El millor cinema espanyol jove, al REC

Tarragona acollirà l’estrena a Catalunya de ‘El camí més llarg per tornar a casa’ i ‘Las altas Presiones’

Per . Actualitzat el

Quatre pel·lícules espanyoles que estan arrasant als festivals més prestigiosos completaran la cartellera del XIV REC. Festival Internacional de Cinema de Tarragona, que projectarà prop de 25 obres de 17 països diferents. Seguint en la línia de donar suport als nous directors, que enguany compten amb la primera edició de la convocatòria Primer Test, el REC ha volgut emfatitzar la presència d’autors de l’estat Espanyol a la programació i ha seleccionat el millor de la creació jove contemporània.

Els films escollits són El camí més llarg per tornar a casa i Las altas presiones, que competiran a la secció internacional Opera Prima, i Magical Girl i 10.000 Km, que s’han programat com a projeccions especials. Les quatre pel·lícules arriben al REC acompanyades pels seus directors, que intercanviaran impressions amb el públic, i avalades per nombrosos premis dels principals festivals de cinema.

El camí més llarg per tornar a casa serà una de les pel·lícules catalanes de l’any i s’estrenarà a Catalunya. El seu director, Sergi Pérez, format a l’ESCAC, presentarà un dels millors exemples de com fer bon cinema a casa nostra, més enllà dels pressupostos. El director del REC, Xavi Garcia Puerto, el defineix com «un film enlluernador, cru i intel·ligent, íntim i tendre, però que fuig de les obvietats, i potent com un cop de puny».

Las altas presiones es va estrenar mundialment al prestigiós festival de Busan (Corea del Sud) i acaba de guanyar el premi a la Millor Pel·lícula de la Secció Nuevas Olas del Festival de Sevilla. Segons Garcia Puerto, és «una història de toc rohmerià, un retrat molt especial i estètic d’allò que podríem anomenar una generació perduda, aconseguint conjugar melancolia i vitalitat».

I fora de competició, la comèdia romàntica 10.000 km és una de les millors òperes primes de la temporada, que ja ha aconseguit un premi doble per a la seva parella protagonista al SXSW i quatre guardons al Festival de Màlaga, inclòs el de Millor Pel·lícula, en una carrera internacional imparable. 10.000 KM es un film vitalista i còmplice amb l’espectador, que plasma amb una sinceritat apressant petits grans detalls de la vida contemporània.

Finalment, com a projecció de cloenda, diumenge 7 de desembre es projectarà en sessió golfa Magical Girl, del director Carlos Vermut, que aquest setembre va fer doblet a San Sebastián: Concha de Oro i Concha de Plata al millor director. Magical Girl es una pel·lícula diferent, inesperada, absorbent, que sedueix amb el seu univers propi, un trencaclosques fascinant que atrapa des del primer fotograma.

Els jurats

Les pel·lícules del REC competiran per quatre premis: la Millor Òpera Prima REC ’14 (amb un jurat Internacional), el premi del Jurat Jove, el del jurat de la crítica (ACCEC) i el del Públic a la millor Òpera Prima sense distribució (per votació popular amb mitjana ponderada entre vots i assistents a les projeccions).

El jurat internacional estarà format per Carlos Marqués-Marcet, director de 10.000 km; Nicola Falcinella, programador de la Settimana della Critica de Venezia; i Fernando Vásquez, periodista de Nisimazine i Programador de New Directors, New Films.

Al Jurat de la Crítica, que es va estrenar l’any passat en col·laboració de l’ACCEC, l’ Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics, enguany hi haurà Alberto Lechuga, coordinador de la revista SoFilm a Espanya; Carlota Moseguí, escriptora i crítica a Videodromo, Los 35 milímetros, La Voz en Off, LeCool Madrid i El Antepenúltimo Mohicano; i Marla Jacarilla, artista visual, escriptora i crítica a publicacions com Contrapicado, Cortosfera o Miradas.

Els membres del Jurat Jove, en col·laboració amb diversos centres educatius de Tarragona, seran Lídia Recasens, Núria Oliveras, Sergi Jiménez i Danae López. Tots ells estan cursant estudis audiovisuals o participen activament en el món audiovisual de la província de Tarragona.

Les pel·lícules

DIVENDRES 5 DE DESEMBRE // 18 H // ANTIGA AUDIÈNCIA
10.000 KM, 2014, España/USA, 99 min, Director: Carles Marques-Marcet, Actors: Natalia Tena, David Verdaguer
Alexandra i Sergi són una parella de Barcelona que es planteja tenir un fill quan ella rep una oferta professional irrebutjable per anar a Los Ángeles a treballar un any. Confiant en la fortalesa de la seva relació, decideixen posposar els seus plans i afrontar el repte dels 10.000 Km de distància que els separen. Des de la senzilla narrativa, la proximitat dels seus personatges, i un muntatge dinàmic que empeny la història cap endavant, 10.000 KM plasma amb una sinceritat apressant petits grans detalls de la vida contemporània, i com els dispositius digitals ja s’hi troben de ple. Amb aquesta, aparentment fàcil, assumpció actualitza de cop el clàssic “Boy meets girl” des d’una perspectiva actual, intel·ligent, còmplice i directa. Estrenada al prestigiós SXSW d’Austin, on aconseguí un premi doble per a la seva parella protagonista, 10.000 Km es va fer amb quatre guardons al Festival de Màlaga, inclòs el de Millor Pel•lícula. Ens trobem davant de la pel·lícula catalana de l’any i una de les millors òperes primes de la temporada.

