Les escoles fomentaran l’ús de l’aigua de l’aixeta per beure

El programa Escolaqua es durà a terme en sis centres educatius del territori

Per . Actualitzat el

Arrenca el programa EscolAQUA amb la participació de 6 centres educatius de Tarragona, La Canonja, Els Pallaresos i el Catllar que són: l’escola Marcel·lí Domingo i Sant Salvador de Tarragona, l’Arquitecte Jujol i la Sant Sebastià dels Pallaresos, l’escola La Canonja de La Canonja i l’institut-escola l’Agulla del Catllar. L’objectiu és que les escoles públiques i les llars d’infants municipals esdevindran prescriptores de l’ús habitual de l’aigua de l’aixeta i, així, ajudar a sensibilitzar i conscienciar sobre l’enorme impacte ecològic i econòmic de l’ús d’aigua embotellada. “Som un territori que parteix d’un passat amb aigua salda i això ha fet que el consum de l’aigua de l’aixeta sigui significativament més baix que a altres territoris. En canvi, cal dir que la qualitat organolèptica de l’aigua és millorable, però és de molta qualitat i infinitament més barata que les embotellades”, ha explicat l’alcalde de Tarragona i president d’Ematsa, Josep Fèlix Ballesteros.

Per la seva part, el subdirector general de Coordinació de Salut Pública a Tarragona, Conrad Casas, ha destacat que el projecte Escolaqua “és una plasmació pràctica de promoció de la salut. Tots compartim l’objectiu comú de la importància que les escoles es converteixin en prescriptores de l’aigua de l’aixeta”. L’alcalde dels Pallaresos, Josep Nolla, ha manifestat “el suport incondicional del seu municipi al projecte quan només era una idea embrionària”.

Per la seva part, l’alcalde de La Canonja, Roc Muñoz, recorda quan aquest territori “hi havia sobreexplotació dels aqüífers i patíem set. No sabem el gran esforç perquè aquestes comarques tinguéssim aigua. Per tant, l’èxit del projecte està assegurat perquè comencem amb la canalla”. En la mateixa línia s’ha expressat el director de l’Escola l’Agulla del Catllar, Francesc Seritjol, qui ha assegurat que “el millor de l’Escolaqua és que les bones pràctiques les traslladem a casa, a banda de ser un projecte de proximitat”.

Finalment, el director-gerent d’Ematsa, Daniel Milan, ha destacat que el projecte Escolaqua és un dels principals eixos del projecte be@, que pretén fomentar l’ús de l’aigua de l’aixeta. Milan ha destacat el vessant ambiental i ha donat una dada: cada segon es produeixen 20.000 ampolles de plàstic i, d’aquestes, el 60% van a parar al mar. L’aigua que distribuïm té un impacte ambiental menor, de fet, contamina 1.000 vegades menys que l’aigua de l’aixeta”.

EscolAQUA és un projecte de Responsabilitat Social Corporativa basat en la transferència de coneixement que recerca el canvi d’hàbits i la transformació de costums.

La filosofia és la generació d’activitats en els centres educatius adaptades a les necessitats d’alumnes, mestres i famílies al voltant de l’aigua.

Els objectius són:

Superar les resistències sobre l’ús de l’aigua de l’aixeta per reduir la petjada de carboni del consum de l’aigua de boca.
Generar i transferir els coneixements d’Ematsa sobre l’aigua, el seu consum i la seva gestió a la comunitat educativa.
Impulsar una xarxa col·laboradora i d’aprenentatge entre escoles, ajuntaments i Ematsa.

Les propostes que s’impulsaran a les escoles van des de rebre reptes per fer recerca dins de l’aula, a desenvolupar tallers sobre estalvi d’aigua a casa en família.

L’objectiu del projecte és alinear els beneficis del consum habitual de l’aigua de l’aixeta a les nombroses iniciatives i programes vinculats a la sostenibilitat que avui dia estan ja ben integrades a l’àmbit escolar (reciclatge, consum de proximitat, eficiència energètica, entre d’altres).

Per aquest curs està previst la participació de 6 centres educatius, però a partir del curs 2019-20 s’incorporaran altres escoles o instituts que voluntàriament se sumin a aquesta iniciativa.

Etiqueta blava: El projecte pretén teixir una xarxa de col·laboració entre els centres que hi participin, que creixi fruit de l’èxit del mateix projecte. Està prevista la creació d’una etiqueta pròpia per penjar als centres participants i fer-ne un símbol distintiu que agrupi les escoles en xarxa prescriptores del consum habitual d’aigua de l’aixeta.

Ematsa oferirà assessorament amb una àmplia proposta d’activitats, però serà cada escola qui decidirà quina és la millor manera de difondre aquest contingut.