Atenció primària, un servei cabdal durant els mesos d’estiu

Els CAP i consultoris mèdics de la Xarxa de Santa Tecla al Tarragonès i al Baix Penedès realitzen més de 440.000 assistències entre juny i setembre

Per . Actualitzat el

Entre juny i setembre, la majoria de ciutadans fan vacances. Això provoca dos desequilibris importants en un sector que no descansa mai i que ha d’oferir servei els 365 dies de l’any. Per una banda, els professionals sanitaris han de fer vacances i, per l’altra, el Tarragonès i el Baix Penedès són dues comarques amb una elevada afluència de turistes que, de vegades, també requereixen serveis mèdics. Aquest increment de demanda assistencial es plasma en les xifres d’usuaris d’atenció primària en temporada estival que, enguany, a diferència d’altres anys, ha crescut respecte al 2015.

Aquest estiu, els CAP i ambulatoris de la Xarxa Sanitària Santa Tecla han realitzat un total de 442.765 assistències entre la població del Tarragonès i el Baix Penedès, tant l’autòctona com la flotant derivada de l’activitat turística. Es tracta de sis CAP (Llevant, Arboç, el Vendrell, Calafell, Vila-seca i Torredembarra) i vint consultoris (el Catllar, Sant Jaume dels Domenys, Banyeres del Penedès, Llorenç del Penedès, Albinyana, Bellvei, Coma-ruga, la Bisbal del Penedès, Santa Oliva, Segur de Calafell, la Pineda, la Plana, Altafulla, Bonastre, Creixell, la Nou de Gaià, la Pobla de Montornès, la Riera, Roda de Berà, Salomó i Vespella de Gaià). Uns equipaments que, en molts casos, veuen com la població a la qual han d’atendre s’incrementa notablement durant els mesos d’estiu. El CAP de Calafell, per exemple, veu com el nombre d’usuaris els mesos d’estiu s’incrementa més d’un 60%; el de Vila-seca, prop d’un 50% i  el de Torredembarra, en més d’un 40%. «Per fer front a aquest increment d’activitat cal anar reforçant amb més personal», explica el doctor Miquel Maria Biarnés, coordinador d’atenció primària de la Xarxa Santa Tecla que admet que «els darrers anys s’havia estabilitzat el nombre d’atencions en mesos d’estiu i fins i tot decreixia». Malgrat tot, Biarnés admet que «és un any que ha anat molt bé».

Pel que fa a les patologies tractades durant els mesos d’estiu, Biarnés apunta que la majoria de casos que arriben als centres d’atenció primària durant l’estiu són les derivades de trastorns digestius, traumes i ferides, afeccions dermatològiques i problemes de vies aèries superiors.

La importància de l’atenció primària

L’atenció primària, en forma de CAP i ambulatoris, és el filtre que evita la congestió dels hospitals i dels especialistes. Per exemplificar la importància d’aquest servei, Biarnés ens detalla que aproximadament el 95% de les patologies se solucionen a l’atenció primària i només el 5% va a parar als hospitals i a l’atenció especialitzada.

Atenció primària amb nivell màxim d’acreditació

Els equips d’atenció primària de la Xarxa de Santa Tecla al Tarragonès i el Baix Penedès han passat amb nota el procés d’acreditació de la Generalitat. Les sis Àrees Bàsiques de Salut (ABS) gestionades per la institució tarragonina (Calafell, el Vendrell, l’Arboç, Torredembarra, Tarragona Llevant i Vila-seca) han obtingut una puntuació global del 98,3% (sobre 100%), el resultat més alt de tots els serveis de primària auditats pel Departament de Salut en el conjunt de Catalunya durant període 2014-2016, resultats que l’administració va fer públics a l’estiu.

L’auditoria, en la qual es verifica el compliment de 347 paràmetres marcats per l’administració, alguns orientats a processos i uns altres a resultats, consisteix en una revisió exhaustiva de documents (protocols i procediments) assistencials i administratius, així com en comprovacions in situ de les estructures i equipaments dels centres assistencials.

Per poder-se acreditar, cada equip realitza primer una autoavaluació del seu servei i, més tard, se sotmet a una auditoria externa que duu a terme el Departament de Salut. Aquest tipus d’acreditacions de qualitat són habituals als hospitals públics, però fins ara no s’havien aplicat mai a la xarxa d’atenció primària. El model d’acreditació a Catalunya es basa en l’orientació a la satisfacció dels ciutadans, dels professionals de les organitzacions sanitàries i en una avaluació dels serveis assistencials. El fet d’haver superat aquesta auditoria comporta l’acreditació per als pròxims quatre anys per a l’atenció primària de la Xarxa de Santa Tecla i, a més, com el grup de centres amb la millor puntuació de Catalunya.

850.000 assistències anuals

La doctora Marta Ruiz, directora mèdica d’Atenció Primària de la Xarxa de Santa Tecla, destaca que «l’excel·lent resultat en aquesta primera acreditació ha estat possible gràcies a l’esforç de tots els professionals i especialment a la implicació dels equips directius i dels equips de qualitat de les 6 ABS, que han estat metòdics durant tot el procés i dirigits de manera impecable per l’Àrea de Qualitat». Sílvia Ferrer, directora d’Infermeria d’atenció primària de la Xarxa de Santa Tecla, assegura que «esperàvem obtenir un bon resultat, però no imaginàvem un nivell d’acreditació tan alt. Aquest percentatge del 98,3% en el conjunt de nostres ABS és un fet excepcional dins dels resultats de la resta de l’atenció primària a Catalunya. N’estem molt orgullosos». Josep Mercadé, director de Gestió del Pacient de la Xarxa de Santa Tecla, afegeix que «l’alta implicació dels equips administratius de l’organització en la qualitat i en el treball conjunt amb el personal assistencial, ha contribuït de manera decisiva en els bons resultats obtinguts en tots els centres d’atenció primària de la Xarxa de Santa Tecla».

Des de la direcció de Santa Tecla es destaca l’alt grau d’implicació dels professionals de les diferents ABS, el seu esforç diari i la seva capacitat per treballar en equip al servei d’una gran àrea demogràfica, Tarragonès i Baix Penedès, amb una població estable de 350.000 persones i amb una important població flotant per l’activitat turística. L’atenció primària de la Xarxa de Santa Tecla realitza unes 850.000 assistències anuals a través d’una xarxa de 30 Centres d’Atenció Primària (CAP) i consultoris, així com 18.000 atencions a domicili cada any. Segons Marta Peña, directora de Qualitat de la institució tarragonina, «els processos d’acreditació constitueixen una bona oportunitat per detectar punts de millora als nostres centres i per continuar apropant el servei d’atenció sanitària a les necessitats de la població».