La Costa Daurada es conforma a mantenir les xifres de 2014

Aquest 2015 la destinació cuidarà més el turisme britànic davant la previsible davallada a la meitat dels visitants procedents de Rússia

Per . Actualitzat el

L’any passat l’arribada de turistes a les nostres comarques ja va caure un 5% respecte al 2013. Les previsions del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona per aquest 2015 no són pas gaire més optimistes. Octavi Bono, gerent del Patronat, admet que, amb la previsible baixada del turisme rus a la meitat, «mantenir les xifres de l’any passat s’hauria de considerar satisfactori». Bono pronostica que «incrementar-les serà complicat, malgrat que esperem un millor comportament del turisme britànic, francès, espanyol i català».

Des del Patronat de Turisme de la Diputació es continuen duent a terme accions comercials a Rússia i la setmana vinent la corporació visitarà cinc ciutats de l’antiga Unió Soviètica per promoure la marca Costa Daurada. Bono remarca que s’ha consolidat l’activitat de l’operador rus Coral Travel a l’aeroport de Reus, però admet que «els elements pels quals el turisme rus decau (la devaluació del ruble, la crisi ucraïnesa i la baixada del preu del cru) tenen una dimensió que sobrepassa el llindar d’actuació del Patronat». Per aquest motiu, tot i que es mantenen els esforços al mercat eslau, «s’està modulant l’actuació en mercats importants com el britànic, el francès i el domèstic, i altres més petits com el belga i l’irlandès».

En aquest sentit, Bono explica que Jet2, companyia que actua com a operador turístic oferint venda de vols on line, preveu un increment d’entre el 7 i el 8% dels visitants anglesos. A diferència del mercat rus, el britànic ha vist com la seva moneda s’ha revaloritzat i això el converteix en un públic objectiu pel qual val la pena apostar.

Aquesta situació d’incertesa del mercat rus, segons el gerent del Patronat, «a curt termini es regularà». El turisme provinent de Rússia representa un 10% del total de les visites registrades a la Costa Daurada. Una dada que és més significativa si ens fixem en el sector hoteler, on els russos facturen un 18% de les pernoctacions, però insignificant si ens referim als càmpings de les nostres comarques, per als quals els eslaus no representen ni l’1%.

Aquestes previsions, doncs, afecten en major mesura el sector hoteler, que podria aturar o alentir la construcció de dos hotels de grans dimensions projectats a Salou. En aquest sentit, Bono opina que, de moment, la Costa Daurada té una oferta hotelera suficient amb relació a la demanda existent.

Tarragona ciutat

Pel que fa a Tarragona ciutat, Bono coincideix amb la responsable de Turisme de la corporació local, Patrícia Anton,  i afegeix que a banda del creixement també «li pot convenir una renovació de la planta actual». Cal recordar que les previsions del Patronat Municipal de Turisme pronostiquen un creixement del turisme per aquest 2015 i que el passat 2014 fins i tot va augmentar l’arribada de turistes russos. «Es tracta d’un visitant que va per lliure i no amb operador turístic i amb unes inquietuds diferents del que arriba a Salou», explicava Anton durant la presentació dels resultats de l’estiu passat.

Bono també recorda que la capital rep un turisme que va més enllà del vacacional i posa de relleu les més de 6.000 places de càmping que ofereix la ciutat, especialment en període estival.

L’aeroport de Reus

Un altre handicap per al sector turístic de les comarques tarragonines és la davallada de vols que ha patit l’aeroport de Reus. La fugida de gran part de les línies de Ryanair n’és la principal culpable, ja que altres companyies menors com Jet2 han passat dels 9.000 passatgers el 2011 als 70.000 el 2014.

Malgrat tot, aquestes xifres no es poden comparar amb les que mobilitzava la companyia irlandesa fa uns anys, quan encara no operava al Prat.

En nombroses ocasions s’ha culpat AENA d’aquesta pèrdua de destinacions que pateix l’equipament tarragoní des de fa anys. S’ha parlat de la necessitat d’incrementar les taxes dels vols low cost a l’aeroport barceloní per facilitar que aquestes aerolínies operin a les nostres comarques. Segons Bono, però, aquesta no és la causa principal per la qual Ryanair ha baixat la seva activitat a Reus. El gerent del Patronat considera que el diferencial de taxes entre ambdós aeroports ja és molt alt i que Ryanair està duent a terme un canvi d’estratègia per convertir-se en una companyia més «convencional». Bono recorda  que l’aerolínia «té un to més amable, abaixa els preus per excés d’equipatge, permet dues bosses a cabina i busca destins principals  i clients business. Uns objectius que no ens afavoreixen».

Tot i l’èxit que va conrear la companyia irlandesa a aeroports com el de Reus o Girona, sembla que no hi ha cap empresa que a hores d’ara pugui omplir el seu buit. En aquest sentit, el gerent del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona assegura que «durant el darrer any hem parlat amb una cinquantena de companyies però no existeix una alternativa clara a Ryanair, és un model únic».

Ferrari Land

A curt termini, Ferrari Land és el projecte que, segons Bono, pot convertir-se en el principal «generador de confiança i dinamisme» per al territori. La seva obertura està fixada per finals d’estiu de 2016 i, de ben segur, implicarà un nou repunt en el nombre de visitants a la Costa Daurada. Cal recordar que l’any 1995, quan PortAventura es va implantar a les nostres comarques, el nombre de places hoteleres ofertes voltava les 39.000 i que 20 anys després supera les 63.000.

Encara lluny dels números de la Costa Brava

La Costa Daurada és la tercera destinació turística de Catalunya, per darrere de Barcelona i la Costa Brava. Segons dades publicades per l’IDESCAT, les pernoctacions hoteleres van caure un 3,5% a la Costa Daurada el passat 2014 mentre que a la Costa Brava van créixer un 0,5%. En xifres absolutes, la Costa Brava va sumar més de 10,6 milions de pernoctacions hoteleres mentre la Costa Daurada va caure fins als 8,8 milions. Amb tot, cal destacar que la marca gironina té més hotels i que, per tant, el grau d’ocupació de les comarques de Tarragona és superior, del 63,2% pel 57,5% a la Costa Brava.
Una altra dada positiva és l’increment del nombre de viatgers que ha rebut la destinació tarragonina (3,9%) amb relació a la pèrdua de la Costa Brava (-0,6%). Amb tot, la marca gironina frega els 3 milions de visitants mentre la Costa Daurada no arriba als 2,2 milions.

Els càmpings tarragonins continuen el seu creixement meteòric de pernoctacions per segon any consecutiu superant amb escreix els 4,5 milions però, encara lluny dels més de 6,4 milions de pernoctacions de la Costa Brava. Les dues destinacions comparteixen un grau d’ocupació similar que ronda el 38,5%.

A l’altra cara de la moneda trobem el turisme rural que, tot i que gaudeix d’un creixement del 42,9% a les comarques de Tarragona, continua molt lluny de les xifres de la Costa Brava, que va registrar més de 250.000 pernoctacions de més de 84.000 turistes. El turisme rural de la Costa Daurada juga en una altra lliga, ja que va rebre uns 22.100 turistes que es van traduir en prop de 63.000 pernoctacions.
Així doncs, amb les xifres a les mans, sembla que la Costa Daurada encara està molt lluny de convertir-se en la segona destinació turística de Catalunya i més tenint present que la Costa Brava no sortirà tan perjudicada per la disminució del turisme rus.