Sant Jordi: el dia dels autors

Les editorials del territori presenten les seves novetats amb la vista posada en el 23 d’abril

Per . Actualitzat el

El sector del llibre ja fa anys que aguanta com pot la voràgine digital i totes les seves conseqüències. En un món en el qual supercomputadores en forma de telèfons mòbils viuen enganxades als nostres dits i la televisió s’adapta a les nostres necessitats amb els canals per cable, els llibres continuen reivindicant el seu lloc únic i, de moment, insubstituïble. De ben segur que se’n llegeixen menys del que caldria per gaudir d’una societat plenament cultivada però tampoc se’n llegien prou fa quaranta anys quan només el vinil, el cinema i un canal de televisió hi competien. A Catalunya, i de mica en mica en altres racons del món, les editorials i els autors han jugat des de fa molt amb un cert avantatge. Qualsevol dia és bo per regalar un llibre o per comprar-se’l un mateix, però quan un dia d’abril tothom surt al carrer per fer-ho i acompanyar-ho de roses i bons desitjos, tot és més fàcil. Les vendes de llibres de Sant Jordi superen les de la resta de l’any i això fa que la majoria d’escriptors i editors s’adaptin a aquesta demanda. Els mitjans de comunicació i la resta de la societat també ho fem, deixant que els altres 364 dies de l’any els llibres passin a un setè, vuitè o vintè pla que, de ben segur, no es mereixen.

Desestacionalitzar la lectura i la consegüent compra de llibres és, potser, el desig de molts actors del sector literari, però quan falten pocs dies per Sant Jordi, els esforços se centren a mostrar la feina feta durant l’any i fer-la atractiva enfront d’una oferta tan elevada. El Gremi de Llibreters de Catalunya preveu que el fet que Sant Jordi sigui un dia laborable pot incentivar encara més la compra de llibres, que l’any passat ja va créixer un 4%. Això seria una gran notícia perquè la facturació de l’any passat a Catalunya va rondar els 22 milions d’euros.

A més a més, el Gremi de Llibreters assegura que es venen llibres de tot tipus i que, de fet, els 10 més venuts només representen entre un 4 i un 5% de les vendes totals d’aquest dia. Una gran notícia per a les editorials del territori.

Arola Editors i Cossetània Edicions són dues d’aquestes empreses locals que fa anys que organitzen vetllades per donar a conèixer les novetats literàries. Autors consagrats de les nostres comarques i nous noms posen conjuntament per exhibir la feina feta i convèncer-nos que amb les seves paraules no perdrem el temps, que viurem vides que ens faran créixer, aprendrem coses que desconeixem, gaudirem dels mots relligats que breument suggereixen molt o entretindrem els menuts de la casa, un públic exigent que més que ningú és fill de l’era digital. Però el territori no es resumeix en dues firmes. Cuanto Te Quiero, Silva, Ganzell i Piscina un petit oceà també presenten novetats. Podeu veure’n un petit recull aquí. Aquestes publicacions no són poques i triar entre tanta oferta local, nacional i internacional pot esdevenir un maldecap per a més d’un. Les opcions de com fer-ho són variades: hi ha qui aposta pel llibreter, conegut o desconegut, i la seva perícia a l’hora de recomanar; altres són lectors àvids de contraportades; molts aposten a ulls clucs pel producte km 0; i altres per aquell autor que ja tenim apamat. Sigui com sigui, si pensem en l’esforç que implica publicar un llibre, mai ens haurem equivocat comprant-lo per unes poques desenes d’euros.

Però perquè aquests diners es moguin, el clima també juga un rol important aquest dia. De llibres se’n vendran tant si plou com neva o pedrega, però passejar per les rambles dels diversos municipis catalans amb el sol fent companyia fa Sant Jordi. I com més es passeja, més llibres aixequen el llom i més comprem. Segons el Meteocat, les previsions són bones i la pluja sembla que serà l’única que no anirà a buscar ni llibres ni roses el pròxim dilluns.

Si les previsions meteorològiques es confirmen, hom gaudirà d’activitats complementàries arreu del país. Moltes entitats aprofiten l’efemèride per treure el cap i reivindicar la seva tasca. Els partits polítics, que no en tenen prou d’estar a la primera plana informativa durant la resta de l’any, també fan campanya pel dia del patró. La vila de Montblanc, on neix la llegenda de Sant Jordi, celebra la Setmana Medieval; molts municipis ompliran el cel d’enxanetes en les diades castelleres de Sant Jordi; i la ciutat de Tarragona, com a novetat, aprofitarà la recent obertura dels jardins de l’antic Banc d’Espanya per fer-hi activitats. Concretament, s’hi farà un programa d’activitats científiques «Missatges: expressió prehistòrica, romana i química», adreçades a infants.

La proposta de Sant Jordi continua amb la línia d’activitats de difusió adreçades a escolars que es va iniciar la passada Santa Tecla amb els tallers «Colors». Totes les activitats són gratuïtes i es desenvoluparan al matí i a la tarda.