La Xarxa de Santa Tecla atén prop de 1.000 urgències diàries durant l’estiu

Entre els centres del Tarragonès i Baix Penedès es van donar resposta a 75.363 casos entre el 24 de juny i l’11 de setembre

Per . Actualitzat el

L’activitat turística i la sanitària van estretament lligades a les nostres comarques, especialment a l’estiu. Cada any els dispositius sanitaris dels municipis de la Costa Daurada reforcen els seus equips per donar resposta a l’increment de la demanda assistencial, que creix al voltant d’un 30% en relació a la resta de l’any, sobretot per l’ocupació de les segones residències i per l’arribada de milers de visitants als principals punts d’interès turístic del territori. En el cas del Tarragonès Nord i el Baix Penedès, aquesta tasca correspon a la Xarxa Sanitària i Social de Santa Tecla, encarregada de la gestió de l’Hospital del Vendrell, de l’Hospital de Santa Tecla de Tarragona i de sis Àrees Bàsiques de Salut que, a través d’una trentena de CAP i consultoris mèdics, garanteixen el servei d’atenció primària als habitants de la zona i als seus visitants. Aquest estiu de 2019 els centres sanitaris de la Xarxa de Santa Tecla i els seus professionals d’urgències han atès un total de 75.363 urgències entre el 24 de juny i l’11 de setembre, és a dir, una mitjana de 942 cada dia.

L’activitat assistencial a les urgències dels dos hospitals de la Xarxa de Santa Tecla s’ha incrementat sensiblement aquest estiu de 2019. Durant el dispositiu d’estiu, que coincideix amb el període de vacances escolars, els equips d’urgències dels dos hospitals han atès més de 33.000 urgències, 14.689 a Santa Tecla i 18.718 a l’Hospital del Vendrell. L’activitat al centre penedesenc s’ha incrementat un 2,2% en relació a l’estiu de 2018, fet que confirma la zona sanitària del Penedès com una de les que més nota els efectes de la població desplaçada en època vacacional.

L’activitat assistencial també s’ha incrementat aquest estiu a les urgències de l’Hospital de Santa Tecla de Tarragona (+0,9%), on els efectes del turisme tenen històricament menys incidència que a la zona del Baix Penedès. Malgrat això, en moments puntuals (dilluns del mes d’agost i inicis de setembre) l’hospital va incorporar reforços en la franja de tarda per tal de reduir el temps d’espera dels pacients, especialment en patologia de nivells 4 i 5 de triatge (atenció continuada). Segons la doctora Sílvia Flores, cap del servei d’urgències de Santa Tecla, «la pressió assistencial durant l’estiu es nota cada any més al nostre centre, sobretot en dies concrets, però la dificultat per trobar professionals limita la nostra capacitat per adaptar els dispositius per a dies específics».

Gran resposta als serveis de primària

La principal porta d’entrada al sistema sanitari, els serveis d’atenció primària, són els primers que noten l’increment de la demanda assistencial, sobretot per pacients que s’adrecen al CAP amb patologia banal. Aquest estiu la direcció de primària ha incorporat algun canvi estructural en el servei de municipis turístics com Vila-seca o el Vendrell per tal d’adaptar-lo a les necessitats de la ciutadania. A Vila-seca, per exemple, es va decidir eliminar l’atenció del consultori de la Pineda en horari de tarda, tot potenciant l’activitat al centre de referència del municipi (CAP de Vila-seca). Al Vendrell, en canvi, es va reforçar tant el CAP del municipi com el consultori de Coma-ruga. En ambdós centres es va incrementar l’activitat en comparació a l’estiu de 2018. La doctora Marta Ruiz, directora dels serveis d’atenció primària de la Xarxa de Santa Tecla, considera que «cal fer una valoració positiva dels reforços d’estiu 2019. La bona resposta del servei es deu a múltiples factors, però voldria destacar el grau d’implicació i el compromís dels professionals que han estat implicats aquesta temporada, ja que han realitzat la feina amb qualitat i rigor i han donat la resposta més adient a aquesta situació temporal de gran pressió assistencial». Segons Ruiz, cal destacar «la implicació del col·lectiu d’infermeria aquest any, ja que s’ha implicat en la resolució de casos menys complexos, agafant un paper de major protagonisme». Ruiz també té paraules d’agraïment al personal d’administració, «que no hem d’oblidar que són la porta d’entrada real i la primera cara visible del sistema. Han estat a l’altura. En la meva opinió, l’organització i disseny dels reforços per part dels equips directius de la Xarxa de Santa Tecla ha estat encertadíssima tot i la dificultat de preveure dies i franges horàries d’una activitat que mai saps la que serà».