«Als hospitals notem l’increment del turisme estranger al territori»

El servei d’atenció al pacient estranger de la Xarxa de Santa Tecla augmenta l’activitat un 10% i superarà els 2.000 casos atesos aquest estiu

Per . Actualitzat el

Si visitem un país estranger i amb un idioma diferent del nostre, ens preocupa posar-nos malalts i haver d’anar a un centre mèdic, principalment per les dificultats que podem tenir en la comprensió en un entorn tan sensible i en unes condicions personals que potser no són les més idònies. La possibilitat de comunicar-nos amb el facultatiu o de fer les gestions pertinents a través d’una persona que parla el nostre idioma pot facilitar molt les coses i significar un alleujament notable de la nostra situació. Aquesta és la funció, a grans trets, del departament d’atenció al pacient estranger de la Xarxa de Santa Tecla, que desenvolupa la seva tasca en els hospitals de Tarragona i el Vendrell. Parlem amb Montserrat Sambró, responsable d’aquest servei que la Xarxa de Santa Tecla ofereix com a propi des de l’any 2013.

Quina és la funció del vostre departament?

Oferim atenció presencial al pacient estranger durant dotze hores al dia, cada dia de la setmana i, fora de l’atenció presencial, disposem d’un telèfon de guàrdia. També oferim un servei de traducció telefònic. Presencialment estem a l’hospital de Santa Tecla, a Tarragona, i a l’hospital del Vendrell i també oferim assessorament a tots els CAP de la Xarxa. A l’hivern, dues persones s’encarreguen del servei, una a cada hospital, mentre que a l’estiu es reforça amb dues persones més. La nostra funció és recollir les dades del pacient quan entra al centre i gestionar tant l’atenció mèdica personalitzada com els tràmits de l’assegurança. Si es queda ingressat, l’acompanyem durant les visites del metge i gestionem amb l’assegurança la repatriació, si és necessari. També atenem accidentats (de trànsit) estrangers i fem els tràmits amb les asseguradores, que sol ser un dels aspectes que més dificultats ens planteja.

Quants usuaris podeu arribar a atendre a l’any?

L’any 2016, per aquestes dates, n’havíem atès uns 2.000; aquest any ja hem incrementat l’atenció un 10% i preveiem que creixerà notablement fins a final d’any.

Això vol dir que aquest estiu es nota un increment de turisme estranger?

Sí, sens dubte, sobretot de turistes francesos. Però aquest any ens ha sorprès sobretot l’afluència de turistes russos: si bé fa dos anys gairebé van desaparèixer, per sorpresa nostra n’han tornat a venir molts. Hem esbrinat que les causes d’aquesta afluència poden ser, d’una banda, que altres destinacions turístiques com Tunísia, Egipte, Turquia, ara són perillosos pel tema dels atemptats; també que, fa dos anys, Rússia tenia un conflicte amb la república de Crimea i els russos tenien por de sortir i no poder tornar a entrar si esclatava una guerra. Ara aquest tema s’ha tranquil·litzat. Una altra qüestió curiosa, si més no, és que Rússia continua amb sancions per part d’Europa i no poden menjar formatge ni cap altre producte europeu i aprofiten el viatge per menjar el que allí no poden. I, per últim, aquest any el clima al país és molt inusual; no hi ha hagut estiu aquest any ni a Sant Petersburg ni a Moscou, plou, fa vent fred i màxim 20 graus… Per tots aquests motius, la gent que té un mínim de diners, marxa.

A banda de la russa, quines són les nacionalitats més ateses?

Tant a Tarragona com al Vendrell les dues nacionalitats més ateses són la de francesa i l’alemanya. En tercer lloc, a Tarragona, són els russos, mentre que al Vendrell els tercers són els holandesos, per qüestions de segona residència; i, en quart lloc als dos hospitals, els italians. També cal destacar un lleuger repunt del turista americà.

I els idiomes més utilitzats?

Nosaltres oferim quatre idiomes: anglès, francès, alemany i rus. Si podem, ens adrecem als pacients en el seu idioma, però sovint ens hi comuniquem en anglès. Tenim un equip molt compromès, molt competent i professional… i, per cert, no és fàcil trobar persones preparades i amb idiomes per treballar!

Quines són les gestions més freqüents que heu de resoldre?

Hem de distingir dues tipologies de pacient estranger. D’una banda, els que tenen aquí la segona residència. Solen ser persones grans que presenten patologies cròniques típiques de la seva edat. Sovint viuen sols i no parlen ni català ni espanyol; en aquests casos normalment cal gestionar-ne la repatriació i l’atenció sociosanitària, que sol presentar complicacions. I, en segon terme, el turista ocasional, que sol ser jove i que principalment és atès per quadres de cremades solars, gastroenteritis i otitis.

Quin és el cas més curiós que heu hagut d’atendre?

Hem detectat que hi ha molta gent gran que viatja sola. Com a casos curiosos que hem tractat fa poc destacaria el d’una turista canadenca de 92 anys que viatjava sola i el d’una dona russa d’uns 62 anys que viatjava amb la seva neta de 7 anys i que va patir una aturada cardíaca. Nosaltres ens vam fer càrrec de l’atenció a la menor, ens vam posar en contacte amb la família i en vam tenir cura durant els dies que es va quedar sola.

Què és el que més valoren els pacients d’aquest servei?

Generalment, la gent és molt agraïda (sempre hi ha excepcions!) i se sent molt alleugerida de tenir una persona al costat que l’ajuda i parla el seu idioma. Per a nosaltres és molt gratificant fer la tasca que fem, ja que té un alt component d’atenció social.