El Port Tarragona tanca l’exercici econòmic 2020 en positiu

Tarragona presenta millors resultats que els previstos després d’un any de pandèmia

Per . Actualitzat el

El president del Port de Tarragona, Josep M Cruset, ha presentat avui els resultatsempresarials de l’any 2020 en roda de premsa en el Tinglado 1 del Moll de Costa. El Port ha tancat l’exercici econòmic 2020 en positiu amb un benefici final de 740.000 euros, després d’un any molt complex a causa dels efectes negatius en l’economia derivats de la pandèmia de COVID19 i amb un descens en el tràfics de mercaderies més lleu del què inicialment estava previst.

Durant els primers mesos de l’Estat d’Alarma, el Port de Tarragona va estimar que els efectes de la pandèmia suposarien fins a un 30 % de disminució de tràfics de mercaderies, però finalment el resultat ha estat una disminució de només 19,3 %. El president del Port ha valorat de manera molt positiva que “s’hagin pogut millorar els resultats finals respecte a les previsions inicials”.

Activitat en un any de pandèmia

El port tarragoní ha tancat 2020 amb un tràfic de mercaderies global de 26,8 milions de tones. Per grans grups de tràfics, els resultats han estat de 18,3 milions de tones (Mt) en granels líquids, 6,5 Mt en granel sòlids, 1,5 Mt en càrrega general i 0,5 Mt en altres mercaderies.

Els granels líquids registren un descens de només el 13,6 % que es concentra sobretot en el cru de petroli. Els líquids energètics (4,6 Mt vs 4,9 Mt del 2019) i els productes químics (1,46 Mt vs 1,55 Mt del 2019) es mantenen en resultats similars a l’any anterior; i el butà i propà registren un lleuger descens (1,5 Mt vs 1,8 Mt del 2019). Els altres productes petrolífers (nafta, altres carburants, etc.) registren un augment i passen de 2,23 Mt al 2019 a 2,73 Mt al 2020.

Els granels sòlids registren un descens del 33,3 %, en gran part per la disminució del tràfic de carbó i de coc (-64.9%) a causa del canvi d’estratègia energètica europea per contribuir a la lluitar contra el canvi climàtic reduint les emissions de C02. Els cereals registren un bon comportament (4,6 Mt vs 5,7 Mt, el 2019) malgrat el descens de les importacions atès que el 2020 va suposar un any de collita rècord a la península amb el consegüent fre a les importacions. Les fruites augmenten: passen de les 149.827 tones de 2019 a les 204.173 de 2020. Els productes químics es mantenen (220.000 tones vs 241.000 tones de 2019).

La càrrega general presenta xifres més positives gràcies a una major diversificació de mercaderies. Els productes siderúrgics registren 324 mil tones (404 mil tones el 2019), el tràfic de vehicles presenta un descens (127.000 vehicles vs 211.000 el 2019), i el tràfics de contenidors es manté entorn els 44.000 TEUs. La pasta de paper manté resultats (403 mil tones vs 418 mil el 2019). I el tràfic d’animals vius augmenta respecte l’any anterior, passadels 239.000 caps de bestiar de 2019 als 292.000 caps al 2020.

Malgrat les dificultats que el Port de Tarragona ha hagut de superar durant el 2020: eltancament del port d’una setmana pel temporal Glòria, l’aturada del polígon químic per l’accident d’IQOxe, la pandèmia de la COVID19, l’aturada tècnica d’un mes de Repsol, la desaparició del tràfic de carbó i una collita de cereals rècord que ha alentit les importacions… Cruset ha destacat la capacitat del Port per contribuir a alleugerir els efectes de la pandèmia amb bonificacions a les empreses portuàries per valor de 3,8 milionsd’euros. El port ha practicat una reducció a la Taxa d’Ocupació i Taxa d’Activitat per reduirels efectes de la COVID19 al 2020 per valor d’ 1,6 milions d’euros. A aquestes bonificacions s’hi han de sumar les habituals bonificacions a la Taxa de Mercaderia i a la Taxa de vaixell per fomentar determinats tràfics: 1 milió i mig d’euros; i les bonificacions per Bones Pràctiques Mediambientals: 700.000 euros.

El Port manté la seva capacitat d’inversió

El Port de Tarragona ha tancat l’exercici econòmic de 2020 amb 49,4 milions d’euros d’ingressos. Una xifra similar a la dels anys 2015 i 2016. Els resultats de l’any passat encaras’aproparien més al 2015 o al 2016, si tenim en compte en el còmput final els 1,6 milions de bonificacions efectuats a les empreses portuàries per pal·liar els efectes de la pandèmia en el sector portuari ja que s’assolirien els 51 milions d’euros.

Amb aquests resultats, afirma Cruset, “el Port manté la seva fortalesa econòmica i mantéla seva estratègia d’inversions”. El resultat econòmic de 2020 després d’impostos (EBITDA)és de 22,9 milions d’euros, similar a l’any 2019, i el port segueix mantenint una gran solidesa financera, ja que tanca el 2020 amb un Cash Flow de 21,32 milions d’euros (el 2019 era de 23,9 milions d’euros), també redueix l’endeutament (passa dels 52,1 M € a 48 M €) i assoleixun 97 % d’execució del pressupost d’inversions (inversions i tresoreria van ser de 32,8milions d’euros el 2020).

