«Volem fer-nos càrrec de la gestió de l’aparcament del Serrallo»

Josep Acero, conseller de Mobilitat de l’Ajuntament de Tarragona i president d’AMT

Per . Actualitzat el

El conseller de Mobilitat de l’Ajuntament de Tarragona ens rep al seu despatx per fer balanç del primer any al capdavant de l’empresa municipal d’aparcaments i anunciar-nos algunes mesures en el camp de la mobilitat.

Quin balanç feu de la nova política d’aparcaments iniciada fa un any?
El balanç és positiu. Aquest cap de setmana, per exemple, els de Catalunya i Saavedra estaven plens per les festes. El que buscàvem no és tenir uns guanys espectaculars sinó que els pàrquings estiguin més plens i la gent faci ciutat i, a l’espera de dades definitives, els resultats són positius perquè venen més cotxes. També és cert que estem treballant per ampliar la xarxa d’aparcaments municipals i per donar a conèixer alguns dels vuit aparcaments municipals que encara no s’acaben d’ubicar.

Quins?
El de la plaça Imperial Tarraco que hi ha sota l’estació d’autobusos i el de la rambla President Companys, que encara es podria aprofitar més perquè és molt cèntric. Surts a la plaça Imperial en els dos, tens a prop el Corte Inglés i el Parc Central, amb el qual estem a punt d’arribar a un acord perquè des de l’obertura de Primark els seus aparcaments no donen abast.

En quin sentit?
Farem una campanya conjunta perquè la gent que vagi a Parc Central sàpiga que té tres aparcaments municipals a tocar (Bastos, plaça Imperial i President Companys).

Parlaves d’ampliar la xarxa d’aparcaments municipals?
Tenim diverses opcions sobre la taula, però la més imminent és la de l’aparcament del Serrallo. El president de l’Autoritat Portuària té bona disposició i passat festes parlarem amb l’empresa concessionària per veure si podem fer-nos càrrec de la gestió d’aquest aparcament. Si ho aconseguim l’integraríem dins d’aquesta tarifa de cinc euros i mig perquè els restauradors del Serrallo també reclamen poder gaudir d’aquest nou preu.

En l’àmbit de la mobilitat, quins projectes de futur teniu entre mans?
L’anterior pla es va fer el 2012 i acabarà el 2018. Aquest ha servit per fer moltes coses però el següent serà més ambiciós.

Què en destaques?
Un dels temes en què estem insistint més és el del cotxe elèctric. Aviat rebrem una subvenció per instal·lar sis carregadors per a aquests vehicles a la trama urbana. A l’aparcament Saavedra ja n’hi ha un i volem que, a la llarga, tots els aparcaments municipals tinguin carregadors elèctrics. De mica en mica, l’Ajuntament haurà d’anar comprant tots els cotxes elèctrics. De fet, les empreses ja ho han fet. Ematsa ha comprat els cotxes elèctrics i AMT ho farà quan finalitzi el rènting actual… jo crec que, menys els cotxes imprescindibles com els de la Guàrdia Urbana, hauran de ser tots elèctrics perquè l’Ajuntament és el primer que haurà de donar exemple.

I els carrils bici?
Estem avançant molt amb el carril bici universitari que ha d’unir la plaça Imperial Tàrraco amb el campus Catalunya i Sescelades. El projecte l’acabarem a finals d’any i el primer trimestre de l’any que ve ja podria estar en marxa. Ens queda també enllestir la connexió entre el carril bici que ve de Bonavista i la plaça Imperial Tàrraco, però és complicat perquè amb l’arribada de Primark s’ha duplicat el trànsit que entra per l’avinguda de Roma. Amb tot, els tècnics estan estudiant alternatives perquè la voluntat seria poder tenir carril bici des de Bonavista fins als dos campus universitaris i també fer-ne un que baixés per Vidal i Barraquer i enllacés amb el de l’Autoritat Portuària.

Tarragona vol esdevenir ciutat turística. Com s’ha de posar la mobilitat al servei d’aquest objectiu?
L’objectiu és fer la Part Alta per a vianants. Ho farem de mica en mica. Vam tallar el trànsit del carrer Sant Oleguer posant-hi un piló i hem guanyat molt perquè els turistes que pujaven per allí havien de conviure amb els cotxes i era molt perillós.

I quan serà aquesta Part Alta sense cotxes?
És un pla en què s’està treballant. Ens estem fixant molt en els models de Còrdova i Toledo. Cap a l’any que ve, quan puguem acabar de definir què fem amb l’escola que hi ha al barri, ens agradaria que ja només hi poguessin entrar els residents, vehicles d’emergència, taxis i càrrega i descàrrega dins de l’horari establert. Serà molt restrictiu i podria ser que, a finals d’any o principis del que ve, comencéssim a aplicar-lo els caps de setmana. Això també implicaria dotar l’aparcament de Torroja de més places fent una ampliació i, també hi ha una conversa pendent amb el rectorat pel pàrquing del Roqueral.

I pel que fa als dissusius, hi ha alguna novetat?
Farem una actuació a l’aparcament del cementiri que en duplicarà les places, les quals estaran delimitades amb el cost d’un euro al dia.