El pròxim curs es posarà en marxa el batxillerat professionalitzador de 3 anys

Els Instituts Cal·lípolis i Campclar de Tarragona l’oferiran en la modalitat de Ciències i Tecnologia i Futbol

Per . Actualitzat el

Com a novetat pel que fa als ensenyaments postobligatoris, el Departament d’Educació implantarà el batxillerat professionalitzador als instituts Cal·lípolis i Campclar de Tarragona.

Aquesta combinació permet obtenir en 3 anys el títol de tècnic esportiu, estudis equivalents a un cicle formatiu de grau mitjà, i el títol de batxillerat. L’organització del batxillerat de doble titulació es realitzarà conjuntament entre l’institut Campclar i l’institut Cal·lípolis amb les modalitats de Batxillerat: Ciències i Tecnologia, Humanitats i Ciències Socials i la modalitat esportiva: Futbol

En formació professional hi ha com a novetat i ampliació de l’oferta al Camp de Tarragona:

  • Química i salut ambiental a l’Institut d’Horticultura i jardineria (Reus).
  • Desenvolupament d’Aplicacions Multiplataforma a l’Institut Baix Camp (Reus).
  • Màrqueting i Publicitat a l’Institut Francesc Vidal i Barraquer (Tarragona)
  • Integració social a l’Institut Priorat (Falset).
  • Ensenyaments Esportius. Tècnic esportiu en vela amb aparell fix a l’Institut Jaume I (Salou).

D’altra banda, també són de nova oferta:

  • Itineraris Formatius Específics d’Auxiliar de manteniment d’instal·lacions esportives a l’Institut Narcís Oller. Els itineraris formatius específics són ensenyaments professionals adreçats a alumnes d’entre 16 i 20 anys (durant l’any natural que inicien l’itinerari) amb necessitats educatives especials associades a una discapacitat intel·lectual lleu o moderada i que no es troben en disposició de seguir la formació professional ordinària.

 

  • Programa de formació i inserció d’Auxiliar de vivers i jardins (PTT amb Ajuntament de Cambrils) a l’Institut Escola d’Hoteleria i Turisme. Els programes de formació i inserció (PFI), que són voluntarisi duren un curs acadèmic, estan pensats per a joves d’entre 16 i 21 anys que han deixat l’educació secundària obligatòria i no segueixen estudis en el sistema educatiu ni participen en cap acció formativa. L’objectiu dels PFI és proporcionar-los, d’una banda, la possibilitat de tornar al sistema educatiu (a la formació professional) i, de l’altra, l’aprenentatge imprescindible per accedir al mercat de treball.

 

 

S’incrementen els instituts i els instituts escola

El proper curs 2020-2021 hi haurà a Catalunya 5 instituts de nova creació –un d’ells específic de formació professional- i 29 nous instituts escola.

El curs 2020-2021 hi haurà nous instituts arreu del territori per donar resposta a l’increment de població escolar a l’etapa de secundària. Un increment d’instituts ja sigui amb centres de nova creació, a partir del desglossament de centres o amb nous instituts escola.

En la línia iniciada els dos darrers anys, el proper curs escolar s’incrementa el nombre d’instituts escola arreu de Catalunya. Així, el 2019-2020 hi haurà 29 instituts escola nous, amb l’objectiu d’afavorir la continuïtat formativa i pedagògica.

Al Camp de Tarragona, n’hi haurà dos de nous: l’Escola Joan Ardèvol i les escoles Els Secallets i Pla de Mar passaran a ser instituts escola. Es tracta d’una reivindicació de la mateixes escoles i de les pròpies famílies.

Actualment l’escoles compten amb més de 800 alumnes. El fet de poder continuar fent la secundària al mateix centre permetrà als alumnes seguir en la mateixa línia pedagògica.

Els instituts escola permeten recollir en un sol centre tota l’escolarització, dels 3 als 16 anys, fet que facilita la unitat pedagògica entre etapes, facilita el pas de la primària a l’ESO i millora la convivència de l’alumnat, entre d’altres aspectes.

D’aquesta manera, ja hi haurà als serveis territorials de Tarragona un total de 7 instituts escola per al proper curs –dels 83 de Catalunya-. El llistat dels 7 instituts escola del Camp de Tarragona, incloent els dos nous i els 5 dels cursos anteriors, és el següent:

 

Institut Escola Població
Institut L’Agulla

 

El Catllar
Institut Escola Mediterrani Tarragona
Institut Pi del Burgar Reus
Institut Escola Montsant Cornudella
Institut Escola Àngel de Tobies El Vendrell
Institut Escola Joan Ardèvol Cambrils
Institut Escola de Coma-ruga Coma-ruga El Vendrell

 

Instituts de nova creació a Catalunya

Pel que fa als instituts de nova creació – és a dir, que el curs passat no existien- el curs que ve n’hi haurà 5 de nous a nivell de Catalunya: l’Institut Professional de Turisme Eqüestre del Maresme (Santa Susanna), l’Institut Vilafranca 2 (Vilafranca del Penedès), l’Institut Vapor del Fil (Barcelona),l’Institut Nou Palafrugell (Palafrugell), i l’Institut de Peralada (Peralada).També es crea, fruit d’una fusió entre dues escoles, un nou centre d’educació infantil i primària, l’Escola Voltregà.

En formació professional, hi haurà 3 centres que es desglossaran dels instituts on formaven part i ara seran específics d’ensenyaments d’FP: l’Institut d’Estudis Professionals Aqüícoles i Ambientals de Catalunya (Sant Carles de la Ràpita), l’Institut de l’Esport de Barcelona, l’Institut-Centre d’Esports de Muntanya del Pallars (La Pobla de Segur)

 

Incorporació de centres a la xarxa pública

Per al curs 2020-2021 destaca la incorporació de 3 nous centres a la xarxa pública d’educació a Catalunya: l’Institut La Vall de Tenes (Santa Eulàlia de Ronçana). Els altres dos són l’Institut escola Eixample (Barcelona) i l’Escola Ateneu Igualadí (Igualada).

El canvi de titularitat d’escoles concertades a públiques ha estat possible per l’aprovació del Decret Llei 10/2019, de 28 de maig, del procediment d’integració de centres educatius a la xarxa de titularitat de la Generalitat. L’objectiu és enfortir el sistema educatiu activant els processos d’integració a la xarxa pública de centres que són de titularitat d’ens locals i privats.

Per tal que sigui possible cal un seguit de requisits: que respongui a necessitats d’escolarització, és a dir, que l’oferta actual de places públiques no sigui suficient; i que es faci de comú acord entre el centre educatiu i el Departament d’Educació. D’altra banda, abans s’analitza el centre i es valora la viabilitat de la conversió a escola pública, tenint en compte aspectes com l’equipament (metres quadrats de l’edifici i la superfície de pati), la situació econòmica i els recursos humans de què disposen.