L’atenció primària de Santa Tecla obté la màxima acreditació del Departament de Salut

Les sis Àrees Bàsiques de Salut (ABS) gestionades per la Xarxa de Santa Tecla assoleixen una qualificació global del 98,3%, la més alta de Catalunya

Per . Actualitzat el

Els equips d’atenció primària de la Xarxa de Santa Tecla al Tarragonès i el Baix Penedès han passat amb nota el procés d’acreditació de la Generalitat. Les sis Àrees Bàsiques de Salut (ABS) gestionades per la institució tarragonina (Calafell, el Vendrell, l’Arboç, Torredembarra, Tarragona Llevant i Vila-seca) han obtingut una puntuació global del 98,3% (sobre 100%), el resultat més alt de tots els serveis de primària auditats pel Departament de Salut en el conjunt de Catalunya durant període 2014-2016, resultats que l’administració ha fet públics aquest estiu.

L’auditoria, en la qual es verifica el compliment de 347 paràmetres marcats per l’administració, alguns orientats a processos i uns altres a resultats, consisteix en una revisió exhaustiva de documents (protocols i procediments) assistencials i administratius, així com en comprovacions in situ de les estructures i equipaments dels centres assistencials.

Per poder-se acreditar, cada equip realitza primer una autoavaluació del seu servei i, més tard, se sotmet a una auditoria externa que duu a terme el Departament de Salut. Aquest tipus d’acreditacions de qualitat són habituals als hospitals públics, però fins ara no s’havien aplicat mai a la xarxa d’atenció primària. El model d’acreditació a Catalunya es basa en l’orientació a la satisfacció dels ciutadans, dels professionals de les organitzacions sanitàries i en una avaluació dels serveis assistencials. El fet d’haver superat aquesta auditoria comporta l’acreditació per als pròxims quatre anys per a l’atenció primària de la Xarxa de Santa Tecla i, a més, com el grup de centres amb la millor puntuació de Catalunya.

 

cap-llevant1
850.000 assistències anuals
La doctora Marta Ruiz, directora mèdica d’Atenció Primària de la Xarxa de Santa Tecla, destaca que «l’excel·lent resultat en aquesta primera acreditació ha estat possible gràcies a l’esforç de tots els professionals i especialment a la implicació dels equips directius i dels equips de qualitat de les 6 ABS, que han estat metòdics durant tot el procés i dirigits de manera impecable per l’Àrea de Qualitat». Sílvia Ferrer, directora d’Infermeria d’atenció primària de la Xarxa de Santa Tecla, assegura que «esperàvem obtenir un bon resultat, però no imaginàvem un nivell d’acreditació tan alt. Aquest percentage del 98,3% en el conjunt de nostres ABS és un fet excepcional dins dels resultats de la resta de l’atenció primària a Catalunya. N’estem molt orgullosos». Josep Mercadé, director de Gestió del Pacient de la Xarxa de Santa Tecla, afegeix que «l’alta implicació dels equips administratius de l’organització en la qualitat i en el treball conjunt amb el personal assistencial, ha contribuït de manera decisiva en els bons resultats obtinguts en tots els centres d’atenció primària de la Xarxa de Santa Tecla».

Des de la direcció de Santa Tecla es destaca l’alt grau d’implicació dels professionals de les diferents ABS, el seu esforç diari i la seva capacitat per treballar en equip al servei d’una gran àrea demogràfica, Tarragonès i Baix Penedès, amb una població estable de 350.000 persones i amb una important població flotant per l’activitat turística. L’atenció primària de la Xarxa de Santa Tecla realitza unes 850.000 assistències anuals a través d’una xarxa de 30 Centres d’Atenció Primària (CAP) i consultoris, així com 18.000 atencions a domicili cada any. Segons Marta Peña, directora de Qualitat de la institució tarragonina, «els processos d’acreditació constitueixen una bona oportunitat per detectar punts de millora als nostres centres i per continuar apropant el servei d’atenció sanitària a les necessitats de la població».