L’ampliació del Moll de la Química ja està al 90% d’ocupació empresarial

El 60% de l’activitat del Port està vinculada al sector petroquímic. Anualment es mouen més de 22 milions de tones d’aquest tipus de tràfic

Per . Actualitzat el

El Port de Tarragona és líder a la Mediterrània i a Espanya pel que fa al volum de productes químics i petroquímics moguts a les seves instal·lacions. També constitueix un motor bàsic de localització i logística del sistema productiu del sector. A més, el Port de Tarragona és un port hub (de distribució) en el tràfic de productes petroquímics. Així, els vaixells petroquímics amb més capacitat atraquen a les instal·lacions del Port de Tarragona i des d’aquí es distribueix el tràfic en vaixells més petits a altres ports mediterranis.

L’ocupació de l’ampliació del moll de la Química del Port de Tarragona és un fet, atès que el 90% del seu espai ja està en tràmit de sol·licitud de concessió i es preveuen inversions privades importants. Vopak Terquimsa va ser la primera empresa a anunciar una inversió a l’ampliació del moll de la Química de 7,5 milions d’euros. Ara, és una altra empresa que ja opera al Port de Tarragona, Euroenergo, qui ha sol·licitat l’ocupació de 9 hectàrees per construir un nou punt d’atracada i nous tancs a l’esplanada del moll. Aquestes noves inversions permetran la descàrrega simultània de dos grans vaixells químics al mateix moll.

L’ampliació del moll de la Química es va inaugurar el juliol del 2014 i es va posar a disposició dels operadors 1.200 metres de nova línia d’atracament distribuïda en tres alineacions, amb calats màxims de 16,5 metres i 18 hectàrees de superfície terrestre.

El Port de Tarragona va obtenir durant el 2015  unes xifres de creixement importants del tràfic de productes químics, uns 2,5 milions de tones durant tot l’any passat. El potencial del Port de Tarragona com a hub químic de la Mediterrània és la seva ubicació geoestratègica clau i privilegiada; uns serveis logístics eficients, infraestructures especialitzades i l’eficiència en la prestació de serveis orientats a la diversitat dels productes petroquímics.

Les instal·lacions portuàries estan directament connectades per canonada amb la indústria química. Els factors que aporten competitivitat al Port de Tarragona pel que fa als tràfics de productes químics i petroquímics són les noves infraestructures que donen servei a la indústria implantada al territori com la terminal intermodal ferroviària del Port de Tarragona, ubicada al costat de la terminal de contenidors i amb connexió directa amb el centre industrial químic més gran del sud d’Europa, així com les oportunitats que aporta el moll de la Química i el clúster ChemMed Tarragona, com a reflex de la simbiosi entre Port de Tarragona i indústria petroquímica, constituït amb l’objectiu de consolidar el teixit de les infraestructures, instal·lacions productives i portuàries, indústries auxiliars, centres d’investigació i nivell de formació.

Així doncs, el Port de Tarragona té unes infraestructures molt competitives amb instal·lacions portuàries que disposen dels majors calats de la Mediterrània i amb una infraestructura logística de primer nivell vinculat al potent polígon petroquímic del territori.

port_aigua

El Port destinarà 36 milions d’euros d’inversió en millores i noves infraestructures aquest 2016

Josep Andreu, president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, va anunciar ara fa uns dies en roda de premsa que el Port de Tarragona preveu destinar més de 36 milions d’euros a inversions en infraestructures portuàries (13,7 MEUR), en actuacions ferroviàries i logístiques (14,5 MEUR), en seguretat i protecció (2 MEUR), en expropiacions i adquisicions (2,1 MEUR) i en innovacions informàtiques, intangibles i d’altres (3,6 MEUR). A aquesta quantitat de 36 milions d’euros cal afegir la inversió procedent de l’activitat privada de les empreses establertes en terrenys portuaris, que aquest 2016 està prevista en uns 18,65 milions d’euros (uns 45 milions en el trienni 2015-2017). «Una part important d’aquesta inversió es destinarà precisament a condicionar el nou espai del Moll de la Química, tant pel que fa a accessos i vials com a serveis per a les noves empreses que s’estableixen a la zona», va afirmar el president del Port de Tarragona.

Quant als projectes industrials més rellevants que el Port de Tarragona impulsarà al llarg dels pròxims 10 mesos, a banda de l’ocupació del Moll de la Química, cal destacar «l’inici del projecte de la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) de 100 hectàrees» (que està pendent de l’aprovació de la Comissió d’Urbanisme), la finalització de la tramitació tècnica i ambiental del contradic dels Prats per tal de començar les obres l’any 2017 i l’impuls del nou pla director del Port de Tarragona, «document que haurà de preveure les noves grans infraestructures i el seu creixement fins a l’any 2035». Aquí serà important el contradic dels Prats, que inclourà espais de càrrega general i l’ús temporal dels creuers, i d’un gran moll de 30 hectàrees projectat més enllà del Far de la Banya. A més, el pla inclourà una ampliació al costat del Passeig de l’Escullera i del Port Esportiu, que acollirà la terminal urbana de creuers definitiva, xifrada en 80 MEUR.

Pel que fa als projectes més vinculats a la ciutat, enguany serà realitat la passarel·la per a vianants que connectarà el centre de Tarragona amb la platja del Miracle, la remodelació de l’antic edifici de la Policia Portuària (per habilitar-lo com a espai per a entitats vinculades a l’APT i oficina de serveis portuaris), les obres de rehabilitació de l’antic Pòsit de Pescadors (La Puda), la implantació de noves fases del projecte KM 0 i trobar una sortida a l’antic edifici de l’APT, entre altres.

president_port_2016

Josep Andreu, president del Port de Tarragona, fotografiat al seu despatx.