«Més de 50 països volen comercialitzar El Petonet»

Parlem amb José López creador de la beguda premiada a la fira Alimentaria 2018

Per . Actualitzat el

El José ens rep a les Tres Bessones de la plaça del Fòrum amb un «heu esmorzat?». Des que va néixer El Petonet, fa gairebé dos anys, el seu creador ha estat present a gairebé totes les fires i festes de la ciutat per donar-lo a conèixer. La seva vehemència queda reflectida en un racó de la cafeteria que ha habilitat per mostrar el producte i que li serveix d’escenari pel ‘show cooking’ previ a l’entrevista. El licor d’arròs El Petonet ha estat premiat per la fira internacional Alimentària 2018 dins de la seva secció Innoval dedicada als productes més innovadors dels dos darrers anys. Dins de la categoria de vins i espirituosos, El Petonet ha estat l’únic premiat. El tastem. Ens encanta, però abans d’acabar-lo ja tenim sobre la taula els bombons de Petonet i el José ja està preparant el xarrup de Petonet, la darrera innovació de la marca que, pel que ens explica, no serà l’última. Però anem per parts i comencem pel principi.

Com neix la idea de fer El Petonet?
D’una conferència que ens van oferir als restauradors sobre al·lèrgies i intoleràncies a l’alimentació. En acabar, en Diego Campos de Cambrils em va comentar que calia elaborar coses per aquest col·lectiu, sobretot per als celíacs i els intolerants a la lactosa, perquè aleshores el nínxol de mercat de persones que tenen algun tipus d’al·lèrgia o intolerància alimentària era d’un 19%.

I creixent…
Sí, dos anys després està al 21% i som un dels països d’Europa que té aquest índex relativament baix gràcies a la dieta mediterrània. Es diu que a Rússia supera el 60% i, segons dades oficials, a Itàlia és del 29%; a França, del 32%; a la Xina, del 36%; i al Regne Unit crec recordar, sobre el 38%.

I d’aquest problema sorgeix el producte.
Volia arribar a l’arrel del problema. Vam fer proves amb gent que pateix intoleràncies i amb celíacs i ens va fer la impressió que, en general, són persones que arriben amb una expressió trista perquè estan limitats a una sèrie de coses i això fa que quan van a un lloc a menjar no hi vagin prou contents. És com quan tens un familiar que pateix alguna al·lèrgia o intolerància i vols evitar que el menjar que fas sigui desagradable o, en tot cas, busques la forma que sigui agradable. I jo buscava això, fer alguna cosa perquè l’àpat fos més agradable.

Com un petonet.
Exacte, perquè El Petonet no és només un licor, és una idea que es pot prendre a un restaurant o a casa, sol o combinat, en fem semifreds, xarrup, bombons… al cap i la fi, la base principal és que no conté gluten, ni lactosa i que està lliure d’al·lèrgens i d’additius.

Com ho aconseguiu això?
El licor ens fa de conservant i el sucre, d’estabilitzant. A partir d’aquí, tots els productes que porta són naturals.

Descriu-lo per algú que no l’hagi tastat mai.
És una crema de licor d’arròs molt especial. Té una alta cremositat que l’aconseguim gràcies al greix vegetal i quan el tastes t’activa molts records gràcies a ingredients com la canyella o la llimona.

I per fora? Com vàreu triar aquest envàs?
Volia fer una cosa diferent que es guardés com un record. Una ampolla que la gent no volgués llençar. L’ampolla d’El Petonet és una ampolla retro, d’aquestes de tota la vida de La Casera que, per la seva utilitat, la guardes. Està feta de cristall, no de vidre, amb un tancament d’acer, ceràmica i goma de qualitat. A banda, tenim diverses mides segons la necessitat.

I l’etiqueta.
Porta molts missatges. El més important és que és un producte de Tarragona. Josep Maria Rosselló és l’artista que la va crear i va aprofitar les dues «t» de Petonet per fer una tau partida. L’esfera rodona que envolta el nom és la Terra i és de color blau perquè set parts són aigua i tres terra. Els colors de les lletres són els 16 milions de colors de la Terra. Com pots veure, és un producte dirigit a tot el món. I, a dalt, dos llavis fent un petonet.

Que bo el nom!
El tema del nom també va ser complicat. És com el nostre nom, que és per tota la vida, i no va ser fàcil escollir-lo. Però, vaja, vam triar El Petonet després de fer una llista de més de cent possibles noms.

Parla’m del premi.
Volíem anar a la fira Alimentària de Barcelona per donar-nos a conèixer i, una setmana abans, ens van oferir presentar-nos al Innoval, la zona d’innovació de la fira on les marques presenten els seus últims llançaments; ho vam fer i vam ser l’únic premiat en la nostra categoria: Vins i espirituosos.

Què vas sentir?
Jo ja sabia el producte que porto, però quan un jurat internacional de 19 membres t’expliquen perquè te l’han donat és quan et relaxes i dius: per això és pel que he estat treballant. Perquè El Petonet és la suma de les coses ben fetes que han fet altres grans marques, com encarregar l’etiqueta a un artista, com va fer ChupaChups amb Dalí, o com Nocilla, que va fer que totes les vaixelles d’Espanya fossin iguals…

Fa un mes que us van donar el premi. Què ha passat des d’aleshores?
Ens ha servit perquè tot Espanya el vulgui tenir. Pensa que, fins ara, estàvem només a Catalunya i Andorra. Però el que més m’ha sorprès és que hem rebut peticions de més de 50 països. Tot Europa i Amèrica, el nord d’Àfrica, alguns països asiàtics i Austràlia. No hi ha diners per pagar aquesta publicitat.

I amb el nom de Tarragona a l’ampolla!
És que volem que sigui un producte típic de la ciutat. Que sigui un rècord que s’enduguin els turistes que venen a visitar-nos.

Certament es deixa veure per les botigues de la ciutat.
Sí, el distribueix Licors Jané i Komkal, en l’àmbit de minoristes i de venta general a cellers i botigues.