L’èxit de l’alta velocitat a Girona posa en evidència l’Estació del Camp de Tarragona

El territori no troba solucions per compensar la mala ubicació de l’equipament

Per . Actualitzat el

La idoneïtat d’ubicar l’estació del Camp de Tarragona fora del centre urbà de la ciutat ha estat posada en dubte en nombroses ocasions. A mig camí de tot arreu però al bell mig del no-res, l’estació d’alta velocitat de les comarques tarragonines es demostra inefectiva, i més quan la comparem amb altres de similars. És el cas de l’estació de Girona, que en un any ha mogut tants passatgers com la seva homòloga del sud en nou.

Segons dades fetes públiques per Renfe, la línia d’alta velocitat Barcelona-Girona va moure 1,01 milions de persones el 2016 mentre que el nombre de passatgers de la línia Barcelona-Tarragona, des de 2008 fins al passat mes d’abril, ha estat d’1,06 milions. De fet, si mirem només el nombre d’usuaris que han fet servir l’alta velocitat per anar de Tarragona a Barcelona (143.600), veiem que la línia gironina multiplica per deu la del territori.

Aquestes xifres provenen del moviment derivat del servei Avant, que comunica les quatre capitals catalanes mitjançant l’alta velocitat des de 2008. Un servei que, durant aquests nou anys, ha mogut 10,7 milions de passatgers arreu de Catalunya. Paradoxalment, les línies que més viatgers han mogut són les que més tard es van inaugurar. Són les incloses en el corredor Barcelona-Girona-Figueres, que van entrar en funcionament el 2013 i, en quatre anys, ja han sumat gairebé la meitat dels trajectes Avant de Catalunya, amb més de 5 milions de passatgers. En aquest sentit, des de 2008, la línia Barcelona-Lleida ha sumat 4,03 milions d’usuaris, davant el milió de persones que han viatjat entre Barcelona i Tarragona.

Una mostra de l’ús més elevat que es fa de l’alta velocitat a les comarques del nord de Catalunya són els resultats anuals del servei Avant que, l’any passat, va aconseguir els millors des de 2008, amb 2,05 milions de viatgers, dels quals 1,45 milions corresponen al corredor Barcelona-Girona-Figueres, i la resta (597.400) al corredor Barcelona-Tarragona-Lleida. Lluny queden els anys grisos en les quals Girona no estava connectada a l’alta velocitat i el servei tarragoní no aixecava el cap. Un exemple d’això fou la davallada que es va produir el 2012, quan es va passar dels 812.500 usuaris del 2011 als 722.200, un 11,1% menys. En canvi, quan entra en funcionament l’estació d’alta velocitat del centre urbà de Girona, a partir del 2013, la xifra total d’usuaris es va enfilar fins als 1,4 milions de viatgers.

Perquè ens fem una idea del desús de la línia tarragonina, cal comparar-la amb la de Lleida. El servei Avant entre Barcelona i Lleida s’ha mogut al voltant dels 400.000 passatgers a l’any des de la seva entrada en funcionament el 2008. Unes xifres que, tot i que són molt inferiors a les de Girona, quadrupliquen les de la línia Barcelona-Camp de Tarragona, que l’any 2008 va començar amb 68.900 passatgers i va iniciar un augment progressiu fins als 143.600 de l’any passat. Pel que fa al trajecte entre Tarragona i Lleida, entre 2008 i 2017, s’han registrat xifres més baixes, amb 43.500 passatgers durant l’any passat després d’assolir el seu màxim el 2014, amb 47.700. En nou anys, han fet aquest trajecte 398.500 persones.