La missatgeria instantània és el servei que més creix entre els internautes tarragonins

El 67% de la població utilitza aquest tipus de servei de manera habitual, segons l’Observatori Internet de la Diputació 2015

Per . Actualitzat el

La missatgeria instantània és el servei que més ha crescut, pel que fa al seu ús, entre els internautes tarragonins, segons l’Observatori Internet 2015 de la Diputació de Tarragona. L’enquesta anual sobre l’ús de les TIC entre els ciutadans de casa nostra també constata que el telèfon mòbil desplaça, clarament, l’ordinador com a primer dispositiu d’accés a Internet.

L’ús de la missatgeria i la comunicació instantània en general (també amb imatge, com les videoconferències) ha crescut de manera notable durant el 2015. L’augment ha estat de 15 punts, passant de ser utilitzada pel 65% dels internautes el 2014, al 80% el 2015. Es tracta del tercer servei més usat pels internautes tarragonins per darrere, només, de la cerca d’informació (96%) i del correu electrònic (95%). En termes globals, un 67% de la població utilitza missatgeria i comunicació instantània de manera habitual, ja sigui a través de l’ordinador o bé mitjançant dispositius mòbils.

El telèfon mòbil és ja el dispositiu més triat com a primera opció per a connectar-se a internet. De fet, per a un 42% d’usuaris és el primer mitjà per accedir a la xarxa i per a un 27% és el segon. Per darrere, es troba l’ordinador de sobretaula, que usen com a dispositiu preferent un 27% i el portàtil, que trien en primer lloc un 24% dels usuaris. L’any 2014 el telèfon mòbil era la segona millor opció de connexió per als usuaris, per darrere dels ordinadors de sobretaula i per davant dels portàtils.

Les aplicacions mòbils més utilitzades tenen a veure amb la missatgeria instantània (WhatsApp, Line, Skype…) que utilitza el 74% dels usuaris de mòbils. Destaca, també, l’ús d’apps de xarxes socials (un 50%) i de correu (un 43%) entre els usuaris de mòbils amb connexió a internet.

La meitat dels usuaris de les xarxes es consideren poc actius

L’any 2015, un 63% de la població tenia creat un perfil a una o més xarxes socials, un 7% més que l’any anterior. Facebook és la més habitual i la triada per un 89% dels usuaris de xarxes. Això significa que el 56% de la població tarragonina disposa d’un perfil a Facebook. Entre les xarxes socials, només Instagram registra una clara tendència a l’alça, tot i que es troba encara en nivells baixos pel que fa a usuaris que disposen d’un perfil (2% el 2013, 12% el 2014 i 17% el 2015).

L’Observatori Internet 2015 detecta un canvi de tendència, a la baixa, en la intensitat d’ús de les xarxes socials. L’any 2015, el 65% dels usuaris van accedir a diari (7 punts menys que al 2014). A més, el 48% d’usuaris de les xarxes socials es consideren poc actius, només consulten el seu perfil i gairebé no l’actualitzen. Aquesta dada contrasta amb una minoria que es declara molt activa a les xarxes socials. Concretament, un 8% dels usuaris participa, fa comentaris de forma habitual i actualitza els continguts i fotos del seu perfil regularment.

Pel que fa a la privacitat a les xarxes socials, la gran majoria dels usuaris restringeixen l’accés als seus perfils, però no tots ho fan de la mateixa manera. El 47% l’ha configurat perquè sigui privat i només els seus amics el puguin veure. El 25% configura el seu compte d’una manera més restringida, amb accés limitat només per alguns dels seus amics. Per contra, un 17% dels usuaris tenen el perfil totalment públic.

Un 83% de la població usa internet i creix lleugerament la disponibilitat d’accés

El 83% de la població de les comarques de Tarragona utilitza Internet de manera habitual, un percentatge lleugerament superior a l’obtingut el 2014 (80%). La disponibilitat d’Internet puja també lleugerament i se situa en el 86% (83% el 2014). La majoria dels internautes tarragonins, un 89%, són freqüents, és a dir, es connecten a la xarxa diàriament. Gairebé una tercera part, un 29%, ho fan més de 10 hores a la setmana.