El Corredor Mediterrani deixarà Tarragona ciutat sense les grans línies ferroviàries

L’estació de Tarragona es quedarà per a rodalies i mercaderies, mentre que les línies de mitja i llarga distància passaran per la del Camp

Per . Actualitzat el

E l dia 9 de desembre de 2006 s’inaugurava la controvertida estació del Camp de Tarragona als termes de Perafort-la Secuita i, just en aquell moment, es va començar a escriure el que passarà aquest 2018. La ciutat de Tarragona, capital provincial, serà la més perjudicada pel desplegament imminent del Corredor Mediterrani al nostre territori, que farà passar per l’estació de Perafort la gran majoria de trens de llarga i mitjana distància. A partir d’aquest moment l’estació de Tarragona es convertirà en una instal·lació dedicada a donar servei de rodalies i per la qual, a més a més, continuaran passant els combois de mercaderies. Així, abans de final d’any, Tarragona perdrà el pas de trens d’altes prestacions com ara l’Euromed, que fins ara ha unit la ciutat amb altres capitals de l’arc mediterrani. Per agafar trens d’alta o mitjana velocitat i de llarga distància, els tarragonins i tarragonines hauran de desplaçar-se a Perafort i els quedarà com a únic consol que, amb el traspàs d’aquest servei a la nova línia interior del Corredor, potser la costa oferirà un millor servei de rodalies, més ràpid i puntual, fins a la ciutat de Barcelona. Però l’afectació del pas del traçat del Corredor Mediterrani, que ja està construït i a punt de ser operatiu (es diu que fins i tot aquest estiu), va més enllà de la capital tarragonina. Municipis com Salou, Cambrils i Vila-seca també es veuran afectats, cadascun a la seva manera, pel pas de la nova infraestructura ferroviària. Mentre que a Salou desapareixeran les vies del seu centre poblacional i es quedarà la de PortAventura com a única estació, Cambrils gaudirà d’una nova estació amb dubtosa funcionalitat i a Vila-seca les vies creuaran pel seu terme sense cap benefici evident per als seus veïns i veïnes.

S’apropa la posada en marxa del Corredor Mediterrani al territori, prevista per al mes de setembre pel Ministeri de Foment, i es comença a conèixer com afectarà la ciutadania. Els polítics del territori fa anys que saben quin és el full de ruta ferroviari decidit per l’Estat i la Generalitat a casa nostra, però en un tema tan complex han optat per evitar-lo davant de l’opinió pública.
Però el Corredor ja està aquí. L’estació de Tarragona, que en els darrers anys ha discutit el lideratge territorial amb l’estació de l’AVE del Camp de Tarragona, es convertirà definitivament en una instal·lació de rodalies. Llevat de comptades excepcions, els únics trens que es podran agafar seran els de les línies R15 i R16 que connecten amb la resta de municipis del territori i amb l’àrea metropolitana de Barcelona. D’aquesta manera, Tarragona es convertirà en la primera capital del Corredor Mediterrani sense estació urbana de llarg recorregut. Al mateix temps, en principi, serà la primera ciutat que no connectarà els seus trens Euromed/Talgo amb el sistema de rodalies. L’estació de Perafort, en canvi, actuarà com a estació central del territori amb pas i parada de les grans línies ferroviàries. Per allà passaran tots els trens de mitjana i llarga distància (Euromed inclòs), a més dels AVE que ja hi circulen des que es va posar en marxa.

Amb aquest panorama, són molts els interrogants que caldrà anar desvetllant en els pròxims mesos. Per exemple, com es garantirà la connexió dels nuclis urbans dels municipis amb la reforçada Estació del Camp o com s’ho farà Adif per gestionar els accessos i les zones d’aparcament a una instal·lació que, de ben segur, incrementarà la seva activitat.

Un grafisme que ja ho preveia ara fa un any. Les plataformes en defensa del transport ferroviari públic PDF.Camp i PTP ja van dibuixar l’estiu de 2017 el que passaria a les comarques de Tarragona amb l’arribada i posada en marxa del Corredor del Mediterrani. Aquest grafisme il·lustra de manera molt sintètica com quedarà el mapa ferroviari del Camp de Tarragona abans que acabi l’any 2018. Si bés les plataformes advertien que Foment tancaria les estacions de Cambrils i de Salou, finalment tot indica que la població cambrilenca, després de la intervenció de la Generalitat, sí que disposarà d’una estació on els trens de mitja i llarga distància faran aturada perquè els passatgers puguin baixar a la Costa Daurada. Salou, de la seva banda, treurà les vies del centre urbà i mantindrà la connexió ferroviària de rodalies amb l’estació de PortAventura.