Tarragona entra amb força en el «pastís» dels creuers

Presentat l’acord estratègic amb Costa Cruceros per convertir el Port de Tarragona en base de sortida i arribada d’una ruta regular pel Mediterrani

Per . Actualitzat el

Tarragona Cruise Port Costa Daurada, entitat liderada pel Port de Tarragona per a la gestió de l’oferta de creuers a les instal·lacions del port tarragoní, s’ha posicionat amb força en el mercat mediterrani i se situa en condicions de passar, en menys d’un lustre, dels zero als 40.000 creueristes previstos el 2017.

Aquesta sorprenent capacitat de creixement, impensable fa només uns anys, se sosté sobre la pujança a tot el món del subsector turístic amb més creixement, «que ha incrementat les seves xifres un 7% anual durant les últimes dues dècades i que ha ampliat un 85% el nombre de places en el mercat en només 12 anys», explica el director general de la Generalitat, Octavi Bono, que destaca la importància de diversificar per tot el territori català la forta pressió de creueristes, que es concentra principalment a Barcelona.

La tendència general en tots els oceans del planeta es concreta a Tarragona amb l’aterratge de la potent companyia italiana Costa Cruciere, líder a la Mediterrània –integrada al seu torn a la Carnival Corporation, número 1 mundial–, que ha començat ja a comercialitzar 25.000 passatges amb sortida i arribada a Tarragona a un preu base de 800 euros. «És un pas de gegant», valora el president del Port, Josep Andreu, que durant els últims tres anys ha capitanejat la promoció internacional en les fires mundials més rellevants per atraure cap a Tarragona les grans navilieres especialitzades.

El mateix alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, recorda que des dels inicis de Tarragona Cruise, quan es recopilaven les recomanacions d’altres ports amb més experiència, ja es van adonar de la importància d’aquest tipus de partners: «A Cartagena ja ens van explicar que el premi gros era que alguna companyia de pes apostés per nosaltres com a port de sortida i arribada».
Els creuers amb base a Tarragona romanen 17 hores a la ciutat per visitar les ruïnes romanes, el patrimoni modernista de Reus, el Priorat o el conjunt monumental de Poblet i Montblanc abans d’afrontar les escales de Savona (prop de Gènova), Porto Torres (nord de Sardenya) i les Balears. En aquesta primera fase d’implantació del producte, Costa posa a la venda 17 singladures del vaixell neoRiviera, un transatlàntic amb capacitat per a 1.727 places, que tindrà base a Tarragona.

creuers32.000 passatgers de Costa Crociere

L’Ajuntament de Tarragona treballa ja amb les entitats culturals –Tarraco Viva, colles castelleres…– i comercials de la ciutat per crear una oferta específica orientada a aconseguir que els creueristes s’emportin el millor record possible. El director general Costa per a Espanya i Portugal, Raffaele D’Ambrosio, calcula que l’impacte econòmic dels 32.000 clients que passaran per Tarragona –a més del Costa neoRiviera, el Costa Favolosa realitzarà dues atracades amb 7.000 passatgers a bord–, superarà els 2,2 milions d’euros.

A més, Tarragona Cruise Port Costa Daurada manté compromisos signats el 2017 amb altres companyies que representaran 21 atracaments més i un volum de 8.000 passatgers, el que permet assolir aquesta xifra rodona de 40.000. «Liderar aquest projecte turístic –exposa el president de la Diputació i alcalde de Vila-seca, Josep Poblet– no ha estat un camí fàcil per al Port de Tarragona; el seu president ha tingut la capacitat d’explicar aquesta aposta a la indústria; diversificar és guanyar en fortalesa».

«És un producte innovador, no exempt de risc, que marcarà un camí en el mercat espanyol», subratlla D’Ambrosio, que també va avançar els acords subscrits amb Vueling, Iberia o Renfe per a l’acostament a Tarragona, al costat d’un paquet específic elaborat al costat de PortAventura World per complementar l’estada.

L’acord amb Costa, presentat la setmana passada al Pòsit de Pescadors, significa ascendir un esglaó més en l’esperançador horitzó que s’obre davant la Costa Daurada, on se sumen diverses fites imminents: el pròxim 16 de març es reobre al Mercat Central, el 7 d’abril s’inaugura Ferrari Land, i –més a mitjà termini i a major escala des del punt de vista de la inversió prevista– abans de l’estiu es coneixerà el tàndem que desenvoluparà els Centres Turístics Integrats (CTI) del «nou BCN World», una elecció que ha d’executar la Generalitat entre els colossos formats per Melco-Hard Rock i Grup Peralada-Genting.

Tant l’alcalde de Tarragona com el de Vila-seca, en representació de dos dels motors del Tarragona Cruise Port, –al costat de l’Ajuntament de Reus, la URV, la Cambra de Comerç i PortAventura–, destaquen l’excel·lent sintonia institucional, una de les claus de l’èxit d’aquesta operació, i prefereixen aparcar les diferències que sorgeixen per les lògiques aspiracions d’ambdós sobre la ubicació de la futura terminal de creuers.

Tarragona Cruise Port Costa Daurada compleix

Ara fa uns sis anys, en les seves primeres compareixences públiques com a nou president del Port de Tarragona, Josep Andreu ja defensava que Tarragona i la Costa Daurada tenien potencial suficient per convertir-se en una important destinació de creuers turístics. La comparativa amb altres ciutats més petites i amb menys atractius era habitual. «Com pot ser que Palamós o Cartagena rebin més de 40.000 creueristes l’any i Tarragona, en canvi, no surti ni als mapes?», es preguntava. Ara, tot just encetat el 2017, el Port de Tarragona està a punt de complir aquest primer objectiu establert amb la creació de la marca Tarragona Cruise Port Costa Daurada, una aposta del Port de Tarragona secundada amb èxit per la resta d’institucions del territori. En poc més de cinc anys, Tarragona ha passat de tenir zero creueristes als més de 40.000 previstos per aquest exercici. En l’horitzó, continuar treballant per atraure més navilieres i la creació d’una terminal de creuers definitiva que ajudi a consolidar la Costa Daurada com a destinació turística arreu del món.