DISSABTE 6 DE DESEMBRE // 18 H // ANTIGA AUDIÈNCIA
EL CAMÍ MÉS LLARG PER TORNAR A CASA, Espanya, 2014, 95 minuts. Director: Sergi Pérez, Actors: Borja Espinosa, Miki Esparbé, Maria Rivera.
Joel es lleva un matí, i se sent confós i perdut, crida al seu gos i no ve. Tot trobant-lo ben malalt, surt de casa per portar l’Elvis al veterinari. És tan sols l’inici d’una odissea impensable que acabarà sent una fugida de si mateix. Un tour de force descarnat d’aquest Ulisses erràtic que anem comprenent en el seu neguit mentre ens arrossega a un in crescendo dramàtic intens i visceral. Amb una realització impecable, coherent amb el discurs emocional del film, i un protagonista incontestable, “El Camí…” és una pel·lícula que ja ha estat comparada amb Haneke, Kelly Reichard o els Dardenne. Un dels millors exemples de com fer bon cinema a casa nostra, més enllà de pressupostos. Que trenca les (ja desgastades) etiquetes ‘low cost’, perquè no li calen. Un film enlluernador, cru i intel·ligent, íntim i tendre, però que fuig de les obvietats, i potent com un cop de puny. Ens trobem, sens dubte, davant d’una de les pel•lícules catalanes de l’any.

DIUMENGE 7 DE DESEMBRE // 18 H // ANTIGA AUDIÈNCIA
LAS ALTAS PRESIONES Espanya, 2014, 85 minuts. Director: Ángel Santos; Intèrprets: Andrés Gertrúdix, Itsaso Arana, Diana Gómez, Juan Blanco
Miguel torna en viatge de feina a la seva terra gallega. Buscant localitzacions per una pel·lícula aliena (i incerta), recorre els paratges blaus, verds i grisos del nord mentre traça el paisatge emocional propi i del seu entorn més proper. Festes, concerts, flirtejos, trobades, perfilen el dibuix d’una estació imaginària plena de trens perduts (i potser, trens per sortir), en la qual ens trobem tots. A través d’una imatge que transpira, vibra i se’ns fa orgànica, planteja una sensació universal d’una manera aparentment senzilla, motiu pel qual va ser estrenada mundialment en el prestigiós festival de Busan (Corea del Sud). Una història de toc rohmerià, que plasma aquesta espècie d’assumpció continua i relaxada de la derrota, d’allò que podíem anomenar una generació perduda, aconseguint conjugar melancolia i vitalitat.
Millor Pel·lícula de la Secció “Nuevas Olas” del Festival de Sevilla.

DIUMENGE 7 DE DESEMBRE // 00 H // ANTIGA AUDIÈNCIA
MAGICAL GIRL. Espanya, 2014, 127 minuts, Director: Carlos Vermut. Actors: Luis Bermejo, José Sacristán, Bárbara Lennie, Lucía Pollán, Israel Elejalde, Alberto Chaves, Teresa Soria Ruano, Miquel Insúa, Elisabet Gelabert
Alicia somnia amb un vestit de la sèrie japonesa Magical Girl Yukiko. Luis, el seu pare, farà tot el necessari perquè el seu desig es faci realitat. En el seu camí es creua amb Bárbara, una preciosa noia amb desordres mentals, i algunes inclinacions ‘especials’. Damián, antic professor de Bárbara, acaba de sortir de la presó, i farà el que sigui per ajudar-la.
Aquest complex i precís guió, ple de referents però d’una punxant personalitat, és tan sols un dels elements que Carlos Vermut utilitza per capturar el públic en una seductora tela d’aranya. Una posada en escena parca i seca ens suggereix un drama social de personatges desesperats (actuacions prodigioses) en una carreró sense sortida que es converteix en una xarxa de xantatges: una narrativa fascinant i absorbent ens condueix a un thriller laberíntic que ens enganxa des del primer fotograma. La creació d’atmosferes insanes, un ús virtuós de l’el·lipsi i el forra de camp, la capacitat de conduir-nos pels camis més obscurs de l’ànima humana són algunes de les armes de Vermut per arrasar a San Sebastián.
Veure MAGICAL GIRL és como recompondre un trencaclosques. Esmunyedissa i sorprenent com una culebra, MAGICAL GIRL és un film com mai havies vist abans.