Reordenació del parc d’ambulàncies a la Regió Sanitària de Tarragona

S’unifica la gestió del transport sanitari urgent i no urgent. A Tarragona el parc és de 46 ambulàncies per donar servei a 515.000 habitants

Per . Actualitzat el

Des del passat 14 de gener un total de 46 ambulàncies s’encarreguen de garantir el transport sanitari (programat i urgent) a la població de la Regió Sanitària de Tarragona. A partir d’ara el Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) s’encarrega de centralitzar la gestió de tot el transport sanitari públic del territori, fins ara coordinada entre el CatSalut (per al transport no urgent) i el SEM (per al transport urgent). L’objectiu és millorar la coordinació de les dues modalitats de transport, l’ús dels recursos existents i la seva gestió. Una reordenació del servei i del seu model de gestió que s’aplica a totes les regions sanitàries de Catalunya.

Les comarques de Tarragona disposen d’un total de 46 noves ambulàncies: 39 de suport vital bàsic (SVB), integrades per dos tècnics d’emergències sanitàries (TES); 4 de suport vital avançat (SVA), integrades per un TES, un infermer i/o un metge, i 3 vehicles d’intervenció ràpida (VIR), integrat per un metge i un TES, que donaran servei a prop de 515.000 ciutadans.
El model millorat del transport sanitari replanteja els recursos disponibles en funció de les necessitats i els fluxos sanitaris de cada territori. Inclou, com a novetat, la priorització de l’assistència dels pacients in situ sobre el trasllat dels pacients, amb la incorporació de nous vehicles d’intervenció ràpida (VIR). Els VIR, que no efectuen trasllats, són turismes més àgils que les ambulàncies convencionals i estan integrats per un metge i un TES. Estan situats estratègicament a tot el territori, amb la finalitat d’oferir una primera valoració de l’estat del pacient, així com dels recursos necessaris que cal desplegar per fer front a l’incident. El VIR ja estava en funcionament a la ciutat de Barcelona des de feia gairebé vuit mesos, i mostra uns resultats òptims en l’assistència als pacients i en la coordinació de l’activitat del SEM.
A banda, la pintura base de les noves unitats és d’un sol color, el groc. Això evita difícils retolacions corbades i alhora facilita les reparacions de possibles ratllades o cops. A més, la nova imatge és més senzilla, harmonitzada amb la resta de cossos d’emergències i s’estampa amb vinils, cosa que en redueix els costos i n’evita la degradació.
Les ambulàncies incorporen canvi automàtic i tecnologia d’il·luminació per LED, que permet tenir consums més baixos d’electricitat i millora qualitativament l’anterior sistema d’il·luminació. També s’ha actualitzat tota l’electromedicina que contenen les ambulàncies, i s’inclou un nou equipament monitor, cardiocompressor i respirador d’última generació. Es tracta d’un aparellatge que s’adapta a les necessitats dels pacients i alhora facilita la feina dels professionals, ja que és més senzill i més lleuger, cosa que el fa més fàcil de transportar. A banda, s’han ampliat equipaments com el sistema de retenció, mobilització i immobilització infantil, fet que adapta les unitats per un millor trasllat pediàtric, així com un nou matalàs de buit, fèrula de Kendrick, etc.
Les comunicacions entre les ambulàncies i la Central de Coordinació Sanitària (CECOS) del SEM seran a través d’un PC embarcat, que disminuirà el trànsit de veu. A més, aquest ordinador disposa d’un navegador amb un programa específic per a emergències, que busca la ruta més ràpida en qualsevol via, independentment del sentit de la marxa, i que mostra automàticament tota la informació actualitzada, tant del lloc de l’incident com de l’estat del pacient.
Aquest contracte de prestació del servei de transport sanitari integral de Catalunya, amb un valor total de 214 MEUR, preveu un augment del nombre d’hores en un 5,29% i manté els llocs de treball i el nombre de vehicles que prestaran servei. El seu període de vigència és de sis anys, prorrogable fins a un màxim de deu.