La telefonia aglutina la majoria de les reclamacions a l’ACC

Les mediacions s’incrementen en detriment de les reclamacions

Per . Actualitzat el

La directora de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Montserrat Ribera, ha presentat la Memòria d’Actuacions 2015 de l’ACC a Tarragona. Entre les dades presentades destaca que els tarragonins han presentat 2.387 reclamacions, un 17,69% menys que al 2014. El principal sector reclamat continua sent el de les telecomunicacions i internet, amb el 46,8% de les reclamacions presentades a la demarcació. La memòria també recull que augmenta la resolució de conflictes de consum per la via de la mediació: l’any passat es van fer 1.391 mediacions, un 24,09% més que al 2014.

 

D’altra banda, al primer trimestre de 2015 es va tancar el procés de tramitació de les preferents de Catalunya Caixa. Durant l’any passat, es va acordar els darrers 104 laudes. Com a dada de tancament, el procés s’ha conclòs amb la resolució de 2.657 casos per laudes a les comarques de Tarragona, que han suposat el retorn de 11.289.322,27 d’euros als afectats.

 

En el marc de la presentació, la directora de l’ACC Montserrat Ribera, ha destacat les prioritats de l’Agència de cara aquest 2016, la tasca de continuar impulsant “la formació a les escoles i als infants, assegurant que en un futur hi haurà un consum més responsable i més coneixement de quins són els drets del consumidors”. D’altra banda també ha assenyalat que l’Agència fomentarà la formació i la divulgació entre el sector comercial, “per tal que empresaris i comerciants coneguin les seves responsabilitats i obligacions vers els consumidors”. En aquest sentit, es vol intensificar la col·laboració amb organitzacions del sector com Pimec, la Confederació del Comerç de Catalunya (CCC), o l’Associació Nacional d’Empreses de Gran Distribució (ANGED) amb la voluntat que hi hagi més xerrades formatives.

 

Així mateix, la directora ha afegit que “un dels altres objectius serà potenciar la mediació i l’arbitratge de consum com a eina de defensa dels drets de consumidors i incrementar les adhesions al Sistema Arbitral de Consum de Catalunya”. Segons la directora de l’ACC, “el fet que una empresa estigui adherida al sistema arbitral de consum li aporta un plus de confiança al consumidor”

 

La presentació ha comptat també amb la presència del delegat de la Generalitat a Tarragona, Òscar Peris, de la directora dels serveis territorials d’Empresa i Coneixement a Tarragona, Carme Mansilla Cabré, i del subdirector general d’Atenció al Consumidor, Josep Maria Recasens.

 

 

3.936 consultes sobre consum a Tarragona al 2015, un 2,33% menys

 

Durant 2015, els consumidors tarragonins han realitzat un total de 3.936 consultes de consum, un 2,33 % menys que a l’any anterior. D’aquestes, 677 van ser ateses directament per l’ACC; 807 des del Consell Comarcal de l’Alt Camp; 1379 des del Consell Comarcal del Baix Camp; Al Baix Penedès es van atendre 534 consultes; 437 des del Consell Comarcal de Conca de Barberà; i al Priorat es van atendre 102 consultes.

 

Al conjunt de Catalunya, es van atendre 50.832 consultes, un 3,78% més. Els principals motius de consultes van ser sobre serveis de telecomunicacions (30,6%), sobre altres serveis generals de consum (20,1%), sobre subministraments bàsics (aigua, electricitat i gas) (el 18,3%) i sobre béns de consum (el 17,4%).

 

Els tarragonins presenten 2.387 reclamacions, un 17,69% menys que a 2014    

 

L’ACC ha gestionat a les comarques de Tarragona 2.387 reclamacions de consum, un 17,69% menys que a 2014. Analitzat per sectors, les telecomunicacions i internet aglutinen el 46,8% de les reclamacions; seguit dels subministraments bàsics (aigua, llum i gas) amb el 16%; els béns de consum/productes (15%), els serveis generals de consum (13,2%); el transport (4,8%); els serveis financers (3 %) i la restauració i establiments turístics (1,3%). Al conjunt de Catalunya, l’ACC ha gestionat 16.093 reclamacions.

