La Fira de Reus, competència directa per al Parc Central i El Corte Inglés

Tarragona i Reus reprenen la cursa per la capitalitat comercial del territori. El comerç tarragoní haurà d’aprendre ara a competir amb el nou centre comercial del Baix Camp

Per . Actualitzat el

L’obertura del nou centre comercial La Fira de Reus reobre també el debat sobre la capitalitat comercial a les comarques tarragonines. Les dues principals ciutats de la zona, Tarragona i Reus, ja disposen dels mateixos elements per cobrir les necessitats comercials dels seus habitants i, al mateix temps, actuar de reclam per a visitants d’altres municipis de l’entorn. La Fira entra en competència directa amb l’altra gran superfície del territori, Parc Central, i també amb El Corte Inglés, dos equipaments que sens dubte havien donat la capitalitat comercial a la ciutat de Tarragona en els darrers anys.

Parc Central disposa d’uns 30.000 metres quadrats de superfície comercial. El Corte Inglés posa a disposició dels seus clients més de 25.000 metres quadrats d’espai de venda. A aquesta oferta s’afegeixen a partir d’aquest divendres els 28.500 metres quadrats del nou centre comercial La Fira de Reus, un equipament que ha trigat més del previst, però que finalment ha vist la llum. En total, entre els tres centres, estem parlant de més de 85.000 metres quadrats de superfície comercial coberta en un radi aproximat de 15 quilòmetres. La competència entre els diferents equipaments i els seus models de negoci, doncs, serà ferotge a partir d’ara.

Aquesta lluita entre grans superfícies, inevitablement, reobre el debat sobre la capitalitat comercial entre les dues principals ciutats del territori: Tarragona i Reus. Durant els darrers anys la capital tarragonina ha pogut presumir de disposar dels dos principals centres comercials de la demarcació: Parc Central i El Corte Inglés, una oferta que va millorar recentment amb l’ampliació de l’equipament de l’avinguda Vidal i Barraquer amb la incorporació d’una nova planta i dels cinemes Yelmo. Aquesta realitat, però, canvia força amb l’obertura de La Fira de Reus.

Amb la posada en marxa del nou centre comercial al Baix Camp, no exempta de polèmica per l’afectació que tindrà en el tradicional comerç local del centre de la ciutat, les dues ciutats equiparen força la seva força comercial i, també, els seus models.

El comerç tradicional s’aplega als carrers més cèntrics d’ambdues ciutats (un fet més consolidat a la capital del Baix Camp i que a Tarragona cal millorar amb l’obertura del nou Mercat Central), mentre que a les zones més perifèriques trobem les grans superfícies comercials, que aglutien en un mateix espai establiments de moda, d’electrodomèstics i tecnologia, restauració i oci, entre altres. Dotats de zones d’estacionament pròpies, signifiquen una autència amenaça per al comerç local, que es nodreix del transport públic i dels aparcaments municipals per acollir els seus clients. En aquest apartat, la ciutat de Reus, amb tarifes d’aparcament per hora més econòmiques que no pas la ciutat de Tarragona, també presenta millors atractius que la capital tarragonina.

Al marge de la millora de l’oferta que significa per a Reus, l’obertura de la Fira ha aixecat polèmica entre el comerç local de la capital del Baix Camp. I és que hi ha firmes importants de roba, com ara Zara, Pull&Bear i Bershka, que han apostat per tancar les seves botigues del centre per ubicar-les dins del nou centre comercial. Aquestes botigues atrauen milers de clients cada setmana, fet que sense dubte repercutirà negativament en l’afluència de gent als cèntrics carrers de Reus.

 

Tarragona i Reus aproximen els seus models comercials

 

Tarragona

 

 

 

 

 

 

 

 

Reus_DEF

 

 

 

 

 

 

 

 

COMERÇ LOCAL AL CENTRE I GRANS SUPERFÍCIES A LA PERIFÈRIA. Amb l’obertura de La Fira, les ciutats de Tarragona i Reus presenten ja un model de comerç molt similar. Les botigues de tota la vida s’apleguen al centre, mentre que les grans superfícies (que aglutinen en un mateix espai establiments comercials, de restauració i d’oci) s’ubiquen en zones més allunyades.

 

El centre de Tarragona, pendent del nou Mercat Centrall

El comerç tradicional de Tarragona, ubicat als carrers propers a la Rambla Nova i a l’entorn de la plaça Corsini, fa temps que té certes dificultats per desenvolupar tasques efectives per atraure l’atenció dels clients enfront de les campanyes desenvolupades per les grans marques i els centres comercials com ara El Corte Inglés.
Si bé s’han fet accions conjuntes com ara les Shoping Nights i el Tarragona dTapes, l’eternització de les obres del Mercat Central i els carrers de l’entorn ha estat un important llast durant la darrera dècada. L’obra, però, comença a veure la llum al final del túnel i el conjunt del comerç local, i el mateix Ajuntament de Tarragona, confien a disposar de les eines i l’espai necessari per reactivar el comerç i l’afluència de públic al voltant de la plaça Corsini, un punt neuràlgic que ha conviscut amb les obres durant gairebé una dècada.