Les comarques de Tarragona, menystingudes pel Corredor Mediterrani

L’esperada infraestructura creuarà el territori sense fer parada en cap dels seus grans nuclis de població

Per . Actualitzat el

Ho dèiem la setmana passada i ho repetim aquesta. Tarragona i el conjunt del territori tenen un problema evident amb la posada en marxa del Corredor Mediterrani, prevista per aquesta mateixa tardor. Després de l’estiu, la ciutat de Tarragona deixarà de tenir trens de llarga i mitjana distància i es convertirà, definitivament, en l’única capital de Catalunya sense estació urbana amb el pas de trens de mitjana i alta velocitat. El pitjor de tot és que, a més, el Corredor Mediterrani creuarà el territori sense beneficiar cap dels seus municipis (també Reus perd el tren), ja que la infraestructura no farà parada en cap dels seus principals nuclis urbans. Tindrem un territori encara més trinxat sense cap benefici per als seus habitants, que hauran de desplaçar-se encara més a l’Estació del Camp de Tarragona a Perafort per poder accedir a les grans línies ferroviàries que sí que donen servei a la resta de capitals de Catalunya i Espanya. Però bé, ‘Tarragona is different’.

La imminent posada en marxa del Corredor Mediterrani, amb els perjudicis que comportarà a la capital tarragonina, ha posat en alerta la societat civil: no pas els polítics i els parlamentaris de casa nostra, que fa temps que saben que el Corredor creuarà el territori per terra de ningú. En els darrers dies, els alcaldes de Tarragona i Reus han provat d’acostar posicions sobre un futur traçat ferroviari que ja està decidit pel Ministeri de Foment i que, a hores d’ara, no preveu cap altra estació central que no sigui la que ja existeix: la de Perafort. La decisió del govern estatal és clara, les mercaderies (amb tercer fil o sense) aniran pel front litoral creuant els municipis turístics de la costa, juntament amb els trens de rodalies, mentre que les grans línies de passatgers passaran per Perafort. Una incongruència des del punt de vista de la mobilitat, però que ha estat la tònica dominant en la planificació de les infraestructures viàries i ferroviàries a casa nostra durant les dues darreres dècades.

El Senat de Tarragona, òrgan consultiu de l’alcalde Josep Fèlix Ballesteros, va presentar el passat cap de setmana una proposta que, a mitjà-llarg termini, podria corregir les grans deficiències que el Corredor Mediterrani presenta al seu pas per les nostres comarques. Aquesta mesura proposa connectar els principals municipis entre si i amb l’estació del Camp, alhora que planteja la creació de fins a quatre noves estacions (Bellissens, Aeroport, Horta Gran de Tarragona i Constantí) i el pas dels trens de mercaderies per la línia interior de Reus-Roda.


LA PROPOSTA DEL SENAT DE TARRAGONA

No passa ni a Lleida ni a Barcelona ni a Girona. Però sí a Tarragona. L’alta velocitat no té estació urbana en cap de les dues grans ciutats del Camp de Tarragona (Reus i Tarragona), i, per tant, l’estació de Perafort es convertirà en l’eix ferroviari del territori. Davant d’aquesta realitat, a partir de l’estiu i amb la posada en marxa del Corredor Mediterrani, els municipis de les comarques tarragonines quedaran al marge de les grans línies ferroviàries del país. La capital tarragonina, a més, perdrà el pas dels trens de mitjana i alta velocitat com ara l’Euromed, que aviat farà parada només a Perafort. Tant Tarragona com Reus, adormides durant la tramitació del projecte, reaccionen ara per intentar solucionar l’errònia planificació ferroviària amb una proposta consensuada i que ha recollit un document elaborat per membres del Senat de Tarragona, ens consultiu de l’alcalde Josep Fèlix Ballesteros. Aquesta proposa la creació d’una xarxa interna de 7km de noves vies que connecti les principals poblacions amb l’estació de Perafort i que obri la porta a un futur alliberament de la façana marítima de la capital tarragonina.