L’empresa Combi Terminal Catalunya mostra interès a invertir i operar a la Terminal Intermodal de la Boella

La companyia espera iniciar la seva activitat quan el Corredor del Mediterrani arribi a Tarragona

Per . Actualitzat el

El president del Port de Tarragona, Josep M. Cruset, i el representant executiu de l’empresa Combi Terminal Catalonia SL (CTC), Antoni Torà, han donat una roda de premsa per a anunciar l’acord conjunt per a invertir i operar la Terminal Intermodal de la Boella, situada en el Port, pròxima als molls de Cantàbria i Andalusia. 

El Memoràndum d’Entesa signat pel Port de Tarragona i CTC inclou l’interès de la companyia a operar la Terminal Intermodal de la Boella com a concessió amb l’objectiu de promoure conjuntament la competitivitat logística de la zona de Tarragona, aprofitant les sinergies entre el Port de Tarragona i la indústria de la comarca del Camp de Tarragona, així com l’interior. 

L’esperit de l’acord és operar d’acord amb les normes intermodals europees, en termes de volums i pes de les unitats de transport. 

Beneficiant-se de les infraestructures existents del Port de Tarragona, CTC ha decidit no instal·lar una nova terminal intermodal en les instal·lacions de BASF a la Canonja, sinó unir forces amb el Port de Tarragona per a construir sobre aquestes infraestructures existents, la Terminal Intermodal de la Boella. Les dues institucions han forjat aquesta aliança que proporcionarà a la regió un projecte de transport més sostenible, en tots els sentits. 

La Terminal Intermodal de la Boella 

Actualment en funcionament, la Terminal Intermodal De La Boella, situada dins de les instal·lacions del Port, està molt ben preparada per al futur del sector ferroviari a les comarques del Camp de Tarragona. No sols perquè és l’única terminal llesta per a operar amb trens de 750 metres i carrils de calibre estàndard, també perquè és una realitat i té espai per a duplicar la seva capacitat actual, si és necessari en el futur. 

Encara que la zona de Tarragona és una regió exportadora, i encara queda un llarg camí per recórrer en l’àmbit de la intermodalitat carretera-ferrocarril, amb el tràfic ferroviari que actualment representa només el 5% del tràfic domèstic total a Espanya, la grandària de l’economia regional no preveu la necessitat de la construcció de noves terminals ferroviàries, més enllà de les instal·lacions actuals, 

ja siguin públiques o privades, sobretot tenint en compte l’espai disponible per a l’ampliació de les instal·lacions de la Boella. 

La terminal està estratègicament situada dins del Port, en el principal node logístic i de transport regional al costat del complex petroquímic sud de Tarragona, el més gran del sud d’Europa. De fet, Tarragona i el seu Port són considerats un dels “nuclis” de la Xarxa Transeuropea de Transports. 

La connectivitat actual per carretera i ferrocarril inclou les següents connexions principals. 

Per carretera: 

· AP7 i A7 – Combois al llarg de la costa MED (Barcelona-València). 

· A27 – Des del port, connectant Lleida, Saragossa i Madrid. 

· T11-N420 – Al sud d’Aragó i Castella, acabant en el complex químic Ciudad Real/Puertollano. 

Per ferrocarril: 

· Nexe entre les línies de València, Madrid i Barcelona. 

· Mesurador estàndard cap al nord (mixt) previst per a 2022 

Preparada per a funcionar 

La terminal està llesta per a començar a treballar a curt termini, ateses les adaptacions previstes per CTC. Disposar de part de la inversió redueix els riscos derivats de costos addicionals imprevistos, la qual cosa facilita el manteniment de les provisions pressupostàries. 

A més del tràfic continental ja identificat per CTC, la ubicació estratègica de la Boella pot capitalitzar altres tràfics generats a pocs quilòmetres de la terminal: 

• Contenidor de tràfic marítim.

• El tràfic que es generarà anirà a la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) prevista situada al costat de la terminal, amb accés ferroviari propi, paral·lel a les línies de recepció i despatx de la Terminal de la Boella. La ZAL representa gairebé un milió de metres quadrats dedicats a la logística. Inici d’operacions durant 2021.

• Tràfic amb origen o destinació des de/cap a la Terminal Intermodal de Guadalajara, pertanyent a un parc logístic de més de 2 milions de metres quadrats al costat del principal corredor logístic i industrial d’Espanya (Henares) i en veïnatge a altres grans complexos industrials de Guadalajara.

• El Port ha duplicat recentment la seva capacitat d’emmagatzematge de tancs de 0,8 Mm3 a 1,6 Mm3. Atès que l’emmagatzematge es troba dins de les instal·lacions portuàries, els productes podrien ser traslladats sense restriccions de càrrega útil dins de les instal·lacions portuàries a la terminal per a ser carregats en qualsevol tren de sortida, proporcionant un tràfic potencial que podria ser aprofitat.

• En menor mesura, també existeix l’opció de combinar amb altres tràfics ferroviaris originats o rebuts en el port.