La URV impulsa un nou grau en Estudis de Gènere i Política d’Igualtat

La nova titulació seria la segona en matèria de gènere que s’imparteix a l’Estat espanyol, després del que ofereix la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Per . Actualitzat el

Un nou grau en Estudis de Gènere i Política d’Igualtat és una de les propostes de noves titulacions oficials de la URV per al curs 2022-23 que ha aprovat el Consell de Govern celebrat aquest dijous, 25 de febrer. La nova titulació, que ara haurà de superar el procés de verificació de l’Agència de Qualitat Universitària, seria la segona en matèria de gènere que s’imparteix a l’Estat espanyol, després del que ofereix la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Es tracta d’una proposta interdisciplinar que impulsen les facultats de Lletres i Ciències Jurídiques, amb el suport de la Unitat d’Igualtat de la URV, amb l’objectiu de formar graduats en l’àmbit de gènere des de les humanitats i les ciències socials.

Aquesta nova proposta vol cobrir la necessitat de formar persones professionals capacitades per dissenyar i aplicar, d’acord amb la legislació vigent, actual i futura, iniciatives i polítiques dirigides a eradicar les desigualtats entre homes i dones. A la vegada, el nou grau vol ser una altra eina per donar resposta, des de la institució, als objectius de desenvolupament sostenible que es proposen assolir la igualtat de gènere i l’empoderament de les dones com a part integral de cadascun dels seus objectius globals.

El nou grau es planteja com una continuació amb el Màster Interuniversitari en Estudis de Dones, Gènere i Ciutadania i, posteriorment, amb el Programa de Doctorat Interuniversitari Estudis de Gènere: Cultures, Societats i Polítiques, amb l’objectiu de completar un perfil d’excel·lència en recerca en aquesta àrea.

El grau que s’acaba d’aprovar tindrà una durada de tres anys i es vol impartir en un format semi presencial.

Pel que fa a noves titulacions oficials, el Consell de Govern també ha aprovat la proposta del nou Màster en Biomedical Data Science, coordinat per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE) de la URV i en el què també hi participaran la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat de Girona (UdG), la Universitat de Lleida (UdL) i la Universitat de Vic (UdVic). Amb modalitat semipresencial, el màster s’impartirà íntegrament en anglès i tindrà una durada de dos anys. Durant la sessió, a més, s’ha aprovat la proposta del nou grau en Direcció i Gestió d’Empreses en l’Àmbit Digital que impartirà ESIC Barcelona com a centre adscrit a la URV.

Valoració de la docència en línia del col·lectiu d’estudiants

El Consell de Govern també ha presentat els resultats de l’enquesta que s’ha fet als estudiants per conèixer la seva percepció respecte diferents aspectes tècnics, formatius i emocionals derivats de la docència en línia durant el primer quadrimestre de curs. Més de 2.600 estudiants van respondre el qüestionari, el que representa gairebé un 20% del col·lectiu. Entre diferents aspectes, l’enquesta ha volgut copsar l’estat emocional dels estudiants en temps de la Covid. En una escala de l’1 al 10, els problemes de concentració han estat els que més han destacat, amb una puntuació de 7,48, seguits de la percepció de que la càrrega de treball era desbordant (7,26) i, en tercer lloc, un sentiment de tristesa que va dificultar afrontar les activitats de les assignatures (6,57). Per contra, la por a contagiar-se, derivada de l’activitat presencial, ha estat l’aspecte que menys ha preocupat, segons l’enquesta, amb una puntuació de 5,62.

Tot i que la majoria de les persones que va respondre el qüestionari (un 38,45%) va afirmar que el temps setmanal dedicat a l’estudi havia estat igual que abans de la pandèmia, un 57% de les persones enquestades assegura haver patit dificultats organitzatives (com la gestió del temps o problemes amb l’espai d’estudi, etc.).

Pel que fa a la docència, els i les estudiants han valorat molt positivament (amb un 7,81 sobre 10) el campus virtual, així com l’accés al programari recomanat (un 7,4%) i amb un 5,14 la bibliografia i altres recursos.

En relació al grau de satisfacció envers el sistema de docència en línia, la valoració has estat d’un 5,6, que s’incrementa lleugerament pel que fa a la informació relativa al desenvolupament del curs. Segons els i les estudiants que van respondre l’enquesta, l’aprenentatge en línia els ha suposat un excés de feina important (valorat en una escala de l’1 al 10 amb un 7,28) tot i que gairebé un 60% opina que l’avaluació en línia no els ha suposat una dificultat afegida. Els principals problemes els han trobat en la definició de les proves (el temps destinat a respondre i el fet de no poder tornar enrere) i en què les revisions de les proves els han resultat més difícils.

Pel que fa a les eines d’aprenentage, en una escala de l’1 al 10, la més ben valorada ha estat la videoconferència enregistrada (amb una puntuació de 7,38) seguida de la videoconferència en temps real 7,07), el xat (5,92) i els fòrums (5,29).