Pla pilot per a l’acollida, la formació i la inserció laboral joves migrants sense referents familiars

Es duu a terme al Complex Educatiu amb 40 joves d’entre 16 i 21 anys

Per . Actualitzat el

El Govern de la Generalitat, a través dels departaments d’Ensenyament i de Treball, Afers Socials i Famílies, posa en marxa un pla pilot adreçat als adolescents i joves migrants sense referents familiars. Així, un total de 40 joves d’entre 16 i 21 anys i provinents de diferents països africans conviuran al Complex Educatiu de Tarragona i rebran atenció educativa i formació per tal de facilitar la seva posterior inserció en el món laboral.

Els consellers Josep Bargalló i Chakir el Homrani han visitat aquest matí el Complex per conèixer de primera mà el funcionament d’aquesta experiència que té per objectiu l’adquisició de competències bàsiques, lingüístiques i un coneixement formatiu i professional que els permeti una millor integració al món laboral. En aquest espai, des del passat mes de juliol, conviuen els 40 menors en un centre d’acollida Orió de nova creació que després de l’estiu s’ha ampliat amb la vessant formativa. Amb aquesta experiència pilot, el Govern vol estendre la iniciativa a d’altres punts del país on hi viuen joves migrants no acompanyats.

El conseller d’Ensenyament ha valorat l’atenció que reben els joves i adolescents al Complex Educatiu de Tarragona i ha exposat que el Govern vol “posar damunt la taula un cop més la preocupació per la constant arribada d’aquests joves, però també el treball del Govern per atendre’ls. I especialment treure de damunt d’aquests nois qualsevol estigmatització que es pugui fer servir”. En el mateix sentit, ha afegit que “són persones amb tots els drets, menors d’edat que ens arriben, persones que han fugit de situacions personals molt dures, i també socialment molt dures. Són persones que nosaltres hem d’atendre i que hem de situar en la societat en condicions d’equitat i possibilitat de desenvolupar-se”.

Per la seva banda, el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, ha destacat que, amb aquest projecte, s’aconsegueix integrar els joves en el sistema educatiu i se’ls dota d’una qualificació que els permeti incorporar-se al mercat de treball. “Amb aquest programa –ha assenyalat- volem assegurar la capacitat d’apoderament i d’inserció laboral d’aquests nois. El que avui presentem és un exemple dels esforços que hem de fer amb aquests joves i que es desenvolupen en tres fases: una primera fase d’emergència, de primera atenció; una segona fase d’acollida i una tercera fase de treball per a l’emancipació d’aquests nois, a partir de tots els recursos que tenim.”

La iniciativa planteja que els joves puguin dur a terme Programes de Formació i Inserció (PFI), atès que es tracta de menors en edat de cursar ensenyaments postobligatoris. Els FPI són programes adreçats a joves d’entre 16 i 21 anys que han abandonat l’educació secundària obligatòria sense obtenir-ne el títol. L’objectiu és aconseguir que es puguin incorporar al món educatiu orientant-se als estudis de formació professional. Així, se’ls faciliten aprenentatges per tal de poder obtenir una qualificació per accedir posteriorment al mercat laboral.

El Complex Educatiu de Tarragona ofereix als adoslecents i joves migrants sols tres programes de formació i inserció: auxiliar de pintura, auxiliar d’activitats forestals i auxiliar d’hoteleria (cuina i càtering). Es duen a terme entre dilluns i divendres, de 9h a 14:30, i estan impartits per 9 professionals que treballen els coneixements bàsics i professionalitzadors, amb el suport dels educadors de referència dels joves. En el complex també s’hi fan d’altres activitats com tallers (manualitats, jocs de taula…), música i esport, i també hi ha sortides a altres poblacions properes per establir i reforçar la xarxa comunitària.