«La nova política d’aparcaments vol dinamitzar l’economia»

El conseller d’Estratègies de Ciutat, Alejandro Fernández, parla de les noves tarifes dels pàrquings públics

Per . Actualitzat el

Alejandro Fernández va presentar el passat dijous la nova imatge dels Aparcaments Municipals de Tarragona donant el tret de sortida a una rebaixa important dels preus diaris dels pàrquings de la ciutat. En acabar, vam aprofitar per entrevistar-lo amb la idea que ens expliqués la iniciativa, fes balanç dels primers mesos en el govern municipal i anunciés noves actuacions dins d’una regidoria tan transversal com la que capitaneja.

Què heu presentat?
La nova política de tarifes dels vuit pàrquings que depenen de l’Ajuntament. Cal remarcar que la política de mobilitat té molts vessants (la del transport públic, la sostenibilitat…). El que presentem avui és una mesura que afecta la política d’aparcament per ser dinamitzadora de l’economia.

I com es fa això?
Els agents comercials de la ciutat ja feia temps que deien que si Tarragona és capital cultural, gastronòmica i comercial, no pot tenir uns preus per aparcar tan elevats, perquè pagar 12,6 euros per estacionar és una mesura dissuasiva. Per tant, el que fem és rebaixar el preu del dia a 5,5 euros, que és molt més competitiu.

Afecta a tots els aparcaments municipals per igual?
Tots, tret del del Mercat Central, que té una altra visió perquè està al servei d’un equipament molt complet.

Dedueixo que aquests aparcaments no s’omplien mai.
No hi ha cap pàrquing públic a Tarragona que estigui amb el cartell de complet gairebé mai. N’hi ha que tenen un nivell d’ocupació molt alt en qualsevol franja horària, com el de Saavedra, per exemple. N’hi ha altres que a la nit estan pràcticament buits. Però, sobretot, n’hi ha que estan infrautilitzats i aquesta mesura pot ajudar a millorar l’ocupació. Per tant, tenim marge de creixement d’ocupació en els vuit pàrquings.

I els números ja sortiran?
Nosaltres hem fet una aposta i, d’aquí a un any, tindrem les xifres. Valorarem si la recaptació s’ha vist afectada en positiu o en negatiu, el nivell d’ocupació i, després, tornarem a fer l’enquesta Valora, que situava l’aparcament a Tarragona i el seu preu com el segon pitjor tema de la ciutat per darrere de la neteja. Però tenim claríssim que les xifres seran bones, si no, no ho hauríem fet.

La mesura està consensuada amb la resta de socis de govern?
Totalment. Ja vam dir quan vam entrar que fora del govern som tres partits, però a dins es consensua tot amb els socis.

I, per què no s’ha fet abans?
Quan estàs amb un acord de govern has d’arribar a consensos. Nosaltres portàvem aquesta mesura al nostre programa i l’hem aconseguit entrar a l’agenda de govern. I m’agradaria recalcar que és perfectament compatible amb la de potenciar el transport públic en trajectes interurbans.

Sí?
La gent que fa servir el bus o que aparca en zona blava menys de dues hores és un mercat completament diferent. Fixa’t que la tarifa plana comença a partir de les dues hores i mitja. No provocarem una allau de cotxes perquè el transport públic té uns preus i afecta un mercat radicalment diferent.

Aconseguida aquesta rebaixa, quins temes hi ha sobre la taula?
Estem enfocant tota la nostra acció cap als Jocs Mediterranis. Estem molt millor que fa un any gràcies a l’acord de govern, i aquí he d’agrair a l’alcalde Ballesteros que ho reconegués. I, per altra banda, tenim moltes esperances dipositades en el Banc d’Espanya perquè esdevingui un equipament cientificocultural. I, com deia la Maira Gómez Kemp, «hasta aquí puedo leer».

Vaja…
Pensi que en els darrers set anys s’han anunciat quatre projectes diferents per aquest espai. A parer meu, es va fer precipitadament. Estem treballant molt intensament, però fins que no tinguem un projecte executiu seriós per al Banc d’Espanya no el presentarem.

O sigui, un museu de la química no hi anirà, doncs?
El museu de la química queda descartat.

Ja que ha esmentat l’enquesta Valora i vostè ha dit molts cops, des de l’oposició, que Tarragona està bruta. Ara que està al govern, la veu bruta?
Recordi que sempre afegia que, en el cas de Tarragona, l’incivisme és l’element fonamental que acaba provocant aquesta situació. Vam plantejar una política molt dura de sancions quan no estàvem al govern que no va tenir suport. Aquest és un tema intern que, en algun moment, es reobrirà, però així com en el cas dels pàrquings vam arribar a un acord, en aquest encara no.

Llavors, Tarragona encara està bruta?
Com que està buscant hàbilment un titular, li diré…

Home, el tema de l’entrevista són els aparcaments.
Li diré que el client sempre té la raó. Els tarragonins han manifestat que aquesta és la seva primera preocupació i, per tant, hem de millorar-ho.