El turisme tarragoní, esperançat per aquest 2018

La majoria d’operadors del sector preveuen un bon any malgrat la situació política a Catalunya i adverteixen que la gran amenaça ve de la competència de Turquia, Tunísia i Egipte

Per . Actualitzat el

Els operadors turístics tarragonins es mostren majoritàriament esperançats amb el 2018. Tot i la mediatització del conflicte català i l’interès d’alguns partits polítics de promoure la por en els diversos sectors de l’economia i, especialment, en el turisme; hotels, càmpings i apartaments, tret d’alguna excepció, asseguren que estan rebent les mateixes reserves que fa un any en aquestes dates. En aquest sentit, cal tenir present que el 2017 va ser un molt bon any i que, per tant, repetir les xifres del passat exercici o, fins i tot, les del 2016 (que va ser un pèl més baix), ja es consideraria un èxit per un sector que, com diu el president de Càmpings de Tarragona, Joan Anton, «vivim de turisme prestat i el nostre repte és convèncer-lo perquè es quedi a la nostra destinació i no marxi a altres amb les quals no podem competir per preu».

Són, per exemple, Turquia, Tunísia i Egipte, que irrompen amb «ofertes extremadament competitives», segons el president de la Federació Empresarial de Turisme i Hostaleria de Tarragona (FEHT), Eduard Farriol. Entrevistant diversos agents turístics de la ciutat i del territori, es fa palesa aquesta preocupació de manera més evident que qualsevol altra que pugui estar relacionada amb el clima sociopolític català. «La destinació és la mateixa, sigui quina sigui la situació política», explica Joan Anton posant sobre la taula un índex de reserves calcat al de l’any passat. «De moment, el client internacional, que és el que reserva amb més antelació, està reaccionant molt bé. Estem en un 25% de reserves, com l’any passat per aquestes dates», comenta el president de Càmpings de Tarragona.
El sector hoteler de la ciutat també espera reeditar el 64% d’ocupació del 2017 que va marcar una pujada de tres punts respecte al 2016. «Ha sigut un bon any, tot i que la ciutat tenia un hotel menys», comenta el president de l’Associació Hotelera de Tarragona, Xavier Jornet, referint-se a l’Hotel Imperial Tarraco, que ha canviat de mans i està en ple procés de renovació. Jornet apunta que «les reserves d’enguany són similars a les de l’any passat, quan ja va haver-hi una bona anticipació de reserves». Admet que «el client nacional està consolidat» però que «si s’apugen els preus, hem de millorar el producte». I és en aquest punt que tornem als nostres competidors de l’altra riba del Mediterrani. «Tenim una seguretat que ells no tenen, però cal oferir també un producte de més qualitat», comenta Jornet posant com a exemple les reformes que estan fent hotels de la ciutat com l’Astari o el Lauria i les que es duen a terme des de fa anys als principals destins de la Costa Daurada.
En l’àmbit territorial, Eduard Farriol, president de la FEHT, ha explicat que les principals novetats i inversions del sector privat se centraran en millores i renovacions, com per exemple, reformes integrals per pujar la categoria d’hotels de 3 a 4 estrelles; renovació de bungalous en càmpings; modernització del mobiliari dels apartaments; noves piscines, instal·lacions aquàtiques, àrees esportives i infantils; renovacions de zones comunes i equipaments o tasques de manteniment per tal que els establiments estiguin a l’última per rebre a «uns visitants cada cop més exigents». A més, ha afegit que «si volem fidelitzar els nostres turistes, cada any han de veure novetats, tant en serveis com en instal·lacions».
La tercera pota del sector de les pernoctacions són els apartaments. Joan Calvet, president d’Apartaments Turístics de la Costa Daurada, apunta que «no veiem cap incidència respecte a altres anys. Tant el turista espanyol com l’estranger està reservant i està animat». Esperen, com a mínim, repetir les xifres de l’any passat «que va ser excepcional». També tenen cauteles amb les ofertes dels competidors turcs i egipcis, però admeten que «de moment, no s’ha notat».
No té la mateixa visió el president de l’associació d’apartaments turístics i hostels de Tarragona ciutat, Iñigo Rosell, que adverteix d’una «notòria davallada de l’ocupació i de les reserves en els  apartaments durant el darrer trimestre de 2017 i inicis de 2018. L’any passat va ser molt bo en termes generals, però des de l’1 d’octubre i, coincidint amb el tema del procés, hem notat que el ritme de reserves per als pròxims mesos és inferior al del mateix període de l’any passat. Com es planteja el 2018? Doncs amb incertesa».
El 2017 en xifres
A la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre es va produir un augment de les pernoctacions als establiments reglats –hotels, apartaments turístics i càmpings– d’un 5% respecte al 2016. En total, les pernoctacions realitzades a la província van ser de 22.225.027 d’un total de 5.959.530 turistes que van visitar la zona al llarg de l’any, d’acord amb les dades de l’Observatori del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya. Més concretament, a la Costa Daurada, per primer cop es van superar els 20,6 milions de pernoctacions. Als municipis que reben més turistes, els del centre de la Costa Daurada, és a dir, Salou, Cambrils i Vila-seca, la Pineda, l’augment també vaser del 5% i es va arribar als 12,1 milions de pernoctacions.
Per mercats, els estudis mostren que l’espanyol continua sent el mercat més important de la Costa Daurada. Així va tenir un augment de l’1,28% i va superar les 10 milions de pernoctacions; el segon mercat per nombre de visitants i pernoctacions va ser el francès, que va crèixer un 1,32% amb 2.452.000 pernoctacions; el britànic es posiciona com el tercer mercat, baixant un 4,6% amb 2.255.000 pernoctacions; i, en quarta posició es troba el mercat rus amb un creixement del 27,4% i 1.328.000 pernoctacions.