Cruset ha defensat el rol central del Port en l’economia local, “el Port de Tarragona és una organització que manté una gran amb capacitat d’inversió per contribuir a la recuperacióeconòmica del territori” i ha fet un repàs de l’estat actual de les inversions estratègiques en curs. La principal inversió, la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) amb uns 30 milions d’eurosde pressupost, compta amb tots els tràmits administratius per a la seva urbanització i el Port està redactant-ne el projecte executiu i licitant les obres per a construir les connexions amb la xarxa de carreteres mentre que, en paral·lel, en la vessant de la comercialització està immers en diversos processos d’implantació.

El president del Port també ha anunciat l’inici de la fase 1 de les obres de la TerminalIntermodal de Guadalajara per al mes de maig i ha informat que actualment s’està elaborant el projecte d’execució de la Fase 2. Les dues fases sumen 14 milions d’euros d’inversió. També ha anunciat l’entrada en la recta final de la tramitació del projecte de construcció del contradic dels Prats inclòs dins del Pla Director del Port (65 milions d’euros) i el final de lesobres del Moll de Balears (30 milions d’euros) en el proper mes de juny, complint el calendari previst malgrat la pandèmia.

El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT), també ha volgut anunciarl’acabament de les obres de la Seu Institucional per al mes de maig (5,5 milions d’euros d’inversió) i del nou Museu del Port per al mes de juny (3 milions d’euros). I ha volgut posar en valor diverses inversions que des de la seva implantació al 2020 contribueixen a la millora dels serveis portuaris: la ampliació de la xarxa ferroviària (500.000 euros), la implantació de la xarxa de fibra òptica (800.000 euros) i el Sistema d’Entrega de Productes Agroalimentaris (SEA) que, després de 6 mesos de funcionament, ja ha contribuït a reduiren 50 minuts el temps d’espera i suposa unes 30.000 hores mensuals d’estalvi.

2021, punt d’inflexió per al Port

Al final de la seva exposició, Josep M Cruset ha afirmat que “l’any 2021 serà un punt d’inflexió per al Port de Tarragona”, ja que “el creixement futur del Port passa per lapotenciació de la intermodalitat i l’augment del volum de tràfic de càrrega general”. En aquest sentit, Cruset considera que aquest “és un any de concrecions de molts projectes que passaran del paper a la realitat” i ha posat com a exemples els dos darrers fites assolides per l’Autoritat Portuària. Per una banda, l’entrada en servei al febrer de la nova ruta setmanal de càrrega rodada al Port d’Izmir a Turquia. Un servei que actualment pot operar fins a 2000 camions mensuals, però amb una gran capacitat de creixement si la demanda ho exigís.

I per una altra banda, la presentació del memoràndum d’entesa amb l’empresa CTC(liderada per BASF) per operar la Terminal Intermodal de la Boella i que permetrà multiplicar per 6 el nombre de vagons de càrrega operats al Port passant dels més de 20.000 actuals a 120.000 vagons a partir de 2023. L’inici de les obres de condicionalment de la Terminal Intermodal de la Boella està previst per al mes de juny de 2022, un cop superades les fasesde concurs i concessió d’aquesta infraestructura.

Cruset ha unit aquestes fites a d’altres que coincidiran en el temps per afirmar que “el port estarà en les millors condicions per créixer en càrrega general a partir de 2023”. Al voltantd’aquesta data (2023) coincideixen l’entrada en funcionament de la ZAL, l’entrada en servei del Corredor del Mediterrani i l’arrencada operativa de la Terminal Intermodal de Guadalajara.

L’any 2021 també pot suposar l’acceleració d’aquesta estratègia. El president de l’APT, harecordat que els fons europeus per a la resiliència i la recuperació econòmica poden representar un fort impuls per a la construcció de les infraestructures i equipaments necessaris per al creixement dels tràfics en el port.

Per aquesta raó, s’ha presentat el projecte “Cal·lípolis, Next Generation” en coalició ambl’Ajuntament de Vila-seca i amb Repsol en forma de Manifestacions d’Interès davant delsMinisteri de Transports i del Ministeri de Transició ecològica, per optar a un finançamenteuropeu de 260 milions d’euros.

“Cal·lípolis Next Generation” pot convertir el Port de Tarragona l’impulsor del creixement, de la creació de treball i de la resiliència econòmica i social del Camp de Tarragona en sectors clau de la seva economia com el turisme, la indústria química i la logística.

Un Port al servei del territori

Per acabar la seva presentació, Josep M Cruset ha volgut fer un resum d’algunes de lesaccions que el Port ha posat en marxa durant el 2020 al servei de la societat tarragonina.El president ha destacat l’esforç en comunicació i transparència dels darrers mesos amb un millor servei i atenció al mitjans de comunicació, amb la posada en marxa de ‘Espai d’opinió(Panel social participatiu) i la posada en marxa d’un altre de caire econòmic, i l’augment de la informació a través de les xarxes socials d’internet.

L’any 2020 també va ser, ha continuat, l’any de l’aprovació del ”Pla de Sostenibilitat –Agenda 2030” amb 23 objectius desplegats en 82 accions, per contribuir a millorar la sostenibilitat ambiental, el creixement sostenible i el compromís social, en línia amb els 17Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’ONU. Algues de les fites d’aquest pla hanestat la recuperació de l’espai xarxa Natura 2000, la compra d’energia verda, la col·locacióde biòtops per recuperar fauna i flora marina, la instal·lació de panells solars la teulada del Nou Museu (en fase de licitació), el desmantellament de la fàbrica de ciment, etc.

Finalment, el president ha posat de relleu les accions que l’APT va posar en marxa durant els mesos més greus de l’Estat d’Alarma oferint espais a les autoritats sanitàries, avançantpagaments a proveïdors, posant a disposició espais per a activitats lúdiques, organitzant activitats online, exposició fotogràfica sobre el confinament, etc.