Bones perspectives del sector turístic per aquesta temporada

Es preveu un lleuger increment del turisme rus i s’albira un increment dels visitants estatals

Per . Actualitzat el

El sector turístic de les comarques de Tarragona es mostra optimista. Sembla que la confiança del mercat nacional i estatal ha millorat i així ho exemplifiquen les reserves que els hotelers ja estan rebent. «El ritme de reserves està sent millor que el de l’any passat», explica Joan Anton, gerent de la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de Tarragona. Això sense oblidar els canvis geopolítics que s’han produït durant els darrers mesos a la zona del mar Negre i que es preveu que facin incrementar l’arribada de turistes russos al territori.

Les tenses relacions entre Rússia i Turquia han allunyat uns turistes que, fins fa poc, tenien en la península d’Anatòlia el seu destí predilecte. «Turquia és el nostre gran competidor dins del mercat rus», admet el gerent de la FEHT. A això cal sumar el fet que la inseguretat persisteix a Egipte, l’altre destí estrella entre el mercat eslau.
«Aquests dos països ara mateix no poden oferir les garanties d’estabilitat i seguretat que nosaltres sí que tenim», assegura Joan Pascual, director general de World2Meet a Catalunya, una agència receptiva de turisme rus.

Pascual remarca el «gran esforç que ha fet la Costa Daurada per adaptar-se als gustos i necessitats del turisme rus» i ha assegurat que «estem en condicions d’intentar acostar-nos als números que havíem tingut en altres anys a mesura que la situació econòmica de Rússia es vagi refent».
Aquest dimecres, els principals empresaris del sector participaran en la fira del turisme de Moscou i concretaran si aquesta previsió optimista es traduirà en fets aquesta temporada.

Malgrat que la mirada està posada en Rússia, no hem d’oblidar que el 25% del turisme que rebem és català (majoritàriament de l’àrea metropolitana de Barcelona) i un 25% més espanyol (eminentment basc, navarrès, de la Rioja i d’Aragó). Aquest turisme, segons la FEHT, mostra «certa confiança econòmica» i anticipa ja les seves reserves d’estiu a un ritme superior al de l’any passat.

«Hostaleria i apartaments són els que treballen amb el mercat rus però, tot i això, potser qui hi hagi una millora en l’ocupació», explica Joan Anton, que recorda que el públic més important dels hotels segueix sent el britànic i que el turisme rus es concentra a Salou.

El sector del càmping, que  representa el 40% dels allotjaments de la província, no està gens tocat per la baixada del turisme rus i albira repetir el creixement que va protagonitzar l’any passat. «Aquest tipus d’allotjament es nodreix principalment del turisme francès i holandès», aclareix el gerent de la FEHT.
Tot i que la majoria dels turistes que arriben a les nostres comarques vénen amb transport privat, l’ampliació de línies a l’aeroport de Reus és una bona notícia pel sector que treballa perquè la infraestructura continuï creixent.

Una altra bona notícia és la inauguració de FerrariLand a principis de l’any vinent. «Anant a fires arreu del món t’adones que l’interès per FerrariLand és espectacular», admet Joan Anton que recorda que el client objectiu del territori és de caràcter vacacional que «ve a relaxar-se».

 

Martí Carnicer, president del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona:  «Preveiem que aquesta temporada serà millor que l’anterior»

 

Martí Carnicer, president del Patronat de Turisme de la Diputació de TarragonaEl Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona és l’organisme d’àmbit provincial que s’encarrega de vetllar per la bona salut del turisme al territori. Això es tradueix en la promoció i el suport a la comercialització del turisme aplicant mesures per a la divulgació i integració a les marques Costa Daurada i Terres de l’Ebre i detallant-ne els diferents productes que hi ha.

Quines són les perspectives per aquesta temporada?
Són positives i esperem un nivell d’ocupació superior al de l’any passat.

Ja per Setmana Santa?
La Setmana Santa és un període curt i intens amb un mercat diferent del de la resta de l’any. Es tracta, sobretot, de mercat català i espanyol. Enguany, la competència amb la neu és forta però esperem que hi haurà també una ocupació superior a la de la passada temporada.