 

1.391 mediacions de consum a les comarques de Tarragona, un 24,09% més 

 

El 2015, l’ACC va resoldre per mediació a la demarcació de Tarragona 1.391 casos, un 24,09% més que al 2014. Aquest augment posa de manifest que la mediació és va consolidant com a eina de resolució de conflictes de consum. El 72,7% de les mediacions han estat per serveis de telecomunicacions i internet; el 12,7% per serveis d’electricitat, gas i aigua; el 5,2% per serveis generals de consum; el 5,1% per  béns de consum; el 2,3%  en serveis de transports, un 1,9% de les mediacions han estat per serveis financers, i un 0,1% per restauració i establiments turístics. A tot Catalunya, es van resoldre 7.756 casos per aquesta via, un 9,94% més que al 2014.

 

Pel que fa als arbitratges, l’ACC va dictar a la demarcació un total de 251 laudes, un 88,88% menys que al 2014. Aquesta caiguda s’explica per la finalització del procés de tramitació de les reclamacions per les preferents de Catalunya Caixa, iniciat a finals de 2012 i conclòs a principis de 2015. Així, comparant els resultats de l’any 2015 amb els del 2012 (any en que es van resoldre 131 laudes), la resolució de casos per arbitratge a Tarragona ha augmentat.

 

Analitzat per sectors, la immensa majoria dels laudes (el 87,65%) han estat per serveis de telecomunicacions i internet, seguit a distància dels serveis financers (el 6,77%), d’electricitat, gas i aigua (amb el 2,79%), i dels béns generals de consum, amb l’1,59% respectivament. Els serveis de transports representen només el 0,80% del total dels laudes i el de bens de consum el 0,40%. Al conjunt de Catalunya, l’ACC va resoldre l’any passat 3.234 laudes.

 

Prop de 3.000 productes alertats i més de 30.000 articles retirats

 

L’any passat es van registrar 2.952 productes alertats a Catalunya,  un 6,32% menys que a 2014. El sistema d’alertes de consum s’emmarca en la política de protecció dels consumidors de la UE, amb un programa d’actuacions sobre productes potencialment perillosos, que permet evitar riscos per a la seguretat. Per tipologia de productes, el 23,56% de les alertes han estat per joguines, seguit del 19,41% per vehicles i motocicletes; el 16,04% material elèctric i lluminàries; el 14,65% roba i calçat; el 7,92% equips de protecció individual; el 6,53% mobiliari i articles de decoració; el 6,34% alertes d’electrodomèstics; i el 1,98% articles de puericultura.

 

Així mateix, l’ACC va retirar 30.647 articles del mercat. Per tipus de productes, la majoria dels articles retirats van ser ambientadors d’automòbil i altres productes de neteja (es van retirar 10.150, un 33,1%), seguit de pilotes i altres joguines (8.276 unitats, el 27%), adaptadors, perllongadors, bases i altres materials elèctrics (8.037 unitats, el 26,2%), ulleres de sol i altres peces protectores (2.259, 7,37% del total), i tovalloles de tocador (1.005 unitats, el 3,27%). Els 920 restants van ser articles de naturalesa diversa.

 

13 expedients resolts amb sanció a la demarcació de Tarragona al 2015

 

Les actuacions inspectores i de control de mercat de l’ACC a la demarcació de Tarragona han derivat en 13 expedients resolts amb sanció (45,8% menys que a 2014) i el total de les multes va ser de 456.701 euros (86% més que a 2014). A tot Catalunya, s’han resolt 416 expedients amb sanció per un import de 6,54 milions d’euros. Les infraccions que han motivat majors quanties en multes han estat les clàusules i pràctiques abusives (el 49,9% del total), seguides de les pràctiques comercials deslleials (amb el 15,93%), i de les infraccions en matèria de normalització, documentació i condicions de venda i de subministrament o prestació del servei (amb l’11,57%).

 

L’ACC du a terme la seva tasca d’inspecció i de control de mercat, mitjançant les campanyes de control programades, les alertes i mitjançant les denúncies presentades pels consumidors.

