La passarel·la del front marítim de Tarragona, a finals de 2017

La infraestructura que ha d’unir el centre de Tarragona amb la platja no arribarà a temps pels Jocs Mediterranis

Per . Actualitzat el

La passarel·la que ha d’unir el centre de Tarragona amb la platja del Miracle estarà enllestida el desembre de 2017. L’equipament salvarà un desnivell de 17 metres i connectarà la baixada del Toro amb el front marítim. Paral·lelament, el Port remodelarà el passeig marítim en el tram limítrof amb la platja del Miracle i Adif rehabilitarà l’estació de trens. Una actuació a tres bandes que donarà com a resultat la dignificació d’un espai que fa trenta anys que no es toca.

El projecte de la passarel·la es va començar a gestar fa tres anys i la primavera del 2015 es va presentar públicament amb una previsió massa optimista. S’esperava que els assistents als Jocs Mediterranis ja poguessin caminar per aquest pont, però es tracta «d’un projecte complex, no només tècnicament sinó des del punt de vista de la tramitació», explica el president del Port, Josep Andreu, que remarca que depèn de moltes administracions: Port, Adif, Ajuntament i Generalitat. Aquesta «complexitat» ha obligat a replantejar els terminis. El passat 11 de juny es va publicar el concurs al BOE. Aquest dijous 14 de juliol finalitza el termini de presentació d’ofertes. I el 3 d’agost, a molt estirar, es farà pública la proposta d’adjudicació escollida pels tècnics. Si aquests terminis es compleixen, el 2 de setembre es formalitzaria el contracte amb l’empresa adjudicatària de l’obra i l’inici d’obres es duria a terme a principis d’octubre.
Els treballs coincidiran amb les reformes ja adjudicades que Adif farà a l’estació de Tarragona. Aquest encavalcament d’obres i la necessitat de coordinar-se entre ambdós equips ha fet que els tècnics del Port hagin preferit incrementar el període d’execució de l’obra de l’any inicial als 15 mesos actuals. Amb aquests càlculs sobre la taula, el desembre del 2017 els tarragonins ja podran anar amb la nova passarel·la a fer-se el bany de Sant Silvestre.
«És el somni de molts tarragonins de connectar la rambla amb la platja», ha dit l’alcalde Ballesteros, tot posant èmfasi en la importància de les col·laboracions entre el Port i la ciutat i admetent que «per mi hi haurà un abans i un després d’aquest projecte que fa possible la connexió entre el centre i el front marítim com mai». Ballesteros també ha recordat que el projecte gaudeix d’un suport gairebé unànim al ple municipal (només va rebre una abstenció) i que, ara per ara, és l’única opció viable per relligar els dos àmbits de la ciutat. «No hem de fer cabòries ni falses expectatives amb el soterrament de les vies», ha manifestat.
Andreu s’ha congratulat perquè «és un projecte molt important per nosaltres i per la ciutat perquè no només facilita l’accés al mar, sinó també al domini públic portuari». En aquest sentit, la passarel·la, que tindrà un tronc central de 3 metres d’amplada que creurà les vies del tren, es dividirà en tres ramals, un a la banda de mar que deixarà els vianants davant del Port Esportiu i dos a la part d’interior. Aquestes dues rampes confluiran, una, a la part baixa del vial d’en Brian i, l’altra, a la Baixada del Toro. Un total de 17 metres de desnivell entre el passeig marítim i la Baixada del Toro, dels quals 8 es podran salvar amb dos ascensors ubicats al front marítim.
Una de les novetats respecte al projecte inicial presentat fa més d’un any és el color de la passarel·la. El blau Port de Tarragona que havia de predominar als laterals de l’equipament serà substituït per un color més similar al de la pedra encara per determinar. Amb aquest canvi, que sembla que no convenç ni al president del Port ni a l’alcalde de la ciutat, es pretén dotar de coherència l’actuació que, des del seu inici, ha apostat per un projecte que s’integri el màxim amb l’entorn. «No anem a fer un monument sinó a fer una passarel·la que passi el més desapercebuda possible», ha explicat el tècnic de Port Joan Borràs. En aquest sentit, també s’ha descartat la possibilitat de posar-hi un pal de grans dimensions com en altres equipaments similars que faria que la passarel·la destaqués massa.

El cost total de l’obra, 1,7 milions d’euros més impostos, anirà a càrrec del Port de Tarragona que paral·lelament iniciarà, a finals d’any, la remodelació del passeig marítim.

Presentació de la nova passarel·la que unirà el Port i la ciutat./T.V

El nou passeig marítim apostarà pels vianants

 

De forma paral·lela a la construcció de la passarel·la i a petició de l’alcalde Ballesteros, el Port de Tarragona tirarà endavant la remodelació del passeig marítim en el seu pas per la platja del Miracle durant el 2017. El nou passeig serà una via més dedicada als vianants, amb carril bici i sense llocs per aparcar.
«Fa trenta anys aquest passeig es va pensar perquè hi passessin camions», ha recordat Ballesteros celebrant que l’usuari actual és la ciutadania i que, per tant, s’ha d’adaptar als nous usos. «És una clara aposta per un passeig on el prioritari siguin els vianants», ha reblat Andreu recordant que «no es pot tenir tot».
En aquest cas, el «tot» seran les places d’aparcament (un total de 80 que desapareixeran), el carril auxiliar per cotxes i la vorera que hi ha entre la carretera i el mur de l’estació. El resultat d’aquesta reordenació serà un passeig per a vianants a tocar amb les roques de platja dos metres més ample que l’actual, una zona enjardinada que transcorrerà en paral·lel a la via de vianants, un carril bici i una carretera de dos sentits limítrofa amb el mur de l’estació. Aquesta tanca també es farà de nou amb la idea de dificultar que la gent la salti, però mantenint la filosofia d’integrar-la al paisatge.

Imatge virtual del remodelat passeig marítim de Tarragona
Pel que fa al tema de l’aparcament, el Port té previst ampliar el pàrquing annex a l’edifici de l’Autoritat Portuària i posar a disposició dels ciutadans les places del Port Esportiu. Encara està estudiant a quin preu, però Andreu ja ha avançat que seria un pagament simbòlic d’un euro al dia per evitar que la gent hi deixi el cotxe abandonat.
El projecte del passeig marítim es redactarà aquest estiu amb la idea de licitar les obres l’octubre vinent, adjudicar-les el desembre i iniciar-les el gener del 2017. Amb un període d’execució d’un any, es preveu que, igual que la passarel·la, el desembre del 2017 estigui enllestit.