SOS del petit comerç de Tarragona a les portes del Black Friday i de Nadal

La Cambra de Comerç exigeix l’aplicació d’un pla de xoc urgent davant la preocupant situació del teixit comercial del centre de la capital tarragonina

Per . Actualitzat el

El Nadal serveix per prendre el pols a la salut del teixit comercial d’una ciutat i, aquest 2019, es respira un cert neguit entre les botigues del centre de la capital tarragonina. L’auge de la venda en línia i la competència de les grans superfícies, juntament amb el recent tancament d’establiments històrics de la Rambla Nova, han posat en alerta el petit comerç tarragoní. Des de l’Associació Comercial de la Via T ja fa temps que es reclamen mesures com la baixada dels preus dels pàrquings per tal d’incentivar l’estada de visitants a la ciutat, però la progressiva desertització comercial del centre de la ciutat sembla del tot inevitable i certament inoportuna a les portes del Black Friday i la campanya de Nadal. La Cambra de Comerç ha decidit sortir al rescat dels petits comerciants i ha presentat aquesta setmana un pla de xoc que recull tot un seguit de punts a aplicar per l’acció privada i per l’Ajuntament per tal d’intentar treure el comerç local «d’un camí sense sortida».

Segons un comunicat de la Cambra de Comerç, «el centre de la ciutat va perdent la seva identitat com a espai de compres. La manca d’actuacions públiques, coordinades amb el sector privat, ens ha portat a un carreró sense sortida: o actuem o perdem el petit comerç del centre. La principal arterial comercial, la Rambla Nova, s’està morint i l’únic que fa la ciutat és donar-li el condol».

Entre les mesures incloses en el pla de xoc, a desenvolupar durant l’any 2020, hi ha la necessitat d’aplicar una fiscalitat municipal tova als botiguers,  fomentar un programa per a la inversió i atracció de nous actors comercials amb mesures fiscals atractives, desenvolupar una política d’usos de locals buits, incrementar la presència de l’oferta comercial i promocions a les xarxes socials via smartphones, la creació d’un nou ens de gestió público-privada del comerç de la ciutat,  establir un pla anual de les fires i esdeveniments, augmentar la inversió publicitària i de difusió per tots els mitjans i la gratuïtat o preus gairebé simbòlics per als aparcaments de la ciutat, sobretot els cèntrics, en horari de 15 a 24 hores tots els dissabtes de l’any.

Electrònica, joguines i alimentació, el més venut a El Corte Inglés

Per a El Corte Inglés el Black Friday dona el tret de sortida a la campanya nadalenca. Comença via web el dimecres i s’allarga fins al diumenge. La gran superfície va ser pionera a l’Estat en la implantació del Black Friday, ara fa 8 anys, i de mica en mica ha anat incorporant ofertes especials en tots els departaments (joguines, esports, supermercat…), amb la moda i l’electrònica com a principals reclams. Segons fonts de El Corte Inglés, tant aquesta setmana com els primers dies de desembre són un termòmetre per mesurar com anirà la campanya de Nadal. En aquest sentit, el centre de Tarragona té moltes expectatives posades en aquest mes de desembre. És per això que enguany la botiga ha reforçat la contractació en les àrees de reposició, caixa i atenció al client, essent els departaments de joguines i supermercat els que tenen més personal contractat aquestes dates.

Pel que fa al fenomen de la venda online, des d’El Corte Inglés es recorda que sempre ha estat una empresa que ha apostat pel multicanal de venda, essent compatibles la botiga física i la botiga online. D’aquesta manera, «s’arriba a un target de públic «transversal» i còmode de compra per a cada família (click&car, click&express, click&collect…)».
Fonts de la cadena comercial apunten que aquest Nadal 2019, com sempre, les vendes més importants es registraran en joguines, on El Corte Inglés fa accions promocionals i de descomptes importants, en roba i en alimentació.