 

Els tarragonins van presentar 228 denúncies davant l’ACC per vulneració de drets dels consumidors, un 7,3% menys que a 2014. Per sectors, altres serveis generals de consum sumen el 47,4% de les denúncies, seguit dels béns de consum/productes, amb el 31,6% de les denúncies; dels serveis postals i comunicacions electròniques (el 6,6%); del transport (3,9), dels aliments (3,5%), serveis financers (3,5%), i energia i aigua (3,5%). Al conjunt de Catalunya, els ciutadans van presentar 2.023 denúncies davant l’ACC, un 32,21% menys que al 2014.

 

Pel que fa a l’actuació inspectora, el 2015 l’ACC va realitzar 2.626 actuacions inspectores a la demarcació, xifra que representa el 14,57% del total d’inspeccions fetes a Catalunya durant l’any passat. Del total de les inspeccions a les comarques de Tarragona, el 81% van ser per recercar productes insegurs, i el 7% motivades per denúncia. Les inspeccions realitzades en el marc d’una campanya representen el 5%, i per comunicació el 4%. El 2% de les actuacions han estat motivades per una alerta, i el 1% les realitzades per iniciativa pròpia.

 

Entre les campanyes d’inspecció dutes a terme a  Tarragona durant 2015, destaquen les 75 actuacions de control de requisits generals dels establiments, les 38 actuacions de control alimentari amb declaracions nutricionals, i les 15 de control de  joguines- magnètiques i ventosa-.

 

1.060 establiments adherits a la JACC, el 13,47% del total a Catalunya

 

La xifra d’establiments adherits al sistema arbitral a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) a la demarcació de Tarragona, va situar-se el 2015 en els 1.060, amb un augment del 2,02% respecte 2014. Al conjunt de Catalunya, els establiments adherits a la JACC van arribar als 7.718; els tarragonins representen el 13,47% del total.

 

Actualment, l’arbitratge de consum segueix sent un plus de qualitat que pot oferir una empresa als seus clients. La confiança que les empreses dipositen en aquest mecanisme es percep en l’augment que any rere any registra el cens d’adhesions a la JACC. Per això, un dels objectius de 2016 serà aconseguir que més empreses encara, se sumin al sistema arbitral de consum.

 

Pugen un 17,59 % els alumnes de l’Escola del Consum de Catalunya a Tarragona

 

La formació ha estat una altra de les prioritats de l’Agència al 2015, que s’ha orientat d’una banda, a les escoles i, d’una altra, als agents econòmics. A la demarcació, un total de 1851 alumnes —estudiants de primària, secundària i educació especial— han passat pels tallers programats per l’Escola del Consum de Catalunya (ECC) durant el curs 2014/15, xifra que representa un increment del 17,59% respecte el curs anterior. Així mateix, un total de 17 alumnes de Tarragona van participar al concurs de consum responsable, Consumòpolis. A tot Catalunya, 23.561 alumnes han participat en els tallers de l’ECC, un 32,37% més que al curs anterior.

 

L’Agència també col·labora habitualment amb els agents econòmics perquè donin la informació adient als seus clients en matèria de consum. L’any passat es van realitzar xerrades formatives adreçades a organitzacions empresarials i gremis, col·legis professionals i altres agrupacions sectorials. També en matèria divulgativa i de formació, l’any passat l’ACC va dur a terme vàries col·laboracions amb la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), participant en els continguts de la Guia bàsica del comerç no sedentari,  la Guia bàsica de normativa comercial, i en la Breu Guia de bones pràctiques en matèria de Consum, que es distribueixen als comerços associats arreu de Catalunya.

 

Formació i divulgació al sector comercial: una de les prioritats de l’ACC per al 2016

 

De cara al 2016, una de les prioritats de l’Agència Catalana del Consum (ACC) serà fomentar la formació i divulgació entre el sector comercial, per tal que empresaris i comerciants coneguin les seves responsabilitats i obligacions vers els consumidors. En aquest sentit, es vol intensificar la col·laboració amb organitzacions del sector com Pimec, la Confederació del Comerç de Catalunya (CCC), o l’Associació Nacional d’Empreses de Gran Distribució (ANGED) amb la voluntat que hi hagi més xerrades formatives. Així mateix, en aquesta mateixa línia, s’intensificarà la tasca de divulgació per tal d’incrementar les adhesions al Sistema Arbitral de Consum de Catalunya.