La URV guia els alumnes de secundària per avaluar la qualitat de l’aire dels seus centres

Per . Actualitzat el

«No som conscients dels compostos que respirem», diu Nerea Cañadas, alumna de l’Institut Cal·lípolis de Tarragona. Juntament amb els seus companys del Cicle Formatiu de Grau Superior de Salut Ambiental, participa en un projecte ideat per la Facultat de Química de la URV que té per objectiu avaluar la qualitat de l’aire dels centres educatius involucrant els estudiants en tot el procés, des de la presa de mostres fins a l’avaluació dels resultats. A la vegada, els alumnes de secundària aprenen a través de la pràctica les nocions sobre els compostos orgànics volàtils i els contaminants emergents.

Els 30 alumnes de l’Institut Cal·lípolis que participen en el projecte han pres mostres de diversos punts de l’exterior del recinte del Complex Educatiu, on està ubicat el centre, i de tres aules on s’hi fan activitats amb ús de compostos i dissolvents. En una visita a la Facultat de Química han pogut comprovar com es fan les analítiques de les mostres i quins han estat els resultats. De l’anàlisi dels compostos exteriors, es va observar que hi ha presència de compostos típics d’una àrea semiurbana amb trànsit i activitat industrial. De fet, l’interès d’aquesta anàlisi estava en la proximitat del Complex Educatiu amb les activitats industrials del polígon sud, que no està tan estudiat com el nord.

En aquest sentit, durant la sessió de conclusions que van fer conjuntament investigadors i alumnes de l’Institut Cal·lípolis van determinar que caldrà intensificar el monitoratge i comparar els resultats amb les mostres preses en altres punts de la ciutat i en poblacions properes, per posar en relació els valors que han trobat.

A més de l’Institut Cal·lípolis, el Col·legi Sant Pau també participa en aquest projecte, amb la monitorització de la presència de compostos dins les aules. El projecte, coordinat per Anna Borrull, farà una trobada el pròxim dia 12 de març en la qual es discutiran els primers resultats obtinguts de la monitorització que s’ha dut a terme darrerament, tant en ubicacions externes com a l’interior de les aules. Aquests estudis han de comportar accions per a la millora de la qualitat de l’aire a les aules, com ara sistemes de ventilació o presència de plantes, i que segons estudis actuals es relacionen amb el rendiment escolar dels estudiants.