Optimisme a Parc Central Tarragona i a La Fira Centre Comercial de Reus

Tant el Black Friday com la campanya de Nadal s’afronten amb bones perspectives des dels dos grans centres comercials del Camp de Tarragona. Miguel Ángel González, gerent de Parc Central Tarragona, s’atreveix a pronosticar «el millor Nadal des de l’any 2011» atès que tenen tots els locals ocupats. Preveuen tancar l’any amb una afluència de més de 7,5 milions de visitants, bona part dels quals passaran pel centre comercial tarragoní durant la campanya nadalenca. L’altre centre comercial de referència de la zona, La Fira Centre Comercial Reus, també veu amb optimisme els dies que venen. Mayte Forján, gerent del centre comercial reusenc,  destaca que al llarg d’aquest 2019 l’afluència de clients s’ha incrementat un 7,2%, fet que convida a ser optimista per a la campanya de Nadal.

Mentre que teixit del petit comerç es llepa les ferides, els grans centres comercials del territori ho tenen tot de cara per viure un de les millors campanyes de Nadal dels últims anys. A Parc Central Tarragona ja ho tenen tot preparat per viure una gran setmana de Black Friday i una campanya de Nadal amb una àmplia programació d’actes i de música en directe que va començar el passat divendres dia 22 de novembre amb l’arribada del Pare Noel al centre comercial. «Com a centre comercial, oferim tot un seguit de serveis (pàrquing, climatització, cinema, restauració i oci) que aporten experiències als clients i garanties de treball per als nostres operadors», assegura Miguel Ángel González, gerent de Parc Central. Aquest Nadal, a més, el centre comercial tarragoní està d’enhorabona, ja que té tots els seus locals ocupats (només n’hi ha un de disponible de 29m2), fet que no passava des de l’esclat de la crisi econòmica de l’any 2008. «Preveiem tancar el 2019 amb una afluència de més de 7,5 milions de visitants. Això és una garantia de venda per als operadors establerts a Parc Central, que alhora es beneficien d’un pla de màrqueting unitari i potent que ajuda a promocionar les botigues arreu de l’àrea d’influència del nostre centre comercial», afegeix González. El gerent de Parc Central reconeix que el Black Friday té cada any més importància «en el calendari comercial i constitueix una de les setmanes importants de vendes, especialment en la nostra especialització com a centre comercial en moda i complements».

Tarragona Sona

Pel que fa a la temporada de Nadal, Parc Central ha incorporat enguany l’atractiu de la música en directe amb el programa Tarragona Sona, gràcies al qual durant les pròximes quatre setmanes els visitants podran viure en directe fins a fins a 46 concerts d’artistes locals en un escenari ubicat a la planta superior del centre comercial. Aquests concerts de Tarragona Sona es complementen amb els habituals tallers infantils planificats en aquestes dates, el lliurament de cartes al Pare Noel, actuacions de màgia, cartes als patges reials d’Orient, etc. Parc Central obrirà, a més, tots els dies del mes de desembre (diumenge inclosos) excepte els dies 25 i 26 (Nadal i Sant Esteve).
L’altre centre comercial del territori, la Fira Centre Comercial, de més recent creació i amb menys recorregut, també preveu una bona campanya de Nadal. El centre reusenc també ha preparat tot un seguit d’activitats per a les famílies.  La visita del Pare Noel i el patge reial, els tallers de manualitats i rebosteria ecològica per als més petits, l’animació dels Pallapupes, La Veu dels Somnis: Queen i Michael Jackson, animació musical amb el Cor Ciutat de Reus, etc., són algunes de les moltes sorpreses que viuran els seus visitants.
Preguntada sobre el Black Friday, Mayte Forján, gerent de La Fira Centre Comercial Reus, assegura que «tenint en compte que des de principis d’any les afluències han crescut un 7,2%, el Black Friday es presenta amb bones expectatives, a més, està clar que és una data on es van consolidant les compres i que cada vegada té més notorietat. Per tant, si afegim al creixement natural del Centre Comercial, la consolidació del Black Friday com a data de consum rellevant, ens fan esperar molt bones vendes».
La gerència del centre comercial del Baix Camp pronostica un increment especialment important en les vendes de moda, complements i llar, «així com en aquells sectors de compra no quotidiana on el consumidor racionalitza i preveu la compra». Segons Forján, aquesta època de l’any els operadors comercials de la Fira Centre Comercial Reus concentren aproximadament el 15% de les seves  anuals.