Zona d’Activitats Logístiques del Port de Tarragona, una realitat cada cop més tangible

Aquest espai logístic és un projecte llargament esperat que ja comença a caminar i que tindrà un impacte econòmic de més de 150 milions d’euros l’any al territori

Per . Actualitzat el

El 5 de desembre de 2019 s’aprovava de manera definitiva el projecte de  Zona d’Activitats Logístiques del Port de Tarragona (ZAL), un espai que representarà un creixement del 20,42% de l’espai per a activitats logístiques del Port de Tarragona i un impacte positiu en els tràfics marítims xifrat en un augment d’entre 2,7 i 4,6 milions de tones més per any.

L’aprovació definitiva del projecte d’urbanització de la ZAL posava el punt i final a un projecte nascut fa 30 anys que significarà un impacte econòmic positiu per al territori estimat en 154.000.000 d’euros a l’any en termes de VAB. Aquest espai d’ús portuari dóna la possibilitat de construir parcel·les des de 4.370 m2 per illa que, a la vegada, poden ser divisibles. Tanmateix, dins de cada parcel·la es poden construir naus des de 2.289 m2 amb espai reservat per a oficines.

La nova ZAL generarà 2.974 llocs nous de treball directes i 744 indirectes, i un increment d’entre els 2,7 i els 4,6  milions de tones anuals

Aquest espai d’ús portuari dona la possibilitat de construir parcel·les des de 4.370 m2 per illa que, a la vegada, poden ser divisibles.

La ZAL està pensada prioritàriament per a activitats estretament vinculades al tràfic marítim i a productes amb valor afegit, com productes manipulats, post industrials i precomercials o serveis com l’embalatge, l’etiquetatge o la paletització de les càrregues, entre moltes altres activitats. Aquest nou espai també està dissenyat per convertir-se en un centre de transferència de càrrega de mercaderies, cross docking,  que aportarà valor afegit als tràfics del Port gràcies a la seva situació estratègica amb connexions que milloraran els serveis actuals.

Primers passos: construcció dels accessos a la nova ZAL

Situada al terme municipal de Vila-seca, el desenvolupament de la ZAL permetrà la creació d’una zona destinada a activitats logístiques de 92 hectàrees i significarà una inversió de més de 30 milions d’euros en 4 anys i la creació de més de 4.200 llocs de treball. Aquesta inversió, sumada als 11,8 milions que s’afegiran en una 2a fase i a la inversió de 31 milions ja realitzada fins avui, situen en 72,8 milions d’euros la inversió total en aquest espai logístic.

A principis del mes de novembre de 2020, el Port de Tarragona ja va iniciar una de les accions importants per a la posada en marxa d’aquesta zona logística amb la licitació de tres inversions que avançaran en paral·lel per construir els accessos a la nova Zona d’Activitats Logístiques (ZAL).

Aquestes tres inversions obriran pas a la construcció del vial perimetral de la Zona d’Activitats Logístiques, a la construcció de l’accés des de la rotonda de la Piconadora i a la creació d’una nova rotonda davant del complex de DOW per l’accés a l’autovia de Salou-Tarragona C-31b. 

El projecte del nou vial perimetral servirà d’accés oest al Port de Tarragona, discorrent per l’interior de la futura ZAL fins a la zona de servei del Port creuant el rack de Repsol. Aquest vial connectarà els futurs accessos a la ZAL des de les diferents carreteres i vies a l’interior de la ZAL i amb la zona oest del Port de Tarragona. La previsió d’aquest projecte contempla un vial de quatre carrils, dos per a cada sentit. També s’inclou en el projecte l’execució de dues rotondes i els entroncaments del vial amb les carreteres existents i l’accés a l’interior del Port.

El següent projecte licitat és la construcció d’un nou accés que doni continuïtat al vial interior, definit en el projecte anteriorment descrit dels vials, i connecti amb la C-31b (per a vehicles lleugers) a la rotonda de la Piconadora i amb l’A-7 a través de la TV-3148 per als vehicles pesants passant per sota de la C-31b. Aquests accessos permeten connectar dues vies d’alta capacitat, l’A-7 i la C-31b, amb la ZAL i l’interior del Port de Tarragona.

L’APT preveu iniciar a principis de 2021 les obres del primer accés a la futura ZAL, que serà la rotonda que ha d’ubicar-se davant de la planta química de l’empresa DOW i la idea és que la primera fase operativa de la ZAL pugui estar en marxa el 2022.

L’últim projecte que es construirà en paral·lel en relació als accessos a la ZAL és la rotonda d’accés per l’autovia de Salou-Tarragona C-31b i tram de carretera TV-3146. Aquesta inversió te l’objectiu de construir un accés d’enllaç amb garanties entre l’autovia C-31b amb la ZAL, mitjançant la creació d’una nova rotonda en l’esmentada carretera. Aquesta rotonda s’ha de situar en les proximitats de l’empresa DOW i garantirà l’accés segur de tots els vehicles cap a l’interior de la ZAL i del Port de Tarragona. Disposarà de dos carrils de circulació per a garantir la fluïdesa de l’autovia C-31b, així com els entroncaments amb l’esmentada autovia, l’accés a DOW i l’accés a la carretera TV3146.

Unes quaranta empreses ja estan interessades en la nova ZAL

 

Mentre el projecte avança, ja són quaranta les empreses que han mostrat interès  a implantar-se a la Zona de Actividades Logísticas (ZAL) del Port. Es tracta d’empreses de diferents perfils: immobilístic, de logística, de transporte, entre altres. Sembla doncs que aquesta plataforma d’un milió de metres quadrats, juntament amb la lamina d’aiga de l’encñavament i amb unes excel·lents comunicacions, ha aixecat molt interès en el sector logístic i del transport.

Segons el president de la APT, Josep Maria Cruset, “l’interés que hem detectat en el mercat és altíssim, per una combinació de tres factors, que són una excel·lente comunicació, la no saturació de l’entorn i la disponibilitat de sòl».

I és que el panorama de superficie disponible a l’entorn, que prácticament arriba a Barcelona, és molt atractiu per a algunes empreses de perfil mitjà o gran, que busquen optimitzar la seva inversió en un marc de connexions idoni.  

Un projecte sostenible

L’Autoritat Portuària de Tarragona (APT) ha treballat durant els últims anys en el desenvolupament de la Zona d’Activitats Logístiques amb la finalitat de millorar els serveis que ofereix com a port i garantir el seu creixement sostenible en els pròxims anys. El projecte porta incorporat mesures mediambientals per a la recuperació de 380.000 m2 d’espais naturals, inclosos en la Xarxa Natura 2000, situats a tocar de la platja de la Pineda i dels Prats. L’APT destinarà més de 2 milions d’euros per a la restauració d’aquest espai amb alt valor natural i paisatgístic.

El projecte incorpora mesures mediambientals per a la recuperació de 380.000 m2 d’espais naturals

El Port de Tarragona estima que l’activitat a la ZAL generarà 2.974 llocs nous de treball directes i 744 indirectes, un total de 3.718 noves ocupacions al territori. Però, a aquesta quantitat cal afegir també els 564 llocs de feina que es crearan durant les obres d’execució del projecte que, sumats als anteriors, fan un total de 4.282 llocs nous de treball.

Amb la implantació de la ZAL i tota la seva activitat, el Port de Tarragona preveu que l’impacte dels tràfics oscil·larà amb un increment d’entre els 2,7 i els 4,6  milions de tones anuals. El que significa un increment aproximat d’un 8 a un 14% més de tràfics respecte al resultat de 2018 que va ser de 32.000.000 de tones de mercaderies.