Nova mostra d’art africà que esborra les línies entre els tresors i les peces «maleïdes»

La galeria Synachy’s Touch combina barrets vudú i objectes molt preuats per als colonitzadors

Per . Actualitzat el

A principis del segle XV, els portuguesos van establir els primers contactes amb els pobles del centre d’Àfrica. Peter Azusu, responsable de la botiga i galeria d’art Synachy’s Touch ens explica que, al principi, la relació va ser cordial i va donar peu a uns anys de comerç. Malgrat tot, els europeus no van trigar gaire a segrestar infants per fer-los servir com a esclaus. «S’adonaven que els africans els anaven molt bé: aguantaven el fred, la manca de menjar… i van decidir agafar-ne cada cop més i utilitzar-los a les plantacions del nou món», narra Asuzu.

Persones, metalls i pedres precioses… la cobdícia de la nostra riba del Mediterrani no tenia límit i entre tots els bens espoliats a la gent de l’Àfrica també s’hi va incloure l’art. Però, en Peter ens recorda que no tot l’art era benvingut: «Les peces de bronze, belles portes tallades en fusta… això s’ho emportaven tot però, en canvi, altres peces com els barrets que van batejar com a juju o vudú, no les volien perquè deien que estaven maleïdes». Una dicotomia que el comissari de la nova exposició d’art africà de la Synachy’s Touch compara amb la relació que les administracions europees han tingut amb el poble africà durant els darrers 500 anys: «abans, els africans érem útils i ens segrestaven per convertir-nos en esclaus, ara, en canvi, no ens volen, posen tanques i diuen que els prenem una feina que no hi ha». Talment com els barrets juju que veiem exposats a la sala; descartats pels colonitzadors que van explotar el continent negre però posats de moda durant les darreres dècades perquè «un milionari en va penjar una al seu despatx», diu Asuzu.

Aquests barrets de plomes de colors són els protagonistes d’una mostra repleta d’imatgeria centreafricana amb màscares de fusta formidables i diverses peces de bronze com ara un reliquiari que podria haver servit de fons d’inspiració a Picassso o escultures d’animals.