Sense solució per a l’N-340

Per . Actualitzat el

Les administracions (Generalitat i Estat) continuen fent la puta i la Ramoneta amb l’N-340. Les dues reconeixen que la nacional està obsoleta i és perillosa, però ni una ni l’altra hi posen una solució. Ara es torna a parlar de prohibir-hi el trànsit de camions com la fi de tots els mals de la via. Malament anem quan es criminalitza el sector del transport professional, tan necessari per a qualsevol economia territorial. Els camioners, igual que els usuaris particulars, són víctimes i no culpables de la precària xarxa viària que tenim.

Mentrestant, la situació es complica cada vegada més a la nacional. Cada vegada més accidents, cada vegada més col·lapses i cada vegada més incomoditats per a la població que resideix i treballa a les comarques del Tarragonès i el Baix Penedès. La realitat és que la segona àrea metropolitana de Catalunya, una de les principals destinacions turístiques de tot l’Estat espanyol, no disposa d’una via ràpida lliure de peatges. Quelcom inconcebible en un país modern, però que els municipis tarragonins i els seus habitants hem anat acceptant des de l’època de Franco. La inacció i el conformisme del territori, una vegada més, ens passa factura.

L’N-340 no té una solució a curt termini. Madrid no alliberarà els peatges de l’AP-7, ja que es crearia un precedent que obligaria a exportar el model a altres indrets de l’Estat amb problemàtiques similars. Tampoc la Generalitat eliminarà els peatges de la C-32 al Baix Penedès i el Garraf (Autopista Pau Casals) que, per cert, és el tram d’autopista més car de tot Espanya.

Totes les esperances passen per fer pressió ara que estem a les portes de la finalització de la concessió de l’AP-7 al seu pas per la demarcació. L’any 2019 finalitza el contracte a les Terres de l’Ebre i el 2021, a les comarques del Tarragonès i el Baix Penedès. Cal actuar de manera intel·ligent perquè l’administració de l’Estat no es vegi temptada amb una renovació de les concessions i perquè aposti per l’alliberament definitiu de peatges a una carretera, l’AP-7, que perfectament pot fer la funció d’una autovia que mai no hem tingut ni tindrem.