El teatre com a eina d’aprenentatge

El Servei de Suport de Teatre a l’Escola de Tarragona treballa amb un projecte únic a l’Estat que promou els beneficis d’aquest art en el desenvolupament dels infants

Per . Actualitzat el

Teatre a l'escola de Tarragona

Des de fa més de 25 anys el teatre és present a les escoles tarragonines com una activitat més que es desenvolupa dins l’horari lectiu dels infants. De la mà del Servei de Suport de Teatre a l’escola, depenent de l’Institut Municipal d’Ensenyament de l’Ajuntament de Tarragona (IMET), les tècniques pròpies de l’art dramàtic entren a l’aula per facilitar el desenvolupament de les capacitats cognitives, emocionals i motrius dels infants i alhora proporcionen als mestres unes bones eines per acompanyar-los en el seu creixement. Amb motiu de la primera Mostra de Teatre Escolar que va tenir lloc al Metropol la setmana passada volem conèixer una mica més la tasca d’aquest servei i els beneficis que aporta a l’educació dels infants tarragonins.

Amb una gran acollida per part de famílies, mestres i alumnes i amb una valoració molt positiva per part dels seus organitzadors, la Mostra de Teatre Escolar ha vingut per quedar-se, esperem que per molts anys.

Els seus impulsors han estat els professionals del Servei de Suport de Teatre a l’Escola, presents en 19 centres escolars públics i d’educació especial de la ciutat. La seva tasca és treballar una peça teatral al llarg del curs amb els alumnes dels cicles mitjà i superior amb l’objectiu de representar-la a final de curs davant famílies, mestres i alumnes.

Seria mot senzill acabar la definició de teatre escolar així, però no ho farem, perquè l’activitat va molt més enllà. Tal com explica Cristina Cosials, membre del Servei, «l’objectiu és aprofitar el vessant pedagògic del teatre, el qual ens ajuda a treballar amb els infants molts aspectes que formen part del seu procés de creixement i maduració: llengua, lectura, memorització, expressió emocional, valors… Per exemple, en el cas dels infants nouvinguts, el teatre els ajuda a donar sentit a la llengua, a interioritzar-la a aprendre-la en un context lúdic, que és quan més bé s’aprenen les coses». La Cristina també ens parla de valors, com el del treball en equip; d’emocions, com les que mostren alguns infants quan pugen a l’escenari o quan es veuen capaços de memoritzar i expressar un text amb intenció; de creativitat, de llibertat… I també ens parla de maduració: «El cos madura a través del moviment i és madur quan hi ha una bona connexió i equilibri entre els dos hemisferis cerebrals. I el teatre ens ajuda a establir una base madurativa que faciliti l’aprenentatge en tots els àmbits». En aquest sentit, dins el programa de teatre a l’escola, desenvolupen el projecte «Respira i aprèn» que combina moviments i respiració per ajudar a relaxar-se i preparar-se per aprendre.
El servei està integrat per sis professionals provinents del món de l’educació i del teatre que treballen amb un material pedagògic propi que han anat adaptant perquè els sigui útil. «No existeixen obres teatrals per a tants personatges i a nosaltres ens cal que tots els nens participin i ho facin de manera equilibrada, per això les hem anat adaptant a les nostres necessitats».

Tot aquest material està recollit a la web www.tarragona.cat/educacio/activitats-i-programes-de-suport/servei-teatre-a-les-escoles i «el posem a l’abast de tots els mestres que el vulguin fer servir perquè puguin introduir el teatre a les aules de la manera més fàcil possible.

Tot plegat constitueix un projecte capdavanter no tan sols a Catalunya sinó a l’Estat espanyol –i sovint poc valorat des de la mateixa ciutat–: «no coneixem cap més projecte que treballi d’una manera tan completa i aporti tantes eines pròpies del teatre a l’àmbit de l’escola», assegura la Cristina.