El Port de Tarragona creix un 13,6% el 2014

Les bones xifres de l’any passat i un bon inici de 2015 reforcen la capacitat inversora de l’ens, que enguany aposta per l’adequació de l’ample de via

Per . Actualitzat el

 

El Port de Tarragona va tancar el 2014 amb un creixement del 13,6%. Això el situa com el primer port espanyol del Mediterrani, el segon de l’Estat pel que fa a creixement i el cinquè en el rànquing de ports espanyols superant al de Bilbao i per darrere de Cartagena. En xifres absolutes el port tarragoní ha mogut prop de 32 milions de tones, la majoria de les quals són líquids a doll però amb un creixement important dels sòlids a lloure, d’un 31,6%. Amb tot, l’objectiu del Port de Tarragona és potenciar la càrrega general que enguany s’ha incrementat un 3,5%.

«Continuem treballant en les activitats tradicionals del Port de Tarragona (petroquímica, carbó i agroalimentària)  però volem posar tots els nostres esforços en la càrrega general, especialment en tot el tema de contenidors», admet el president del port, Josep Andreu.
La importació ha estat encara més important aquest passat 2014 amb un creixement del 15% que implica prop de 24 milions de tones descarregades. La descàrrega també creix un 8,6% amb prop de 8 milions de tones enviades.

Unes xifres que des d’inicis de 2015 ja s’estan superant. El primer trimestre de l’any s’han mogut 8,2 milions de tones (prop d’un 8% més que el mateix període de l’any passat). I es preveu que a falta de les xifres definitives del mes d’abril aquesta millora arribi al 10%. Si es confirma aquesta tendència alcista, el Port de Tarragona podria tancar el 2015 amb un moviment d’uns 33 milions de tones, un 3,5% més que el 2014.

El president del port tarragoní ha destacat la millora respecte a 2013 que s’ha traduït en un import net rebut de més de 49,1 milions d’euros (6,6% més que el 2013) amb resultat final de l’exercici de 5,3 milions d’euros de beneficis (un 94% més que l’any passat) i un cash flow (diners disponibles per fer pagaments) de 23,8 milions d’euros que, per primer cop des de 2007, supera les despeses generades per les inversions.  «Això ens dóna fortalesa financera per afrontar futures inversions», explica Andreu.
En aquest sentit, les principals inversions previstes per enguany són les actuacions ferroviàries per adequar el port a l’ample de via europeu que costaran prop de 6 milions d’euros i la urbanització i els accessos de la Zona ZAL que implicarà una despesa de més de 2 milions d’euros.

Pel que fa al Port-Ciutat, aquesta primavera s’iniciarà la rehabilitació de l’antic edifici de l’Autoritat Portuària que es llogarà posteriorment amb una explotació de 50 anys, la millora de l’edifici de l’antiga confraria de pescadors perquè pugui tornar a acollir un restaurant a la planta baixa, una sala polivalent al primer pis i les oficines del Port–Ciutat a dalt, l’arranjament del Km0 que s’inaugurarà aviat i la passarel·la Port-Ciutat que connectarà el centre de Tarragona amb el Miracle.

El triple de creuers

Aquest 2015, el Port de Tarragona rebrà fins a nou creuers amb la previsió que més de 10.000 turistes provinents d’aquestes embarcacions facin escala a la ciutat. El passat 2014 van ser sis els creuers que van fer escala a Tarragona amb prop de 1.900 passatgers.

Andreu considera que són unes xifres «bones dins de la categoria que juguem» a l’espera de la futura terminal que s’hauria de començar a construir el 2016 i estar enllestida en dos anys.