L’empresari Antonio Ros, guardonat en la 26 Nit del Turisme de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre

La trobada anual del sector fa balanç de la temporada turística, amb un augment de les pernoctacions d’un 4%, si bé només es percep clarament en els càmpings

Per . Actualitzat el

Antonio Ros Caballero, empresari amb una llarga trajectòria vinculada al món del turisme (Tui España, Ultramar Express), ha rebut, aquest dijous, el premi Costa Daurada que atorga el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona en el marc de la Nit del Turisme de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre. L’acte, que un any més ha aplegat els representants de l’àmbit turístic públic i privat del territori al Centre de Convencions de PortAventura, també ha servit per fer balanç de l’actual temporada. Aquesta edició, la 26a, l’han encapçalada el president de la Diputació, Josep Poblet; el president delegat del Patronat de Turisme de la institució, Martí Carnicer, i el conseller d’Empresa i Ocupació de la Generalitat, Felip Puig, els quals han destacat la professionalitat i el compromís d’Antonio Ros, al mateix temps que han remarcat la necessitat de col·laboració entre els àmbits turístics públic i privat per afrontar amb encert els reptes de futur.

Pel que fa al premi Jordi Cartanyà de litoral i d’interior, que reconeixen la creació de material de promoció turística o campanya publicitària, enguany han quedat deserts. La 26a Nit del Turisme ha omplert la sala principal del Centre de Convencions, i ha anat seguit d’un sopar a peu dret elaborat amb productes de qualitat de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre.

El guardonat

Antonio Ros va obrir l’any 1979 l’oficina d’Ultramar Express a Salou, de la qual n’ha estat director fins a la seva jubilació. Durant aquest període, Ultramar Express va passar a ser propietat del grup TUI. Arran de la fusió de TUI TRAVEL i FIRST CHOICE l’any 2009 va passar a ser Commercial Manager a l’estat espanyol de TUI TRAVEL PCL. És soci fundador de l’Associació d’Agències de Viatges Receptives de la Costa Daurada, de la qual a més, n’ha estat president durant 10 anys. L’any 2003 va ser distingit amb la medalla de Turisme de Catalunya i, posteriorment, va rebre el Premi a la Internacionalització de les Empreses de la mà de la Cambra de Comerç de Tarragona. Ros ha estat al capdavant d’un dels principals agents receptius a la zona i, des d’aquesta posició, la seva tasca ha contribuït d’una forma notable a la consolidació de mercats com el britànic, l’irlandès o el rus. El seu paper ha en l’obertura del mercat nòrdic a través de TUI Nòrdic i la seva implicació en el desenvolupament del producte de creuers mitjançant INTERCRUISES han estat clau, ha destacat el director del Patronat de Turisme de la Diputació, Octavi Bono.

El balanç de temporada

Durant la Nit del Turisme, el president delegat del Patronat de Turisme de la Diputació, Martí Carnicer, ha presentat les dades d’aquesta temporada, que reflecteixen un increment del 4% en les pernoctacions (17.593.000 en total, generades per 4.676.000 turistes) respecte al mateix període de l’any anterior, si bé es tracta d’un augment molt desigual en funció del tipus d’allotjament. Així, els hotels han tingut pràcticament el mateix comportament, mentre que els apartaments han davallat un 12% i l’allotjament rural un 11%. Només els càmpings han assolit una tendència a l’alça, amb un creixement del 16% que ha compensat els sectors anteriors.

Pel que fa a l’estada mitjana en aquest període, s’observa que també s’ha reduït: ha passat dels 4 dies als 3,8. Pel que fa als mercats es pot parlar de tendència a l’alça en tots els casos llevat del rus, on s’han patit la contenció ja prevista i anunciada. Per contra, els responsables del Patronat han fet èmfasi en el bon comportament del mercat domèstic, el britànic i, de forma molt especial, el francès. No obstant aquesta bona tendència, i a l’increment de pernoctacions, també han remarcat que s’ha hagut d’activar la demanda mitjançant els preus, fet que ha afectat el compte de resultats de les empreses.

Després d’aquest any, que Carnicer ha catalogat de difícil i que ha requerit un major esforç a alguns dels sectors, el Patronat ha apuntat la necessitat d’emprendre accions per millorar i incrementar el coneixement de la marca Costa Daurada com a destinació de turisme familiar, potenciar nous productes, consolidar els mercats estratègics de la Costa Daurada i posar les infraestructures al servei del turisme. De forma específica, per a les Terres de l’Ebre cal incrementar el reconeixement de la marca, tot fent una especial atenció al segell Reserva de la Biosfera, així com incrementar les pernoctacions de mercats internacionals. Tant en una marca com en l’altra, s’aposta per intensificar la innovació en les eines i instruments de difusió, amb una especial sensibilitat per l’entorn on-line, i utilitzar la gestió del coneixement al servei del turisme.