La fallida de Thomas Cook provocarà pèrdues milionàries als hotels de la Costa Daurada

Per a una vintena d’establiments de Salou, Cambrils i la Pineda serà gairebé impossible cobrar els 55.000 paquets turístics contractats per l’operador britànic durant la temporada alta

Per . Actualitzat el

La temporada turística acaba de mala manera per al sector hoteler de la Costa Daurada, que es veurà greument afectat per la fallida econòmica del gran operador internacional Thomas Cook. Segons l’Associació Holetera de Salou-Cambrils-La Pineda, una vinenta d’establiments associats no cobraran els serveis contractats per l’operador durant la temporada alta (juliol-agost i setembre), període durant el qual l’agència internacional havia portat a les nostres comarques uns 55.0000 turistes procedents de les illes britàniques.

L’anunci oficial de fallida econòmica i el cessament de tota activitat per part de Thomas Cook, la més antiga del negoci d’operadors turístics d’àmbit mundial, ha caigut com una llosa entre el sector hoteler de casa nostra. Una vintena d’hotels de Salou, Cambrils i la Pineda, sobretot els més grans, podrien perdre la facturació de bona part de la temporada alta d’aquest estiu. Thomas Cook havia portat enguany a la Costa Daurada uns 55.000 turistes, les estades dels quals van tenir lloc sobretot entre els mesos de juliol i agost i que van quedar pendents de ser abonades per l’agència en les pròximes setmanes. Xavier Roig, president de l’Associació Hotelera Salou-Cambrils-La Pineda tem que cap d’aquests serveis es pugui cobrar, ja que la companyia ha comunicat oficialment la seva fallida econòmica, tot iniciant els tràmits per a la seva dissolució. «És un cop molt dur per a molts dels nostres associats, que veuran com una bona temporada turística pel que fa a ocupació mostra uns comptes d’explotació negatius. Dubtem que a curt termini els hotels cobrin les factures de juliol, agost i setembre» apunta el president de l’associació. «No tenim quantificat exactament el dany econòmic que això comportarà als hotels, però només veient que la majoria de turistes de Thomas Cook van estar aquí entre juliol i agost, podem dir que les pèrdues seran milionàries». L’Associació Hotelera, juntament amb la FEHT (Federació Empresarial d’Hoteleria i Turisme de Tarragona) s’ha posat ja a disposició dels seus associats per fer l’assessorament sobre els pasos de seguir per intentar cobrar, alhora que s’establiran contactes amb les administracions de Catalunya i de l’Estat espanyol per pal·liar els efectes de la fallida de l’agència de viatges més gran i antiga del món (amb més de 180 anys d’activitat arreu del món). I és que parlem d’un problema d’àmbit estatal, ja que, a banda de la Costa Daurada, Thomas Cook operava massivament a altres punts turístics de l’Estat com ara les Illes Canàries, les Illes Balears o la Costa del Sol (Màlaga), amb la gestió de més de 200.000 paquests turístics anuals a cada destinació.

«És una autèntica llàstima», apunta Roig, «ja que havíem tingut una temporada turística força bona. Però aquesta fallida de Thomas Cook deixa la comptabilitat dels hotels molt tocada». Tot i que es tracta d’un problema econòmic entre empreses privades, «ja que al final som els hotelers els que assumim el risc acceptant la contractació de paquests que no cobrarem fins als 60 o 90 dies», des de l’Associació es demana a les administracions «més sensibilitat i suport envers el sector, especialment pel que fa a l’agilització i dotació de recursos econòmics per tal de projectar-nos a nous mercats alternatius, fet que ens ajudaria a reduir la dependència envers aquests grans operadors britànics que, com s’ha vist, no han sabut adaptar les seves estructures a les noves tendències del sector». El municipi més afectat per la fallida de Thomas Cook és Salou, ja que es calcula que un 65% dels 55.000 turistes que aquest estiu ha portat l’operador a la Costa Daurada s’han allotjat en hotels del municipi. «Es tracta d’un pal per als nostres hotelers, que tan bona feina estan fent any rere any. Des de l’Ajuntament estarem al seu costat si necessiten la nostra ajuda per aconseguir una sortida justa a la poblemàtica generada per Thomas Cook, que han anunciat la seva fallida en el moment més inorportú per als nostres empresaris turístics», assegura Pere Granados, alcalde de Salou.

Uns 2.000 turistes ‘atrapats’ a la costa daurada

Thomas Cook va anunciar el cessament de la seva activitat, vols inclosos, aquest dilluns, i va deixar sense servei uns 2.000 turistes britànics que aquests dies encara estan de vacances a la Costa Daurada. Segons l’Associació Hotelera, un acord entre els governs d’Espanya i del Regne Unit permetrà la repatriació de tots els turistes en vols que tindran lloc des d’avui mateix fins al pròxim 6 d’octubre.

Xavier Roig |
President Associació Hotelera Salou-Cambrils-La Pineda

Xavier Roig és empresari hoteler i president de l’Associació Hotelera de Salou-Cambrils-La Pineda. «La fallida de Thomas Cook és un cop de puny que va directe al compte d’explotació dels hotels més grans de la Costa Daurada. És un cop dur, però ens en sortirem», assegura el portaveu empresarial, qui veu molt difícil que els hotels arribin a cobrar les factures que Thomas Cook havia de pagar en les pròximes setmanes.

«La situació afecta una vintena d’hotels, especialment aquells més grans que són els que treballen habitualment amb paquests turístics reservats per grans operadors. És una situació complicada perquè ens trobarem amb molts hotels que han tingut una bona ocupació durant la temporada alta però que tindran pèrdues a final d’any», assegura Roig. No obstant això, des de l’associació s’és optimista amb el futur del sector hoteler de la Costa Daurada, «que està fent un esforç inversor molt imporant per millorar les seves instal·lacions» i perquè la imatge de la marca Costa Daurada queda intacta ja que «s’ha donat un bon servei als turistes, fins i tot als que es veuen afectats aquests dies per l’anunci de Thomas Cook».

Pel que fa al model de negoci de l’operador britànic, Roig assegura que «la reserva online avança i deixa tocat aquest sistema de gran agència. Hem d’aprendre de l’experiència perquè queda demostrat que en el sector turístic de vegades el peix petit pot tenir més recorregut que el gran».