Ajuntament i paradistes pacten obrir el Mercat Central el 16 de març

Les obres han durat una dècada i han tingut un cost de 46 milions d’euros

Per . Actualitzat el

Per primera vegada des de l’inici de les obres del Mercat Central, el maig de 2011, l’equipament comercial té un dia d’obertura marcat. Serà el 16 de març tal com va anunciar, eufòrica, l’actual consellera de Comerç, Elvira Ferrando. És la tercera regidora a la qual li cau aquesta patata calenta que ha acompanyat Ballesteros durant tot el seu mandat. Dues legislatures i mitja ha necessitat l’alcalde de Tarragona per remodelar el Mercat Central o, el que és el mateix, deu anys per realitzar una obra que ha costat als tarragonins més 46 milions d’euros i que ara haurà de demostrar quin retorn té per la ciutat.

De moment, Ferrando ha pogut fer allò que ni Sergi de los Rios ni Patrícia Anton van arribar a fer mai: posar data. Però, com ja és habitual, no ha estat a la primera. L’actual consellera ja havia donat altres dates aproximades com «per Santa Tecla» o «immediatament després de Reis». Aquest cop, però, sembla que va de debò, que el dia ja s’ha pactat amb paradistes i Mercadona. Per aquest motiu, l’edil va fer servir aquella frase que tant agrada als del seu sector de «dia històric» i va adornar-la amb una altra no menys emprada: «l’obra més gran que s’ha fet mai a la ciutat».
Una frase que s’agafa en pinces, i més si no l’acotem a la iniciativa pública. Recordem que El Corte Inglés, amb nou plantes comptant les soterrades, es va construir en només tres anys i va costar menys diners, 39 milions d’euros. En realitat, el centre comercial de la rambla President Lluís Companys es va construir mentre l’equip de govern format per Ballesteros i De los Rios feia i desfeia el projecte del Mercat Central amb els paradistes ja traslladats a l’envelat provisional.

El projecte inicial que va presentar el govern Ballesteros estava valorat en 46,2 milions d’euros i tenia un termini d’execució de 4 anys i mig. El 2009, el mateix Ajuntament el va descartar per considerar «inviable el cost econòmic del conjunt», referint-se a l’aparcament. L’aposta va ser encarregar un nou projecte sense aparcament, amb un cost de 27 milions d’euros, amb el qual s’enllestís el mercat a mitjan 2012. Finalment, el projecte que es va licitar va ser de 19,9 milions d’euros més 7 milions més que havia de pagar l’empresa adjudicatària de l’obra. Al final, l’Ajuntament ho ha pagat tot (46 milions d’euros) i dels 30 mesos inicials d’execució de l’obra s’ha passat als prop de 70.

L’envelat tanca l’11

L’últim servei de l’envelat exterior serà l’11 de març. La seva vida ha estat molt més longeva del que es preveia, però l’Ajuntament està valorant si la reaprofitarà després de desmuntar-la. En aquest sentit, Ferrando ja ha avançat que el sobrecost de reaprofitar-la podria ser d’uns 200.000 euros i que, per tant, és difícil que s’acabi triant aquesta opció.

La meitat dels locals, buits

El nou Mercat Central té concessionades 40 parades, que representa el 83% d’ocupació, i el 50% dels locals comercials ocupats. Hi ha 8 parades vacants, una de les quals serà per a Espimsa, mentre que les altres 7 sortiran a concurs una vegada estigui enllestit el plec de clàusules econòmiques i administratives. I pels set locals comercials pendents d’adjudicar, es farà un procediment negociat amb els interessats a ocupar-los. El nou Mercat també disposa d’una planta de supermercat sota, Mercadona, i una planta logística perquè els venedors puguin disposar d’un espai on carregar i descarregar mercaderies en condicions. D’altra banda, s’han construït dues plantes d’aparcament amb 330 noves places.