Les vies de la discòrdia

Les entitats PTP i la plataforma pdf.camp porten el desmantellament de la línia Salou – Cambrils a Fiscalia

Per . Actualitzat el

La Plataforma per la Defensa d’un Ferrocarril Públic i de Qualitat (pdf.camp) i l’entitat Promoció del Transport Públic (PTP) han presentat una denúncia a la Fiscalia per possibles irregularitats en el desmantellament de la línia PortAventura – Salou – Cambrils, prevista per aquest any. El document posa de manifest que podrien no estar-se complint alguns aspectes legals en la tramitació de la supressió d’aquestes vies. Per exemple, i segons recull la Llei 38/2015, cal un «expedient de traspàs que justifiqui la pèrdua d’interès públic de la línia». Una línia per la qual ara passen prop de 700.000 viatgers a l’any.

«Estem davant d’un cas únic a Catalunya: mai s’ha desmantellat un servei de rodalies», apunta Ricard Riol de PTP. Segons Riol, amb el desmantellament d’aquesta línia s’estan incomplint diversos ordenaments estatals i de la Generalitat. En primer lloc, segons la Llei 38/2015 del sector ferroviari, cal «un vistiplau autonòmic i que passi pel Consell de Ministres» i «un expedient de traspàs que justifiqui la pèrdua d’interès públic de la línia».  En aquest sentit, els denunciants recorden que la Generalitat va recuperar i renovar la línia de la Pobla de Segur. «Una infraestructura que va requerir una inversió de 86 km de línia i mou uns 200.000 passatgers a l’any, mentre que les estacions de Salou i Cambrils tenen uns 675.000 viatgers a l’any i l’actuació només seria sobre 12 km de via», compara Daniel Pi, membre de pdf.camp.

Riol afegeix que «el desmantellament contradiu tot l’ordenament jurídic de la Generalitat» i fa referència a la Llei 9/2003 de mobilitat, a la Directriu Nacional de Mobilitat i a la Llei 16/2017 de Canvi Climàtic. Pi va més enllà i admet que «creiem que la Generalitat sap que es produeixen tots aquests incompliments».

Pas previ al futur TramCamp
El pretext per desmantellar la línia actual és que ha de ser substituïda pel TramCamp, el tramvia del Camp de Tarragona. Tot i això, els denunciants desconfien que això acabi passant, ja que encara no hi ha ni projecte ni pressupost per dur a terme aquesta infraestructura. Un altre motiu de desconfiança que esgrimeixen els denunciants és que l’actuació del Govern català «és contradictòria amb el que sempre ha fet quan ha implantat una nova línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya: renovar i modernitzar». A l’exemple exposat anteriorment de la Pobla de Segur, s’afegeixen altres línies com la d’Igualada. «La Generalitat va rebre línies en un estat lamentable i en cap cas les va desmuntar per fer-ho tot nou, sinó que les va renovar», apunta Pi.

Contradicció en la Declaració d’Impacte Ambiental
La Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) de 23 de juny de 1998 és un dels arguments que els ajuntaments esgrimeixen contínuament per justificar la seva posició favorable al desmantellament. Malgrat tot, els denunciants recorden que «el document està pensat per analitzar els impactes ambientals i paisatgístics de la construcció de la nova línia, i no té per objecte la definició de les polítiques ferroviàries en una zona» i consideren que el DIA es contradiu perquè parla d’una «preferible duplicació de la via actual» alhora que fa una crida a «mantenir la línia actual en via única per al servei regional i com a via d’auxili per a incidències».

A més, apunten que «el Pla Territorial Parcial del Camp de Tarragona, aprovat el 2010, parla clarament de l’adaptació de la infraestructura a tren tramvia en comptes de desafectació d’infraestructura ferroviària associada al desdoblament del tram Vandellòs – Tarragona, que prendria un traçat diferent més allunyat de les poblacions».

Alternativa proposada
Els denunciants plantegen com alternativa que la Generalitat assumeixi la línia i la renovi per convertir-la en el TramCamp. Calculen que el manteniment del servei de transport públic i l’avenç progressiu cap a la tramviarització tindria un cost de 66 milions d’euros. Això inclouria: 20 milions d’euros per l’adquisició de 4 trens-tramvia que permetrien suprimir els passos a nivell i substituir-los per cruïlles urbanes semaforitzades; 5 milions d’euros per a cotxeres, tallers i senyalització; 1 milió d’euros per convertir els passos a nivell periurbans i noves parades i 40 milions d’euros per a la urbanització de Salou i de Cambrils.

Mobilitzacions a la vista
Amb la denúncia presentada a la Fiscalia, les entitats preveuen aturar, si més no provisionalment, el desmantellament de la línia de tren. A banda, a partir del mes d’abril, organitzaran mobilitzacions i actes en els municipis afectats i aprofitaran la proximitat dels comicis per tornar a realitzar un debat de candidats amb el tema del ferrocarril com a eix central del col·loqui com ja van fer les passades eleccions.

La proposta de la Generalitat
Fonts del departament de Territori asseguren que l’interès de la Generalitat és quedar-se només el sòl, sense les vies, per instal·lar-hi posteriorment el TramCamp. Tot i això, no queda clar per què no volen aprofitar les vies com han fet en la resta de casos que FGC ha assumit el servei de rodalies perquè cap responsable de Territori ha pogut atendre les nostres peticions d’entrevista després de la denúncia presentada per les associacions en defensa del ferrocarril públic.

En aquest sentit, cal recordar que les darreres declaracions del conseller de Territori, Damià Calvet, sobre el tema, tampoc aclarien fins a quin punt la Generalitat aprofitarà o no la infraestructura existent. Calvet, en una entrevista publicada al Diari de Tarragona el passat desembre, Calvet responia a una possible reconversió de la infraestructura dient: «això seria l’ideal. Com a Govern de la Generalitat volem pivotar amb tots els implicats al voltant d’un mateix full de ruta. Necessitem un pla urbanístic, ja que no pot passar una cosa diferent a Cambrils que a Salou. I hem de poder compassar els diferents passos perquè no perdem ni un dia».

De moment, però, els dies passen i tot i l’entrada en funcionament de la línia interior de Tarragona – Vandellòs, desconeixem com i quan s’articularà el TramCamp o si ni tan sols es durà a terme.

Projecte de l’Eix Cívic de Salou. L’Ajuntament té previst convertir l’actual traçat de les vies del tren en un gran avinguda, amb zones verdes, pisos, comerços i un aparcament amb capacitat per a 500 vehicles. El projecte també preveu un espai pel pas del tramvia lleuger. Segons el consistori, l’import que s’ingressi en concepte de la venda dels terrenys d’Adif –per on discorre actualment la via– s’invertirà, com marca un acord urbanístic amb el Ministeri de Foment, a finançar la nova estació de trens del municipi, així com la urbanització de l’avinguda.
Des de PTP i pdf.camp, alerten que «el més car és urbanitzar, no el tramvia» i que el Ministeri de Foment no ha confirmat que aixecarà les vies. A banda, recorden que l’Ajuntament de Salou «necessita 60 M€ per reurbanitzar la traça ferroviària i construir l’aparcament mentre que amb una tramviarització progressiva, la Generalitat participaria de la urbanització».