Els municipis de la Costa Daurada, cansats de l’actual estat de la N-340

Roda de Berà, Altafulla, Creixell, el Vendrell, Calafell i Cunit s’uneixen per exigir solucions a la saturació i als constants accidents a la nacional

Per . Actualitzat el

Els alcaldes de la Costa Daurada no estan disposats a quedar-se més temps de braços plegats davant del lamentable estat de la N-340. El tram no desdoblat de la nacional al nord de la demarcació (des de Creixell fins a Cunit) és un persistent maldecap per a les poblacions del nostre litoral que, any rere any, han de malviure amb cues quilomètriques i amb un alt índex de sinistralitat. El malestar dels municipis afectats ha portat els alcaldes de Roda de Berà, Altafulla, Creixell, el Vendrell, Calafell i Cunit, juntament amb alguns diputats al Congrés i senadors, a unir forces per reclamar conjuntament al govern de l’Estat una solució a la històrica problemàtica de les nostres comarques. L’objectiu és pressionar al màxim l’executiu de Mariano Rajoy i la seva ministra de Foment, Ana Pastor, perquè una de les carreteres nacionals més transitades de l’Estat, construïda en temps de Franco, rebi les inversions que requereix i solucioni d’una vegada per totes les seves greus deficiències.

Actualment la N-340 de passada per la demarcació és una de les carreteres més transitades de tota la xarxa estatal, motiu pel qual els alcaldes de la zona no entenen l’oblit del Ministeri de Foment envers una infraestructura cabdal. El desdoblament parcial de la nacional a l’AP-7 en alguns municipis, com ara el tram entre Cambrils i Altafulla, no és suficient. La zona del Baix Penedès continua condemnada a les retencions a la nacional i a l’ús de les vies ràpides de peatge, igual que municipis de marcada tradició turística com Calafell, el Vendrell, Roda de Berà o Torredembarra. És per això que davant de la manca de previsió del desdoblament de la nacional en el seu tram al nord de la demarcació, els alcaldes exigeixen l’alliberament immediat dels peatges a l’AP-7, una solució provisional que ajudaria a descongestionar la nacional, per on passen diàriament milers de camions. El territori reclama també la creació d’un accés a l’autopista a l’altura del Mèdol i la creació d’alguna nova sortida que permeti entrar i sortir a la via ràpida per més punts i, d’aquesta manera, integrar-la més al teixit de carreteres convencionals del litoral.

Unió de forces

La unió de forces dels municipis de la Costa Daurada ha començat aquesta setmana amb una trobada a Roda de Berà, on s’han citat els alcaldes de Roda de Berà, Altafulla, Creixell, el Vendrell, Calafell i Cunit; els diputats al Congrés Jordi Jané, Joan Ruiz i Francesc Vallès; i els senadors Jordi Sendra, Maria Jesús Sequera i Josep Maldonado.

L’alcalde de Roda de Berà, Pere Comte, considera que aquest és un problema que fa molt temps –massa– que s’arrossega i per aquest motiu han decidit convocar diputats i senadors de tots els partits per trobar una solució definitiva. Comte ha dit que «per una població com la nostra, el col·lapse de la nacional representa un problema molt greu, ja que els conductors busquen vies alternatives com el camí de Roda al Vendrell que, en època estiuenca, un diumenge a la tarda suporta el pas de 1.300 vehicles en un termini de 3 hores i la carretera no té les condicions òptimes per fer-ho. L’Estat no ha fet cap inversió a la nacional i els municipis hem d’assumir el manteniment de les carreteres alternatives».

L’alcalde del Vendrell, Martí Carnicer, que va acudir a la cita acompanyat pel primer tinent d’alcalde, Benet Jané, recorda que la carretera és competència de l’Estat espanyol i ha explicat que s’ha intentat trobar la solució per totes les vies possibles: procés institucional, reunions amb la subdelegació del Govern, amb el conseller del Territori i amb el delegat del Govern de la Generalitat a Tarragona però que, tot i els passos fets, no hi ha hagut cap resposta satisfactòria, ja que l’única resposta del Ministeri de Foment va ser l’anunci de la bonificació del 50% del peatge per als vehicles pesants, mesura que encara no s’aplica i que, tot i que s’ha sol·licitat una petició a la Subdelegació del Govern per entrevistar-se amb el Ministeri, no han obtingut cap resposta. Per aquest motiu han fet la reunió amb parlamentaris i diputats de Tarragona, per demanar que es faci un pas més.

Trasllat al Congrés

Jordi Jané, diputat al Congrés, recorda que aquest tema ja l’han plantejat al Congrés, al Senat, de manera oral i per escrit, i a través d’esmenes als pressupostos, però tampoc no han tingut resposta. També recorda que el problema és global i afecta tot el territori, per tant, és «incomprensible que l’Estat espanyol se’n desentengui d’aquesta manera. Amb l’acord a què s’ha arribat, es traslladarà de manera unitària al Congrés dels Diputats i al Senat i se sol·licitarà una reunió amb la ministra per solucionar el que ell ha titllat de «greu problema d’Estat».
Jané també ha explicat que la solució que es demana té uns costos molt més baixos que els que té l’Estat quan fa autovies per les quals circula una cinquena part de vehicles que per la N-340, i que la concessió amb l’empresa de l’autopista finalitza l’any 2021, per la qual cosa no representaria un cost gaire elevat alliberar el peatge.

Per la seva banda, l’alcalde d’Altafulla, Fèlix Alonso, ha reiterat que el «Pacte Berà», com l’ha anomenat, és un pacte obert al qual s’ha d’afegir més gent i altres formacions que no han estat presents. Alonso ha exigit que la reunió amb la ministra Pastor hauria de celebrar-se abans de Setmana Santa.