Els municipis de l’N-340, farts dels accidents i dels camions

Exigeixen la prohibició efectiva del trànsit de vehicles pesants en els trams no desdoblats

Per . Actualitzat el

La tràgica mort de tres membres d’una mateixa família de l’Arboç diumenge passat en ser envestits per un camió articulat a l’N-340 al seu pas pel Vendrell ha estat la gota que ha fet vessar el got al territori. Els municipis afectats pel pas de l’obsoleta nacional, la més transitada de tot l’Estat i que encara no està desdoblada a bona part de la demarcació, exigeixen al Ministeri de Foment que hi prohibeixi el trànsit de camions de manera immediata. Els alcaldes de poblacions com Roda de Berà, Torredembarra, Altafulla, Creixell, Bellvei, el Vendrell i l’Arboç recorden que hi ha un acord entre l’Estat i la Generalitat perquè els vehicles pesants siguin desviats per l’autopista AP-7 a partir de l’1 de gener de 2018, mesura que, si s’hagués aplicat, hauria evitat el tràgic sinistre que va tenir lloc el passat cap de setmana.

La unió entre els municipis afectats pel pas de l’N-340 és total. Cal una solució immediata als problemes de col·lapse i accidentalitat que es registren en una de les carreteres més tràgiques de tot l’Estat. Les dades són esfereïdores: des de l’any 2015 –segons el Servei Català de Trànsit– un total de 48 persones han perdut la vida a la nacional al seu pas per la demarcació. Això vol dir una mitjana de 16 persones cada any.

Tothom coincideix que és necessari desdoblar la nacional en tot el seu traçat amb l’autovia A-7, però la insensibilitat de l’administració estatal envers les comarques tarragonines en qüestió viària fa que això, ara per ara, sigui més una utopia que un projecte a curt termini. La inconcreció d’un calendari i de planificació pressupostària perquè l’A-7 creui tota la demarcació, combinada amb la pressió territorial, van fer que l’any passat Generalitat i Estat acordessin una mesura provisional que, com a mínim, milloraria la seguretat de la carretera, tant a les comarques de Tarragona com a les Terres de l’Ebre. A partir de l’1 de gener de 2018 tots els camions serien desviats per l’AP-7, amb bonificacions als peatges, en els trams on l’N-340 no estigués desdoblada. Això vol dir que s’alliberaria de 4.000 camions diaris els trams entre Peníscola-l’Hospitalet de l’Infant i entre Altafulla-Vilafranca del Penedès. Aquesta mesura, però, no ha entrat en vigor. I el primer accident greu de l’any protagonitzat per un camió de gran tonatge ha tornat a posar la xacra de l’N-340 en el primer pla de l’actualitat.

Els municipis del Pacte de Berà exigeixen al ministre de Foment l’aplicació immediata d’aquest acord. Així ho fan constar en una carta que van signar dilluns passat en un acte solemne a l’Arboç, tot just després de liderar una concentració en memòria de les víctimes que s’ha cobrat la maleïda nacional. No seran, però, les últimes. I a cada nova víctima la indignació creix.

 

«Els transportistes també som víctimes, no botxins»

Els professionals del transport lamenten que es criminalitzi el sector per la inseguretat de la nacional

José Luis Aymat, president de la FEAT, durant la seva compareixença davant dels mitjans de comunicació. / T.V.

L’accident de l’N-340 a l’Arboç ha posat el focus en els camions i el seu pas per vies d’un sol carril. Malgrat que tots els agents implicats en aquesta polèmica coincideixen en la necessitat que el transport pesant passi per vies desdoblades per evitar aquest tipus d’accidents, la manera de fer-ho realitat és el que genera les tensions. La Federació Empresarial d’Autotransports de Tarragona (FEAT) demana la gratuïtat per a tots els vehicles dels trams d’autopista que no tenen una alternativa desdoblada i el govern estatal ofereix una bonificació per als camions del 50%, en el millor dels casos.

«Són els mateixos que no han executat les inversions necessàries o que no obren els trams d’autopista alternatius a l’N-340, els que ens criminalitzen», lamenta Josep Lluís Aymat, president de la FEAT. Els transportistes són els primers que volen vies segures i que prefereixen conduir per vies de més d’un carril, al·lega Aymat, però recorda que «els marges de competitivitat del sector no ens permeten usar autopistes». Reclamen que l’estat i Abertis (concessionària de l’autopista que realitza el mateix recorregut que l’N-340) negociïn la gratuïtat de l’autopista en aquells trams que la nacional no està desdoblada. Una mesura que fan extensiva a tots els vehicles, ja que algunes veus els acusen de fer negoci utilitzant les vies públiques de franc. Aymat respon que «més del 50% del preu del carburant són impostos que han d’anar a parar a la construcció d’aquestes vies» i que, per tant, els transportistes també les paguen.

Tot i això, en el supòsit que aquesta proposta no s’assolís, des de la FEAT no tanquen la porta a una negociació de les bonificacions. Actualment se’ls ofereix una bonificació del 42,5% del preu de l’autopista en el trànsit de pas i d’un 50% en els trànsits locals. Unes ajudes que consideren «insuficients i més quan a la Rioja o a l’Aragó són del 75%».

Per aquest motiu, ja han anunciat que recorreran judicialment l’obligatorietat dels transports d’haver d’utilitzar l’autopista i debatran si realitzen mobilitzacions durant els pròxims dies per «denunciar la criminalització que pateix el sector i demanar la gratuïtat dels trams d’autopista afectats».