La Costa Daurada competirà aquest estiu amb la irrupció de Tunísia, Egipte i Turquia

Països marcats pels conflictes geopolítics en els darrers anys tornen a ser destinacions turístiques atractives i amb ofertes molt competitives

Per . Actualitzat el

No serà un any fàcil per al sector turístic de la Costa Daurada, que difícilment repetirà les xifres rècord registrades l’any 2017 amb més de 20 milions de pernoctacions anuals. Aquest 2018, les nostres comarques hauran de competir per l’hegemonia a la Mediterrània amb altres destinacions atractives com Turquia, Egipte i Tunísia, estats que en els darrers anys havien quedat fora dels mercats internacionals per la seva situació geopolítica. Els professionals del turisme tarragoní són conscients de la irrupció d’aquests mercats que, a més a més, es presenten amb ofertes molt més econòmiques que les que es poden oferir des de la Costa Daurada. «No competirem en preu. Ho farem des de la qualitat i els atractius turístics», apunta Eduard Farriol, president de la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de la Província de Tarragona (FEHT). La patronal turística reconeix que  «al llarg dels últims anys hem atret turisme prestat que no podia anar a altres països; ara és el moment de veure si durant aquest període hem fet bé els deures i hem aconseguit fidelitzar els nostres visitants».

Els operadors turístics de la Costa Daurada es mostren moderadament optimistes per aquest estiu, sobretot després que en el període gener-maig  de 2018 les pernoctacions hagin crescut un 5% al territori. Malgrat això, des de la FEHT s’apunta que estarien satisfets si a finals d’any es repetissin els resultats de 2016, quan es van superar els 16 milions de pernoctacions a la destinació.

Pel que fa a les ofertes tan agressives que ofereixen Turquia, Tunísia i Egipte,  Farriol assegura que «nosaltres no podem, ni volem competir en preu, però sí en atractius. Per això, aquest any hem invertit més de 60 MEUR en modernitzar i millorar la nostra xarxa d’establiments d’allotjament i també els nostres serveis, en els darrers anys la inversió global és de més de 200 milions d’euros». Pel que fa als atractius turístics, Farriol manifesta que «som una destinació única; en molt pocs kilòmetres tenim PortAventura, oci, cultura, restauració, enoturisme, patrimoni de la humanitat… Això no ho tenen en aquests països que, bàsicament, ofereixen estances en ressorts a preus molt competitius».

L’Aeroport de Reus

L’any 2018 representa una nova fita pel que fa al trànsit aeroportuari a la Costa Daurada i la consolidació d’un creixement continuat. Per segon any consecutiu, el trànsit de passatgers superarà el milió. Les previsions són que, durant aquest any, per l’aeroport de Reus hi passin més d’1.050.000 usuaris, el que representa un increment de més del 3% respecte a l’any passat. Així, Marta Farrero, directora del Patronat de Turisme de la Costa Daurada, confirma que l’estratègia de promoció de l’activitat de l’aeroport de Reus que, des del Patronat de la Costa Daurada lideren amb els agents implicats, a través de la Taula Estratègica de l’Aeroport, «segueix donant fruits». Aquest any des de Reus s’opera a un total de 29 aeroports de vuit països diferents, a través de 13 companyies. S’hi han incorporat tres nous operadors: Easyjet, Brussels Airlines i Aurinko i s’ha obert un mercat fins ara inèdit, el d’Estònia. Les sis noves rutes obertes enguany són: Londres Luton, Manchester i Aberdeen (Regne Unit), Tallinn (Estònia) i Shannon (Irlanda). De cara a l’any vinent, ja s’ha confirmat que Ryanair operarà, d’abril a octubre, una nova ruta entre Reus i l’aeroport de Southend, a Londres.

Farrero afegeix que «treballem amb els operadors, no només per obrir noves connexions a l’aeroport de Reus, sinó per incrementar la capacitat i la periodicitat dels vols. L’aposta per productes especialitzats en què treballem, com el golf i el cicloturisme, afegeixen valor a la nostra oferta i és un nou al·licient per a la contractació de paquets turístics amb conseqüències positives pel que fa a l’augment d’operacions a l’aeroport». Per una altra banda, la consolidació de l’activitat de les companyies ha redistribuït molt més la quota de mercat de l’aeroport de Reus. Per aquest 2018 es calcula que un 36% d’aquesta quota correspondrà a Ryanair, mentre que Jet2 i TUI tindran un 22% cadascuna i Thomas Cook, un 11%. Farrero, en aquest sentit ha destacat que «la resta d’operadors, un total de 9 més, s’han incorporat en els darrers tres anys i la seva presència ha estat clau per passar en aquest temps dels 705.000 al més d’1 milió de passatgers anuals».

Més turisme alemany

Des de la Costa Daurada es treballa per captar nous mercats. Així ho afirma Pere Segura, president del Patronat Municipal de Turisme de Vila-seca. Segons ell, «treballem per seguir ampliant i diversificant els mercats, com en el seu dia vam ser pioners a captar el mercat rus».

En aquest aspecte, tant els Patronats de Turisme de la Diputació de Tarragona Costa Daurada, Salou, Cambrils i Vila-seca, com la FEHT, s’han fixat en els països de l’Europa de l’Est com Polònia, Ucraïna o Bielorússia i en els Estats Bàltics com Estònia, Lituània i Letònia. A més, s’està reforçant el mercat alemany. Segura ha explicat que «l’alemany és un mercat molt gran i proper. A finals de 2017 ja vam aconseguir, per exemple, que Sidetours Incoming Services, l’agència receptiva del grup FTI, el quart operador turístic més gran d’Alemanya, s’establís a la Costa Daurada. Fins al maig, el mercat alemany ha crescut un 31,3% a la Costa Daurada», segons les dades de l’Observatori del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya.
Altres accions que s’han dut a terme gràcies a l’esforç per captar aquests nous mercats poden ser, per exemple, el nou vol Reus-Tallin que s’ha iniciat enguany o el vol regular amb Polònia es va posar en marxa l’any passat.

El turisme esportiu

Actualment, tant Cambrils com Salou disposen del certificat de Turisme Esportiu atorgat per la Generalitat de Catalunya. Un fet que Benet Presas, regidor de Promoció Turística de l’Ajuntament de Salou, reivindica, ja que «això implica que tant les poblacions com els establiments d’allotjament i les instal·lacions esportives estan distingides i preparades per a rebre esportistes en les condicions més òptimes. Tot plegat, juntament amb el nostre clima, fa que la Costa Daurada sigui una excel·lent destinació per al turisme esportiu». Presas confirma que aquest segment de turisme «ajuda a allargar la temporada i aconseguir més visitants durant els mesos de menys ocupació, com són febrer-abril i octubre-novembre. De moment, les dades són positives, enguany tenim creixement durant aquests mesos, mentre que a moltes altres destinacions no els va tan bé».

L’exemple més clar que denota l’aposta per aquest nou segment va ser durant la Setmana Santa, on més de 20.000 esportistes van passar per Salou, Cambrils i Vila-seca, la Pineda. Però, a més, també s’han organitzat altres grans campionats com el MundiAvocat amb més de 3.000 participants, I Iberica Dancesport 2018 de balls de saló, el Campionat d’Espanya per a la Classe Internacional Optimist, la Challenge Salou i com, cada any, a l’octubre torna el RACC Rally Costa Daurada.

Pel que fa als Jocs Mediterranis, Presas creu que «segur que ens ajudarà a seguir posicionant el territori com a líder en esport, tant en instal·lacions com en capacitat d’organitzar aquest tipus d’esdeveniments».