I el turisme rus millora?
Creiem que sí. Hi ha factors favorables com que és un turisme que era molt propens a viatjar a Turquia i ara ja no ho farà. Això, i el fet que cada vegada se simplifica més la tramitació de visats, permet ser optimistes i preveure un creixement en l’arribada de turistes des de Rússia. El problema és que la situació econòmica dels russos està pitjor que fa uns anys.

Fora de l’estatal, quin turisme s’espera que vingui en quantitat?
L’anglès i el francès són els més importants. Hem de pensar que la Costa Daurada atreu un turisme essencialment familiar i és en aquest sector en el qual treballem vinguin d’on vinguin. Això sí, sense oblidar altres sectors més específics com l’enoturisme, l’esportiu o el turisme rural que creix any rere any.

Afectarà la nova normativa per als allotjaments turístics?
No tindrà efecte perquè la majoria d’establiments compleixen la normativa.

Quines perspectives hi ha respecte a l’aeroport?
Bones. Es preveu un increment de passatgers d’entre el 10 i el 15% i nous touroperadors que començaran a treballar-hi enguany.

I si el 2016 es preveu bo, com s’albira el 2017 amb la inauguració de FerrariLand?
Serà un extra que atraurà més visitants a les nostres comarques. A més a més oferirà allò que no té cap altra destinació.

 

Cayetana Guillén Cuervo

L’actriu Cayetana Guillén Cuervo a la inauguració de la nova temporada de PortAventura World. / Foto: Tomàs Varga

PortAventura engega amb la vista posada en el 2017

El 2016 és un any de tràmit per a PortAventura. Només calia veure l’espectacle de presentació de la nova temporada i el rol protagonista de les obres de FerrariLand per treure’n l’entrellat: el 2017, l’oferta del ressort tarragoní serà incontestable i el seu lideratge en l’àmbit europeu, una qüestió de temps.

Malgrat tot, si alguna cosa ha demostrat durant les seves dues dècades de vida l’organització del parc, és que no juguen a veure-les venir. Després de tancar la segona millor temporada de la seva història, els de PortAventura han sumat u més u (parc d’atraccions més parc aquàtic) i hi han afegit el nou parc FerrariLand. Tres parcs a tocar que diversifiquen tant l’oferta que necessiten reinventar-se i això implica buscar-los un nou nom: PortAventura World.

Hi ha qui voldrà veure alguna similitud amb Disney World, i més si enfoquem la mirada cap al cabalino rampante que acollirà la muntanya russa més alta d’Europa: l’accelerador vertical de 112 metres d’alçada que sotmetrà els valents passatgers a una acceleració superior a la dels cotxes de Fórmula 1: de 0 a 180 km/h en cinc segons!

Però val més no córrer, plantar els peus a terra i mirar els resultats de la passada temporada per veure que mentre PortAventura gaudeixi de bona salut, el turisme de la Costa Daurada pot respirar tranquil. Els responsables del ressort afirmen que van tancar el 2015 havent superat la barrera dels 4 milions de visitants i signant la segona millor temporada de la seva història. Remarquen un any d’èxit en l’apartat del Business & Events. I preveuen que aquesta temporada començarà amb un 100% de les places ocupades per Setmana Santa.

La passada temporada, el mercat internacional va registrar creixements generalitzats i França es va consolidar com a primer mercat estranger gràcies a la captació de clients de noves àrees com París i la zona nord. Per la seva banda, el Regne Unit va mantenir la segona posició en el rànquing de mercats internacionals. Rússia, que va ser l’únic mercat que va experimentar un decreixement en 2015, mostra ara símptomes de recuperació per al 2016 segons els principals touroperadors russos consultats. D’altra banda, entre els nous mercats que també van créixer destaquen Itàlia, Bèlgica i Alemanya.

El mercat espanyol va mostrar clars signes de recuperació amb creixements importants en totes les comunitats autònomes. Catalunya continua com el primer mercat estatal, seguida del País Valencià, Euskadi i les Balears. A més, les visites d’altres comunitats com Madrid, Cantàbria, Múrcia o Extremadura també han experimentat forts increments.

A banda, es va ampliar l’oferta hotelera amb la incorporació de l’allotjament de cinc estrelles Mansión de Lucy.