L’Ajuntament, amb la mirada posada en el nou contracte d’escombraries del 2023

El consistori canviarà l’ordenança per incrementar el control als grans productors de residus

Per . Actualitzat el

La recollida selectiva a Tarragona no millora, malgrat la inversió milionària que es du a terme: 10,5 milions d’euros l’any en la recollida i la gestió de les escombraries del municipi, a càrrec de l’empresa Fomento de Construcciones y Contratas (FCC). Des de l’Àrea de Neteja Pública del consistori ja es treballa en el nou contracte que s’ha d’atorgar el 2023 i no es descarta que l’adjudicació vagi per lots. Sigui com sigui, cal millorar urgentment un percentatge de recollida selectiva que està molt allunyat del 50% que preveu Catalunya i la Unió Europea pel 2020.

Actualment, la recollida selectiva neta de la ciutat està en el 26,38%. Per fer-nos una idea del dèficit de Tarragona en aquest àmbit, podem comparar-nos amb una comarca capdavantera en matèria de reciclatge com és Osona, la qual registra una recollida selectiva neta del 52,89% malgrat que té una població de més de 150.000 habitants i una superfície de 1.260 quilòmetres quadrats. És a dir, té 20.000 habitants més que Tarragona ciutat, dins d’un territori molt més dispers (Tarragona ocupa 63 quilòmetres quadrats) però recicla molt millor i, per acabar-ho d’adobar, a millor preu. Amb xifres de 2016, el Consell Comarcal d’Osona, mitjançant una empresa mixta, ofereix el servei de recollida d’escombraries a 39 municipis que sumen la mateixa població que Tarragona (130.000 habitants) per 7,1 milions d’euros (una xifra que inclou, a més a més, la neteja d’un municipi de 20.000 habitants). En resum, els osonencs paguen prop d’un 33% menys i el resultat és un 100% millor.
Amb aquests xifres sobre la taula, el nou consistori té molta feina a fer, però poc marge de maniobra per culpa del contracte vigent amb FCC que, cal recordar, l’ERC de Sergi de los Rios va ajudar a prorrogar en un procediment polèmic que va provocar queixes dins els serveis jurídics del mateix Ajuntament i per part de la Generalitat. Això vol dir que fins al 2023, data de finalització del contracte actual, no es podran implementar nous sistemes de recollida com el porta a porta o els contenidors amb sistemes d’identificació d’usuaris, depenent de la zona de la ciutat.
El que sí que s’està fent des del consistori és treballar per modificar l’ordenança que ha de permetre sancionar els grans productors de residus que no reciclin. Aquest canvi anirà acompanyat d’una campanya permanent que s’iniciarà el mes de novembre. La idea és buscar solucions als problemes que puguin tenir els comerços (ja siguin petits locals com grans superfícies) i la restauració a l’hora de reciclar i posteriorment controlar que duguin a terme la recollida selectiva.
A banda, des de l’Àrea de Neteja Pública s’apunta que tenen previst realitzar estudis tècnics per analitzar quin seria el millor servei de recollida de residus i neteja per a la ciutat, tenint en compte la casuística concreta de cadascun dels barris i zones del terme municipal. Això inclou analitzar la viabilitat tècnica del pagament per generació. Un treball enfocat pel 2023, quan podria canviar la cara d’una ciutat que acumula dècades de mal govern en matèria de recollida selectiva amb illes de contenidors soterrats en desús com a recordatori d’alguns nyaps il·lustres.