El Penedès Marítim, un projecte de futur

Per . Actualitzat el

A finals de 2011 hi vàrem començar a pensar. La franja del litoral penedesenc necessitava un impuls, un projecte propi, que sumes el màxim de sinergies possibles amb les denominacions de Costa Daurada i Costa Barcelona en general i amb la marca turística de l’Enoturisme Penedès en particular.
Va ser la primavera del 2012 quan la sang s’altera, que, conjuntament amb Cubelles vam llençar la marca turística del Penedès Marítim, amb la voluntat que, amb el pas del temps, aquesta marca es pogués expandir cap a la resta dels municipis litorals de la comarca del Garraf i de la comarca del Baix Penedès.
Podem dir que durant aquest temps hem crescut i molta gent ja no troba estrany que la franja del litoral penedesenc es torni a anomenar Penedès Marítim, com havia passat a principis de segle quan li volien posar aquest nom a la que acabaria sent la comarca del Garraf. Nosaltres volíem donar-hi un impuls, proposar un projecte per a un territori que patia, i continua patint, els estralls de la crisi més gran que ha colpit Catalunya en els últims segles.
Tot i que durant la primera etapa ens van caure algunes crítiques i se’ns deia que érem un xic agosarats, nosaltres teníem clar que no podíem esperar una resposta des de dalt, és a dir, passar quatre anys més esperant que alguna persona de la Diputació o de la Generalitat pensés en aquest territori perifèric, i pensàvem que la resposta l’havia de donar el mateix territori, des de baix; que fos el territori qui proposés un projecte, un model, i que des de les institucions se’ns donés el suport necessari per tal de donar una resposta a la situació de crisi que patia i pateix el territori.

Amb el temps les administracions ens van donar la raó, van entendre el projecte i, en la seva mesura, li van donar suport, tot i les reticències que van posar al principi. Unes reticències argumentades en el fet de no crear noves marques que afavorissin la confusió, però entenien que el Penedès té prou consistència i prou identitat territorial per projectar-se com a territori. Segurament si el Penedès fos província, tindríem una marca, però com que no ho som, sempre ens consta el doble.

Des de la façana marítima del Penedès no proposem una altra cosa que copiar el model del Penedès interior i la seva promoció del territori amb l’Enoturisme Penedès, la promoció conjunta del territori penedesenc, en aquest cas la franja litoral. Som el complement ideal de l’enoturisme, ja que a l’interior promocionen paisatge, experiències, enoturisme, però no tenen llits turístics, mentre que a la costa, promocionem també platges, experiències, tenim llits turístics i compartim el mateix denominador, el Penedès.

De cara a la pròxima legislatura la cosa pinta bé; d’aquí a poc estrenarem el tiquet turístic de Renfe «Vine al Penedès Marítim», on col·laborem els ajuntaments de Vilanova i la Geltrú, Cubelles, Cunit, Calafell i el Vendrell. Aquesta primera col·laboració pot donar els seus fruits en ulteriors i millors col·laboracions entre aquests municipis. Amb Vilanova i la Geltrú, compartim objectius i tenim una comunicació intensa i constructiva; amb Calafell molts partits veuen amb bons ulls millorar les col·laboracions, i el mateix succeeix al Vendrell.

Queda clar que el Penedès Marítim és un projecte de futur, però com sempre tot dependrà de les persones i del destí, però les ganes hi són, aprofitem-ho.