TARRAGONA espai logístic

El corredor logístic del nord del territori atrau companyies il·lustres en els darrers anys

Per . Actualitzat el

Prat International Brands, una empresa catalana de comerç en línia, ha estat l’últim nom d’una llarga llista d’empreses que, en els darrers dies, han anunciat la seva implantació al corredor logístic del nord de Tarragona, que transcorre des de Barcelona cap a Saragossa per les comarques del Baix Penedès, l’Alt Camp i la Conca de Barberà. L’acompanyen il·lustres com Ikea, Nintendo, Amazon o El Corte Inglés, i entre totes acumulen operacions que superen els 250.000 metres quadrats de sòl industrial compromès i que representaran un impacte laboral de més de mil llocs de treball.

L’empresa inverteix 2,5 MEUR en el trasllat des de Torredembarra a una nau de 8.000 m2 al polígon de Valls. La idea és arribar el 2018 als 3,5 milions i als 15.000 metres quadrats per donar sortida a productes per valor de 15 milions. En total, 26 llocs de treball que se sumen als 34 actuals, amb la previsió de poder arribar a mitjà termini a una xifra total de 120 treballadors si es compleixen les expectatives «d’anar doblant la facturació cada any com fins ara», vaticina el gerent Albert Prat.
En el sector escollit a Valls per Prat International, Palau de Reig, coincideixen marques tan poderoses com Ikea o el gegant de la climatització Frigicoll. La cúpula de la multinacional sueca va confirmar en l’arrencada de 2017 la seva intenció d’invertir gairebé tres milions d’euros en la compra de 50.000 m2 més de sòl al polígon de Valls, on ja disposa de dos enormes magatzems, amb la idea de crear la seva central de distribució de paqueteria (CPU) per a Espanya, Portugal i sud de França, que potenciarà especialment el comerç electrònic.

Corredor nord: connectivitat i preu

Juan Gallardo, codirector del Gabinet d’Estudis de la Confederació Empresarial de Tarragona (CEPTA), insisteix que l’aposta del gegant suec s’ha d’entendre com un reflex més de l’interès que desperta el corredor nord de Tarragona «per connectivitat i preu» davant els disbarats que es demanen a les corones de l’àrea metropolitana de Barcelona.

«No hi ha sòl logístic a Barcelona a bon preu, senzillament no existeix», reitera l’expert Xavier Martín, director de Sòl i Construcció de IOSA Immobles. «Hi ha una logística que no realitza els últims passos de la cadena i no depèn de la immediatesa; aquesta part del pastís és la que interessa atraure a Tarragona».

Hi ha més factors com l’agilitat dels tràmits i la fiscalitat: «En els moments de crisi vam voler posar les coses fàcils, amb la menor burocràcia possible i amb incentius interessants com la llicència d’activitat a cost zero», analitza l’alcalde de Valls, Albert Batet.

250.000 metres quadrats compromesos

A més d’Ikea i Prat International Brands, firmes com Amazon, el Corte Inglés o Nintendo han revelat projectes de nous centres de distribució –que se sumen a altres marques poderoses com Frigicoll, Privalia o DHL, entre altres– fins a aglutinar més de 250.000 metres quadrats de superfície que, quan estiguin a ple rendiment, generaran prop d’un miler de llocs de treball.

Els 50.000 metres quadrats que negocia el soci logístic d’Ikea –el nom encara no ha estat revelat, ja que està immers en la fase definitiva de concurs amb l’Incasòl–, se sumen a la reserva, també a Valls i en la mateixa parcel·la, de 85.000 m2 més per part de Frigicoll. Amazon (amb K + N com a operador) prepara dues plantes de 42.250 m2 de superfície a Constantí, mentre que El Corte Inglés n’ha desenvolupat 45.000 com a primera fase d’una borsa de sòl de 230.000 m2 a la Bisbal del Penedès.

La japonesa Nintendo (EGD Logistics) també puja al tren de Tarragona amb 13.500 m2 al polígon Les Arenelles de Vila-rodona. A una escala menor, l’alemanya Agrolab, dedicada a l’analítica mediambiental i d’alimentació, ha adquirit 5.000 metres quadrats per a la seva matriu a Espanya a la Central Integral de Mercaderies (CIM) del Camp.

Aquesta cascada d’impactes logístics repartits pel territori de Tarragona es traduiran a curt termini en almenys un miler de llocs de treball. Les aportacions d’Ikea (100 m2 a Valls), Agrolab (200 m2 entre Tarragona, Reus i Vila-seca), Nintendo (entre 50 i 100 m2 a Vila-rodona), Amazon (fins a 400 m2 a Constantí), i El Corte Inglés (no facilita la xifra, a la Bisbal), componen aquesta cridanera projecció.

grafic_logisticabn

Guerra per atraure inversions

Mentre els principals municipis de l’Alt Camp i del Baix Penedès –liderats per Valls i el Vendrell, respectivament– busquen la promoció conjunta dels seus polígons per continuar captant inversions, a Tarragona ciutat les zones industrials, en especial Entrevies, apareixen com a espais decadents que no poden competir ni tan sols a preus de saldo.

Davant del nou impacte dels engranatges de distribució que requereix el comerç per Internet, Tarragona i Reus es mouen més en el pla de la logística convencional, en l’òrbita del sector auxiliar de la indústria química i del Port de Tarragona. «Els més ben posicionats són els polígons més antics de Tarragona; en alguns com el d’Entrevies, el metre quadrat està ridículament baix i ni tan sols així es desperta la demanda… Francolí i Riuclar mantenen certa puixança, i altres com Perafort o el Morell resulten més atractius», descriu Juan Gallardo des de la CEPTA, i reitera el calat estratègic de l’A-27 per arrodonir la xarxa viària com a «factor addicional de localització».

L’èxit de la gestió de sòl industrial a Constantí o al CIM del Camp demostra que sí que és possible competir amb els polígons del corredor nord de la província, clarament beneficiats per la influència de Barcelona i Saragossa. Tanmateix, la guerra és ferotge per atreure inversors: dotze municipis de l’Alt Camp acaben de rubricar el pacte Camp de Valls-Parc Industrial de l’Alt Camp per a la posada en valor de 7 milions de metres quadrats en 18 polígons i amb 3.500 empreses establertes.

Al Baix Penedès no estan precisament amb els braços creuats. L’últim projecte que sona amb força és l’aterratge del gegant nord-americà Prologis en una enorme parcel·la annexa a la que posseeix El Corte Inglés a la Bisbal. Es parla d’una inversió de 50 milions d’euros en dos gegantines naus que sumen gairebé 80.000 metres quadrats. El primer inquilí seria la marca de roba low cost francesa Kiabi.