L’autopista entre Alacant i Vila-seca ja és gratuïta

Per . Actualitzat el

Des del passat 1 de gener de 2020  l’autopista AP-7 entre Alacant i Vila-seca és gratuïta, després de 45 anys de concessions prorrogades d’una de les vies més concorregudes de l’estat espanyol.

Amb aquest alliberament, que posa fi a 45 anys de pagament al llarg de 374 quilòmetres d’aquesta via que vertebra tot l’arc mediterrani estatal, els ciutadans catalans s’estalviaran uns 300 milions d’euros en peatges. Malgrat tot, els vehicles que circulin en sentit nord per l’AP-7 i es trobin amb el nou peatge troncal de Vila-seca no podran beneficiar-se del tram exempt de pagament fins a Torredembarra. També hauran de pagar els cotxes que accedeixin a l’AP-7 per Torredembarra, Reus o Tarragona i surtin pel nou peatge que fixa el límit de la concessió. En canvi, es manté la gratuïtat si els vehicles entren o surten amb el tiquet per l’antic peatge de Vila-seca i Salou.

Aquest aixecament de peatges farà que la  concessionària Abertis deixi d’ingressar més de cent milions d’euros anuals en aquesta part de la AP-7 –cal recordar que la concessió del tram Tarragona-La Jonquera s’acabarà el 2021– i també genera molts dubtes respecte al seu manteniment, expressats des de fa temps pel mateix govern de a Generalitat.

Aquesta autopista va néixer com una via terrestre que havia de connectar una àrea tan industrialitzada com era la costa mediterrània. El govern franquista va optar pel règim de concessions i va otorgar a Aumar el tram Tarragona-València el 1971 i el de València-Alacant el 1972. Abertis es va convertir en la segona empresa més rendible de la xarxa d’autopistes de peatge de l’estat espanyol, juntament amb l’altra concessionària, Acesa, les qual es van fusionar el 2003 sota el nom d’Abertis, que fins i tot va començar a operar a l’Ibex-35.