xifra és provisional i podria canviar després dels exàmens de setembre. Jean-Marc Segarra, director dels Serveis Territorials d’Ensenyament, posa en valor que «el 81% del professorat seguirà treballant al mateix centre que l’any passat i que s’incrementen un 17% els professionals amb un perfil específic vinculat a un projecte educatiu de centre». A banda, es convocaran 5.005 places del cos de mestres i del cos de formació professional

Encara queden barracons

Hi ha uns 300 centres educatius a les comarques de Tarragona, 11 dels quals estan totalment ubicats en mòduls prefabricats. Un d’aquests és l’escola de l’Arrabassada de Tarragona. Les obres del nou centre ja s’han iniciat i es preveu que estiguin enllestides el 2020. A banda, hi ha projectes pendents d’adjudicació per les escoles Teresa Godes i Domènech de la Juncosa del Montmell i l’escola de Maspujols; i per als Instituts dels Pallaresos i de Roda de Berà. Com a casos excepcionals, l’Institut Martí i Franquès ja instal·lat mòduls prefabricats per absorbir dos grups extres de primer d’ESO i l’escola del Miracle amplia una línia més de P-3 fent ús de les aules existents al centre.

En aquest sentit, el director territorial ha trencat una llança en favor dels mòduls prefabricats explicant que el 40% de les places que hi ha en aquests espais no necessitaran una construcció alternativa perquè responen a repunts poblacionals. També ha recordat que els mòduls prefabricats d’ara no s’assemblen als de fa 20 anys i que «de vegades, malauradament, estan molt més arreglats que segons quines aules».

Plurilingüisme i interculturalitat

Des la conselleria d’Ensenyament s’aposta per la millora de la competència en anglès. Per tant es farà un reforç de la metodologia AICLE (Aprenentatge integrat de contingut i llengua) i nous ajuts per estades lingüístiques i activitats extraescolars en llengua anglesa, per a 450 alumnes.

També es vol reforçar la llengua oral a través del Pla d’impuls plurilingüe de la llengua oral, tant a primària com a secundària (exposar, argumentar i dialogar).

A banda, es vol facilitar a l’alumnat nouvingut l’aprenentatge i reconeixement acadèmic de les seves llengües d’origen. Per aquest motiu s’establirà el procediment per a l’ensenyament i l’acreditació de coneixements.

Ja durant el curs passat, 569 alumnes van fer classes extraescolars de llengües d’origen, 357 alumnes van estudiar llengua àrab i 212 alumnes van estudiar xinès. Des d’Ensanyament s’apunta que es volen fer més presents les llengües d’origen als centres.

Alt índex d’abandonament escolar

Tot i que en els darrers anys ha baixat considerablement, l’abandonament escolar segueix sent massa elevat al país. El 2017, Catalunya registrava, segons dades de l’Idescat, un abandonament escolar del 17,1% mentre a la Unió Europea està al 10,6%. Cal destacar però que l’índex d’abandonament escolar a Catalunya l’any 2008 fregava el 33% i se situava fins i tot per sobre de la mitjana estatal. La baixada durant la última dècada ha estat substancial (gairebé de la meitat) però, en gran part, per l’estadi nefast en el qual ens trobàvem. Recordem que el 2008 la taxa d’abandonament escolar de la UE estava per sota del 15%.