«Què esperem per abaixar els preus del pàrquings i per convertir el centre en zona de vianants?»

Entrevista a Salvador Minguella, el president de l’Associació Comercial la Via T de Tarragona

Per . Actualitzat el

El comerç local també se la juga per Nadal. En el seu conjunt, els establiments de proximitat concentren en aquest període prop del 20% de les seves vendes anuals, que puja fins a un 50% en el cas de les botigues de joguines i d’electrònica. Parlem  del Black Friday i de la campanya nadalenca i amb Salva Miguella, president de l’Associació de Comerciants La Via T. 

Com veu això del Black Friday?

Es tracta d’una invenció de les grans marques que serveix per prendre vendes de Nadal al petit comerç de tota la vida. De fet, té un component negatiu, ja que, com a botiga, t’obliga a avançar les vendes de Nadal amb un marge inferior de benefici. Com a fet positiu és que et permet fer vendes extraordinàries que potser no tenies previstes perquè hi ha gent que es veu atreta pel preu i, al final, compra. Però per això també tenim les rebaixes després de Nadal. 

El petit comerç nota l’efecte del Black Friday?

El petit comerç ven cada vegada menys per Nadal. Les festes d’ara no tenen res a veure amb les de fa vint anys.

I què pot fer el petit comerç per competir amb les grans marques i la venda en línia?

El petit comerç ha d’innovar i deixar de queixar-se. És molt important que s’uneixi per tenir força i poder oferir al client importants ofertes comercials. A Tarragona, hem d’unir-nos més per exigir pàrquings més econòmics. Aquest és un tema vital. Ara aquest ajuntament vol impulsar l’ús de bicicletes i patinets, que està molt bé, però el que ve de Cala Romana o d’Altafulla no ve a comprar en patinet. Ve amb el cotxe. I no entra a Tarragona perquè els pàrquings són cars i n’hi ha pocs. S’ha d’aconseguir abaixar el preu, com sigui, perquè és clau per al futur del comerç i del dinamisme dels carrers del centre la ciutat. Ara el que passa és que la gent de la Vall de l’Arrabassada se’n va a Les Gavarres, a Reus, a Altafulla o, com a molt, al Parc Central.

Diuen que el petit comerç ha de vendre experiències al client. 

Sí, però per això cal que l’Ajuntament impulsi mesures urbanístiques perquè la gent i les famílies amb nens puguin passejar per la Rambla i els carrers del centre sense por a ser atropellats per un turisme. Que no hi hagi tants cotxes, que hi hagi activitats… no dic que s’hagi de tallar tot el centre de Tarragona, però per què aquesta ciutat no es planteja mai fer del centre una gran zona de vianants a l’última coca de la Rambla Nova o a l’entorn de la plaça Corsini? 

No el veig optimista.

Si l’oferta comercial del centre és cada vegada més fluixa, amb  botigues que tanquen, no se n’obrem de noves i no hi ha lloc per estacionar a bon preu, serà molt difícil revertir la situació. Nosaltres, com a VIA T, intentem fer accions per dinamitzar el consum al centre de la ciutat, però no ens sentim acompanyats per l’administració. No entenc per què no s’atreveixen a prendre mesures.